Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt Stokerfyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Rasmus D
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16 nov 2017 10:08
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Nyt Stokerfyr

Indlæg af Rasmus D » 14 dec 2017 13:56

Hej Jeg går og overvejer hvilken "vej" jeg skal med hensyn til valg af nyt stokerfyr, så i den forbindelse vil jeg gerne høre om der er andre som har gode input til valget.

Lidt om vores nuværende set up:

Roca P30 kedel med hjemmelavet stokerenhed (alder ukendt).
jeg har så selv bygget og monteret omrøre i magasinet samt lavet flere småjusteringer så køre endelig rimelig, kræver dog en hel del rengøring samt brændsel!

Jeg fyre pt med en blanding af korn/træpiller samt kornafrens fra en grissebonde.

Stokeren fyre på nuværende tidspunkt stuehuset op (250 kvm, fra 1975), med rimelig god isolering




Jeg er rimelig åben over for forskellige mærker samt modeller men har dog nogle krav samt ønsker til det fremtidige anlæg.

Krav:

- Skal kunne fyre med korn, træpiller, kornafrens, osv.
- Opvarme 250 kvm med rimelig isolering (Stuehus)
- Rengøringsvenlig
- Rimelig magasinkapacitet
- Omrøre i magasin

Ønsker

- Mulighed for eftermontering af automatisk askeudtag
- Rimelig leveringstid på eventuelle reservedele
- Styring hvor det er muligt at ændre parametre uden nødvendigvis adgang til montør
- Mulighed for fyring med flis (stokerflis)

Jeg har selv været ved at se på et Reka hkrst 10n eller KSM-Multistoker , men kender desværre ikke nogen som har førstehånds erfaringer med netop disse.

Med venlig Hilsen Rasmus (9500 Hobro)


coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af coctail » 14 dec 2017 19:31

Jeg vil beholde din nuværende støbejernskedel så længe du vil fyre med korn og korn afrens. Støbejern er det eneste som rigtigt kan holde korn.
Moderne kedler er lavet af stålplader og de har ikke samme modstandskraft mod korns syre som støbejern har.

Hvs du vil forsætte med at fyre med korn, så skal du huske at levetiden forkortes voldsom på pladejernskedler, ca en halvering, selvom man blander kalk eller kridt i kornet.
En kedel som kan fyre med korn, flis etc er også meget dyrere end én kedel med pillebrænder som yder samme kw, så sidste ende skal man gøre op med sig selv om man vil skifte kedel noget oftere og så have billig brændsel, eller om man vil bruge pengene på brændsel og skifte kedel sjældnere.

Har ikke så meget kendskab til rekas hkrst 10n, men kender til deres hkrst 20 og princippet i kedlen er den samme. Deres riste system er i mine øjne noget af det bedste til korn.
En hkrst 10n er i mine øjne for lille til 250kvm, da den kun yder 13kw på korn, du skal mindst op på 17-18kw på korn, da de år med hvor kornet har en højere vandprocent vil trække ydelsen ned.

Hvis du stadig overvejer nyt fyr, så tá en Passat compact C2 med 650l svingarmsmagasin med i overvejelsen, den opfylder alle krav og ønsker - Passat ligger i Ørum mellem Viborg og Randers.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af pll » 15 dec 2017 16:02

Jeg kan anbefale en KSM, har en KSM 275/18 fra 2001 og fyrer næsten udelukkende med korn. Du skal vælge den med skraber og askeudtag, har det ikke på min og skal derfor rense for aske ca. hver 2 dag.
Tilsætter lidt foderkridt og har ingen problemer haft med tæring ud over røgrør som holder ca. 5 år.
Havde tidligere en nabo der havde en pasat C2 og han fik den aldrig til at køre ordentlig med rent korn, det var godt nok lige da de kom frem så ved ikke om der senere er lavet ændringer så de bedre kan håndtere det. En anden ulempe var ved rensning, røgkanaler med spiraler var lodrette og de havde en tendens til at sætte sig fast og det var svært at få dem løse da det er svært at lægge rigtig med kræfter i når man skal hive opad.

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af Pawgs » 16 dec 2017 09:22

J har også en Ksm 325-18 fra 2001/2002 som har fyrret med kort frem til omkring 2013/2014 og derefter blandet. Jeg havde montør ude for at kigge det igennem da jeg tænkte at det efterhånden måtte trænge til udskiftning. Men der var ikke nogen tegn på at der havde været korn igennem.
Tidligere ejer oplyste at han havde brugt 10 tons korn om året og ca 8 tons træpiller efter han skiftede.

Selv fyrre jeg med træpiller, korn, raps og har nu 70 m3 fint savsmuld jeg skal ud og prøve at hente og se om den kan bruge til noget.

Ksm's nuværende modeller kender jeg ikke og ved heller ikke om det er nogen der dur.

Hvornår meget brænder du af om året for at holde varmen? 5 / 10 / 15 tons???

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af triumph » 17 dec 2017 10:21

Husk lige og beregn om det kan betale sig at købe en så dyr installation. Specielt den del med flis kan blive dyr, hvis man skal have en ordenlig udmader.
Alt udstyret uden om fyret koster også penge (Traktor, opbevaring til korn/flis, flishugger/motorsav osv)

Husk at et pillefyr kan tænde og slukke, hvilket gør at det kan lave vv om sommeren, i stedet for elopvarmning, fyret kan starte via en rumtemostat, så du skal ikke ud og tænde op hvis det er lidt koldt en aften i overgangs sæsongen. Pillefyrene i dag kræver mindre tilsyn / rensning end end stokerfyr

Her er et tænkt eksemper:
Stoker installation 100.000. Levetid 12 år => afskrivning; 8.333 kr/år
Brændsel 5000
Brændstof til traktor/motorsav/ reperationer/udskiftning af udstyr 2000
el til vv om sommeren 2000
Samlet udgift til opvarmning 17.333 kr

Pillefyrssinstallation 40.000 kr. levetid 16 år => afskrivning 2500 kr/år
7 tons piller 14.000
Samlet udgift til opbevarmning 16.500 kr/år

Jeg siger ikke mine tal er rigtige/svare til din situation. Men det er en god øvelse og lave beregningen. Og husk evt. låneomkostninger i beregningen.


pille
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13 aug 2011 20:59
Mit fyr: Metroair 12KW
Areal: 150
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 5000 KW
Geografisk sted: Sjælland Haslev
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af pille » 17 dec 2017 20:49

Lige et indspark. Stoker levetid 12 år det var ikke langt tid.
Jeg har fyret med et Passat c2 stoker i 19 år, flis i 2år, korn 14 år, træpiller 3år, ingen tæring, solgt og køre videre. Udgifter print skiftet 2 gange sten 2 gange, Blæser 1 gang.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af triumph » 18 dec 2017 10:28

jeg kender tilgændgæld 2 passater der er tæret op efter 6 år. Den ene havde fået en særlig 10 årig passat garanti, der krævede at det var særlige installatøre der installerede den, og den fik 1 årligt serviceeftersyn. Den havde lige fået eftersyn, og alt var iorden, men 14 dage efter var der hul i kedel.
Men det er sådan set ikke pointen. Den var bare at levetiden er kortere når man fyre med korn, end piller. Derfor havde jeg også sat kortere levetid på for stokeren. Men om levetiden skal være 12 eller 20 år, det ved jeg ikke

Rasmus D
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16 nov 2017 10:08
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af Rasmus D » 18 dec 2017 19:10

Til: coctail

Tak for dit uddybende svar, jeg overvejer også stærkt om man skal droppe ideen med en stoker og anskaffe sig en decideret pillebrænder og så køre træpiller efterfølgende.
Jeg syntes det er lidt ugennemskueligt hvor meget træring man endelig ser i kedler når de fyre med korn, men uanset hvad er jeg helt enig i at regnestykket er noget mere kompliceret end bare at se på indkøbsprisen (brændsel).
Ideen med en Passat compact C2 vil jeg tage med i min overvejes, kender dog ikke lige nogen som har erfaringer med dem (Passat stokerfyr).

Til: pll

Tak for dit svar, jeg har selv overvejet et KSM-stoker da det virker til flere har gode erfaringer med dem.

Til: Pawgs

Tak for dit svar, dejligt med førstehånds erfaringer. Vi købte ejendommen i oktober sidste år, så har fyret lidt over et år nu.

Har brugt i alt (i runde tal) fra oktober -> oktober
3t korn, 6t kornafrens og 3.8 t træpiller

Til: triumph

Jeg er helt enig i at man bliver nød til at se det som en samlet udgift. Jeg har på nuværende tidspunkt en 6t silo med snegl ind i fyrrummet samt traktor osv . Men jeg har nu aldrig haft planer om at skulle gå over til selv fremstille træflis. Men ideen om ikke at være afhængig af prisen på træpiller er tiltalende.
Jeg er helt enig i at korn forringer levetiden af en stoker, uanset hvordan man vender og drejer det, spørgsmålet er så bare om det er over en ”acceptabel” tidsperiode, men ja 6 år som du giver som eksempel er ikke acceptabelt.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af triumph » 19 dec 2017 07:35

Min far lavede brænde.
Han købte ny motorsav hver 4-5 år = 1000 kr/år.
Benzin/olie/kæder/file kostede vel 800 kr/år
Så lejede han en brændeflækker for 500 kr
Han fik stammer leveret hjemme hos sig selv.
Han fik 20 m3 (fylder 25 rm når det er flækket) a 280 kr/m3 + moms = 7000
Han kunne også købe 25 rm i skoven, men så skulle han købe 28 rummeter, da de fylder mere inden de bliver skåret ud. De koster (vist nok) 220 kr + moms = 7700 kr. Og så skulle han låne traktor og vogn = 1000 kr = 8800
Brændefyret skulle have nye sten hvert 2 eller 3 år = 500 kr/år
Samlet pris;9800 kr
Hans brændefyr installation kostede for 25 år siden, 100.000 den holdt 22 år; 4545 kr/år

Nu har han en scotte, og bruger 5 tons piller/år = 9000 kr
så skal der skiftes en eltænder en gang i mellem = 100 kr/år
Installationen kostede 35.000. hvis den bare holder 15 år så er det 2333 kr/år.

Man skal i hvertfald ikke lave brænde for pengenes skyld. Samme situation kan man også nemt komme ud i med korn/flis.
Iøvrit er der vel ikke nogen kedler i rimelig størrelse, hvor det er tilladt at brænde korn af i dag ?
Og det er vel kun Twinheat, CN, BSM hvor man må brænde flis ?
Jeg har ingen ide om hvad skorstensfejeren ville sige, hvis han så man brændte korn af i en kedel, som ikke var godkendt til det ?

Her er listen over de fleste godkendte anlæg, og du kan også se hvad de er godkendt til at brænde af

http://biomasse.teknologisk.dk/kedler/l ... =fabrikant

Ps
jeg så lige en C2 koster 52.000.
En scotte koster 20.000. Prisforskel 32.000
Det er hverken lovligt at brænde korn, eller flis i den (se prøvningsattest, den er kun testet til træpiller, (i øvrit er både Twinheat og Reka, bedre (efter min mening), og passer bedre i størrelsen til dit hus. men også lidt dyrere.))
En C2 kan ikke tænde op selv, og medmindre du vil slå dig på salg af Glanssod, så gider du nok ikke pausefyre hele sommeren for at få varmt vand.
Her får du så en ekstra regning på strøm til vvb.
Og så er der alt bøvlet med rensning, hentning og opbevaring af korn

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Nyt Stokerfyr

Indlæg af Tom_AT » 19 dec 2017 16:28

Det lyder som noget usandsynligt dyrt brænde din far laver sig. Med mindre det selvfølgelig er skovet. Og måske en bedre kvalitet motorsav kunne være på sin plads?

I statsskovene koster brænde til selvskovning mig bekendt 140,- pr rm stablet incl moms. Jeg har selv de sidst 6 år lavet ca 40 rm årligt, i øvrigt med en nu 10 år gammel Stihl MS361 som stadig kører fortrinligt. 800,- årligt til benzin, kæde osv lyder også af rigtigt meget. Jeg vil gætte på det halve. Men okay, der kan jo ryge en kæde.

Min Atmos installation har kostet mig under 30.000,- alt og jeg tænker jeg bruger omkring 4500,- årligt på brænde, olie, benzin og kæde. Ved godt der så også er udgifter til sav. Måske også 500-600,- årligt.

Så jo det kan i den grad sagtens svare sig at fyre med brænde.


Besvar