Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Irriterende tæring black Star kedel

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Renbo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 feb 2017 19:13

Irriterende tæring black Star kedel

Indlæg af Renbo » 06 feb 2017 20:04

Hej forum

Jeg har en ca tre år gammel blackstar kedel, monteret med et hillerslev stokerfyr. Anlægget kører fint men..

Jeg har fra første dag været bekymret over hvor meget rust der gik løs i indvendigt i kedlen.
Første år havde jeg producenten ude som sagde at fyret var monteret korrekt og at jeg ikke skulle være bekymret.

Det er jeg så alligevel, nu kan man se gravrusten bagerst i kedlen og det er store flager der falder af.

Jeg har i de to mellemliggende år bygget en større 3/4" shunt på, den første var en 1/2", retur temp på kedlen har altid været 62G, men flowet må være større med den nye shunt.

Der efter har jeg fjernet alle røgbremserne fra fyret, hvilket har hævet røgtemp fra ca 80G til nu ca 160G, efter det har der aldrig været kondens i skorstenens kondens potte.

Jeg har altid fyret med pillesmuld fra danish Agro.
Kedel temp er 70G.

1) kan blackstar være af en så ringe kvalitet stål at den ikke kan holde?

2) kan det skyldes syre i smuldet? Smuldet ser fint ud og ligner afrens fra piller, men kan der mon være korn i?

Håber der er andre der har lignende erfaringer.


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Irriterende tæring black Star kedel

Indlæg af HR LUCCA » 07 feb 2017 01:19

Jeg har aldrig set rust i min kedel , så det kan da godt være det ikke er rent smuld , men det kan danish Agro vel svare på :wink:

Renbo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 feb 2017 19:13

Re: Irriterende tæring black Star kedel

Indlæg af Renbo » 09 feb 2017 18:54

Jeg tror jeg vil tilsætte kalk og se hvad der sker.
Hvilken røg temp. Kører du med i din kedel?
Ideen med en ny kedel er gået op i røg, for mig ihvertfald min er ca 180g (-:


Besvar