Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

valg af stokerfyr.

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af Flisbrænderen » 01 dec 2016 07:55

Nogle vigtige parametre er også om man har lagerplads nok under tag til flis og har man en læssemaskine, da de fleste vil køre træt i at fylde magasin med håndkraft.
Som Tom AT nævner, om han selv kan installere, bygge magasin, cirkeludmader / omrører og snegl eller kender nogen som gerne vil hjælpe har stor betydning for økonomien i det og dermed tilbagebetalingstiden.

Evt. et brugt anlæg med prøvningsattest, som må genopstilles vil gøre det betydelig billigere.

Og igen, er det noget man gerne vil bruge sin fritid på ? For mig er det er hobby.


pendec

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af pendec » 01 dec 2016 09:43

Jeg havde stoker først i et par år inden min bio18, og kort sagt, så kan jeg ikke se hvorfor man med under 100m2, vil investere i en ovn som buldrer og larmer og kræver meget mere vedligehold og tilbagebrande kræver dags arbejde for at rengøre og man får uendelige problemer med doseringer. Det var dog 2004 erfaringer med EcoClimax (Djævelens opfindelse).

Ville ALDRIG vælge stoker igen, spild af ens fritid og hobby tid, hvis det er hvad man bruger den på, så må en scotte som oprindelig nævnt være klart at foretrække.

Er økonomien så til det, så er MGM eller RTB modellerne næste skridt op, eller hvis man har penge/økonomien til det, så kan østrig modellerne sikkert også stadig slå benene væk under de danske modeller.

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af Flisbrænderen » 01 dec 2016 10:28

pendec skrev:Jeg havde stoker først i et par år inden min bio18, og kort sagt, så kan jeg ikke se hvorfor man med under 100m2, vil investere i en ovn som buldrer og larmer og kræver meget mere vedligehold og tilbagebrande kræver dags arbejde for at rengøre og man får uendelige problemer med doseringer. Det var dog 2004 erfaringer med EcoClimax (Djævelens opfindelse).

Ville ALDRIG vælge stoker igen, spild af ens fritid og hobby tid, hvis det er hvad man bruger den på, så må en scotte som oprindelig nævnt være klart at foretrække.

Er økonomien så til det, så er MGM eller RTB modellerne næste skridt op, eller hvis man har penge/økonomien til det, så kan østrig modellerne sikkert også stadig slå benene væk under de danske modeller.
Du kan ikke sammenligne et moderne kvalitets stokerfyr med det du havde for 12 år siden.

Idag er støjen fra et stokerfyr på højde med et pillefyr.
Alle stokerfyr har i dag iltsonde, mig bekendt, så dosering sker fuldautomatisk.

Udover påfyldning af brændsel, er mit tidsforbrug 2 minutter pr uge til at tømme aske ud, 5 minutter pr mdr til at rense kedel, 1 time pr år til grundig rens af brænderhoved samt røgkøler. INGEN afvejning af piller / brændsel.

Jeg kender flere pillefyrsejere som bruger mere tid på deres pillefyr, men også nogle der bruger mindre.

Vil give dig ret mht. valg af pillefyr, skal det være minimal tidsforbrug og høj komfort er det MGM eller RTB eller de Østrigske mærker.
Så lige nærmere på et Hargasner flisfyr fra Østrig på Agromek i går, det er bare kræs.

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af Pawgs » 01 dec 2016 11:16

Hvorfor bruge tid og penge på at flise? Du kan jo brænde fyre i en KSM også lade den køre på træpiller når du ikke får fyret. Men hvis du allerede har udstyret er det jo ingen problemer at flise det :-) selvfølgelig også hvis du ikke er hjemme til at fyre så tid er flis jo også bedre :-)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af triumph » 01 dec 2016 11:19

Flisbrænderen skrev:Du kan ikke sammenligne et moderne kvalitets stokerfyr med det du havde for 12 år siden.

Vil give dig ret mht. valg af pillefyr, skal det være minimal tidsforbrug og høj komfort er det MGM eller RTB eller de Østrigske mærker.
Så lige nærmere på et Hargasner flisfyr fra Østrig på Agromek i går, det er bare kræs.
Så du også hvad sådan en fætter koster, inkl indmader, og hvad der ellers høre med.
Hertil skal lægges udstyr der skal bruges til flisning, håndtering og opbevaring.
Det er de færreste der kan kan tjene besparelsen på brændsel hjem. Med mindre de piller vinduer og døre ud af deres hus


Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af Flisbrænderen » 01 dec 2016 13:58

triumph skrev:Så du også hvad sådan en fætter koster, inkl indmader, og hvad der ellers høre med.
Hertil skal lægges udstyr der skal bruges til flisning, håndtering og opbevaring.
Det er de færreste der kan kan tjene besparelsen på brændsel hjem. Med mindre de piller vinduer og døre ud af deres hus
Så ikke hvad prisen var, men gætter på omkring 100 kilo.

Vil give dig ret med hensyn til ikke at tjene besparelsen på brændsel hjem, hvis man køber et dyrt fyr som Hargasner incl. alt tilbehør som kræves.
Det kræver man har et ret stort varmeforbrug, før man kan tjene besparelsen hjem med sådan en fætter.

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af Flisbrænderen » 01 dec 2016 14:37

Pawgs skrev:Hvorfor bruge tid og penge på at flise? Du kan jo brænde fyre i en KSM også lade den køre på træpiller når du ikke får fyret. Men hvis du allerede har udstyret er det jo ingen problemer at flise det :-) selvfølgelig også hvis du ikke er hjemme til at fyre så tid er flis jo også bedre :-)
For det første er virkningsgraden meget dårlig ved brændefyring i en KSM, da det ryger op af skorstenen hele tiden og røgtemp kunne nemt komme op på 400-500 gr, hvilket gav alt for meget varme op af skorsten til gråspurvene. Soder meget mere i kedlen, som kræver mere rengøring af kedel og kortere levetid på iltsonde, da røgtemp bliver alt for høj.

Når jeg har konfronteret KSM med det, siger de den kun er beregnet til supplering med brænde, dvs ikke hele tiden og må kun fyldes halvt op med brænde. Så skulle man fyre en gang i timen. Så min erfaring er, den kun er til at fyre med brænde i nødstilfælde.

For det andet kan der ikke være ret meget brænde i fyret, så der vil nok skulle fyres 10-15 gange i døgnet.
For det tredje købte jeg stokerfyr for at skulle bruge mindre tid på fyring ugentlig. Har fyret i brændekedel gennem 10 år forinden.
For det fjerde er min akkutank ikke stor nok til brændefyring.
For det femte er jeg ikke hjemme hele tiden til at fyre.

Synes det er sjovere at samle grene, lave flis og køre det ind om sommeren og lade fyret passe sig sig selv med minimalt opsyn resten af året.

kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af kent a » 14 dec 2016 21:05

Jeg har været helt hængt op af andre ting og regnet enlig med man fik en mail når der var besvarelser i det emnet man har lavet.

Jeg har ikke fået opdateret mine oplysning.
Jeg har 143m2 beboelser. 80m2 værksted som skal opvarmes til 16grader om kort tid. plus 180m2 der skal holdes frostfri (10grader) engang i fremtiden.

Det korte af det lange er at bio18 ikke rigtig kan håndtere de 143m2 pt. det går nok en del bedre når værkstedet også skal varmes op.
Men når de 180m2 kommer på som skal opvarmes, kommer bio18 i knæ.

Men jeg tror jeg går efter løsningen med en fastbrændsels fyr og akkumulerings tank og pille brænder.
Kan godt se der er meget arbejde i det flis.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af Flisbrænderen » 15 dec 2016 08:46

kent a skrev:Jeg har været helt hængt op af andre ting og regnet enlig med man fik en mail når der var besvarelser i det emnet man har lavet.

Jeg har ikke fået opdateret mine oplysning.
Jeg har 143m2 beboelser. 80m2 værksted som skal opvarmes til 16grader om kort tid. plus 180m2 der skal holdes frostfri (10grader) engang i fremtiden.

Det korte af det lange er at bio18 ikke rigtig kan håndtere de 143m2 pt. det går nok en del bedre når værkstedet også skal varmes op.
Men når de 180m2 kommer på som skal opvarmes, kommer bio18 i knæ.

Men jeg tror jeg går efter løsningen med en fastbrændsels fyr og akkumulerings tank og pille brænder.
Kan godt se der er meget arbejde i det flis.
Man får mail ved besvarelser, hvis man har skrevet sin mail under ens profil og markeret ja til " besked ved besvarelse " under board indstillinger.

Det lyder, som en god løsning med en brændekedel og et pillefyr side om side, da mig bekendt findes der ikke nogen som er rigtig gode til begge dele.

Hvis din bio 18 har eltænding, kan du evt koble en akkutank på nu og lade den køre start / stop kørsel ved 80-100 % ydelse hele tiden, så betyder det ikke så meget at den har lidt for stor ydelse.
Hvis alle dine m2 er velisolerede er det meget tæt på din bio 18 kan klare, at varme det hele op, men hvis det kniber nogle få uger om året vil det være en fin løsning at have en brændekedel, så du kan fyre i begge når det er aller koldest eller skrue lidt ned for varmen i værksted når det er aller koldest.

Det er bedst at have et pillefyr, som ikke er for stort hellere lidt for lille især når du alligevel vil have en brændekedel.
Jo større fyret er, jo større tomgangsforbrug har det, som er ulempe om sommeren.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af Tom_AT » 15 dec 2016 09:20

Der er også den mulighed at have et relativt stort pillefyr der fyrer direkte i akkutanken og så kun kører 100%. Det er sådan noget jeg går og overvejer at få lavet.


Besvar