Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr som combi

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Dengodejoker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19 okt 2016 11:15

Pillefyr som combi

Indlæg af Dengodejoker » 25 mar 2017 09:32

Hvis jeg skal have et pillefyr med selvtænder som combifyr til mit atmos brændefyr hvor i systemet vil det så være bedst at sætte den ind. hvis jeg vil bruge atmos som prima. og pillefyret skal selv overtag hvis tanken kommer under et hvis antal grader. hvis der ikke er tid til at fyrer eller er på ferie.

tak på forhånd for svar.
Evt nogle forslag til gode pille fyr til dette formål.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Pillefyr som combi

Indlæg af Lintz » 25 mar 2017 09:36

Dengodejoker skrev:Hvis jeg skal have et pillefyr med selvtænder som combifyr til mit atmos brændefyr hvor i systemet vil det så være bedst at sætte den ind. hvis jeg vil bruge atmos som prima. og pillefyret skal selv overtag hvis tanken kommer under et hvis antal grader. hvis der ikke er tid til at fyrer eller er på ferie.

tak på forhånd for svar.
Evt nogle forslag til gode pille fyr til dette formål.
Mener absolut at vores bruger "Bigfoot" har den opsætning med en Baxi og Scotte - Så slå evt. lidt koldt øl i blodet til han ser opslaget.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Dengodejoker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19 okt 2016 11:15

Re: Pillefyr som combi

Indlæg af Dengodejoker » 25 mar 2017 09:39

Lintz skrev:Mener absolut at vores bruger "Bigfoot" har den opsætning med en Baxi og Scotte - Så slå evt. lidt koldt øl i blodet til han ser opslaget.
Jeg takker for svaret. jamen det vil jeg da håbe han gør så. :) havde osse selv tænkt mig at bruge en scotte til formålet så det ville da være fin :)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Pillefyr som combi

Indlæg af John Skov Jensen » 25 mar 2017 12:04

Dit pillefyr tilsluttet du på "hus siden" af din akku.
Husk din kedelshunt til pillefyret.
Fremløb fra pillefyret på et tee.
Retur kobles via en elektrisk aktiveret trevejs ventil sammen med akku, således at den fælles port på ventilen peger mod huset, og de to porte der skiftes imellen kobles til henholdsvis pillefyr og akku. I den ene position kan der kun ledes vand via pillefyret, da porten til akku er afspærret. I den anden position er der kun gennemgang via akku, da porten til pillefyret er spæret. En danfoss kp 77 eller kp 78 føler i top af akku styrer ventilen via et lille 4p relæ. Dette relæ giver samtidig start/stop melding til pillefyret.
Når der er begynder at mangle varme i akku, aktiveres kp 78 termostaten, der trækker relæet. Derved aktiveres 3 vejsventil og der tændes for pillefyret. Når der fyres i atmos igen, og der kommer varme i akku, kobler kp 78 termostaten ud igen. Relæet falder og derved skifter 3 vejs ventil igen og pillefyret slukkes.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pillefyr som combi

Indlæg af Tom_AT » 25 mar 2017 13:10

Jeg har valgt en løsning meget i stil med Fyrkats opsætning.

Pillux 100 med akkumuleringstank

Atmos og akkutank som primær og så Pellux 100 der tager over hvis fremløb falder under en given temperatur.
Jeg har helt bevidst valgt Pellux'en da den har god ydelse til prisen og en virker en sjat bedre bygget end Scotten.

Jeg lader pillefyret varme direkte ind i toppen af akkutanken, således den hele tiden skal køre 100% ved drift. Håber på derved at minimere antallet af tændinger.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Pillefyr som combi

Indlæg af Bigfoot » 28 mar 2017 08:32

Lintz skrev:Mener absolut at vores bruger "Bigfoot" har den opsætning med en Baxi og Scotte - Så slå evt. lidt koldt øl i blodet til han ser opslaget.
ikke mig..... det er Brandsen der roder med den kombi. :great:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar