Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

valg af stokerfyr.

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

valg af stokerfyr.

Indlæg af kent a » 29 nov 2016 21:38

Hej.

Jeg gik for nogle år siden fra stoker over til bio 18 pillefyr.

Jeg har fået renoveret huset her i år og varmeforbruget er derved faldet en del, det har bio 18 svært ved at håndtere.

Jeg har to kollegaer der har scotte pilefyr 10kw og er glad for dem. det har jeg også overvejet.

Men jeg vil gerne over i storker igen da jeg synes det er hel del nemmer, plus jeg har adgang til billig tørt træ jeg kan flise.

hvad findes der er af stoker der kan det samme som scotte med stokerclaude og selv tænder.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af Kruse » 29 nov 2016 22:02

Sidst jeg kikkede på priser kostede et stokerfyr ca det dobbelte af et piller og vis det stadig holder, skal der godtnok brændes en del billigt flis inden man begynder at have overskud.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af Tom_AT » 29 nov 2016 22:28

Drop ideen om et stokerfyr/kombifyr. Overvej i stedet et pillefyr og et brændefyr koblet til en akkumuleringstank. Bedste måde at opnå ordentlig fyringsøkonomi på.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af timkenneth » 30 nov 2016 05:52

vi er oppe i sværvægter drengene med de "krav" du op lister, de er dyre!. Hvis det ligeledes passer med der kun skal opvarmes 90 m2 må den ikke været ret stor i ydelse, det snævre også kandidaterne ind.

du er så heldig at der pt er agromek i Herning, her er alle relevante producenter vedr. stoker og pillefyr og fastbrændsel. SKYND dig at start bilen op!

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af mgmone » 30 nov 2016 07:59

Hej
INFO så er der gratis adgang til AGROMEK i dag onsdag mellem kl 16 og 20
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af Kruse » 30 nov 2016 12:24

mgmone skrev:Hej
INFO så er der gratis adgang til AGROMEK i dag onsdag mellem kl 16 og 20
Hilsen Karsten
Skal man bestille billetter hjemme fra eller gælder det også vis man bare dukker op?
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af Flisbrænderen » 30 nov 2016 14:44

kent a skrev:Hej.

Jeg gik for nogle år siden fra stoker over til bio 18 pillefyr.

Jeg har fået renoveret huset her i år og varmeforbruget er derved faldet en del, det har bio 18 svært ved at håndtere.

Jeg har to kollegaer der har scotte pilefyr 10kw og er glad for dem. det har jeg også overvejet.

Men jeg vil gerne over i storker igen da jeg synes det er hel del nemmer, plus jeg har adgang til billig tørt træ jeg kan flise.

hvad findes der er af stoker der kan det samme som scotte med stokerclaude og selv tænder.
Forstår ikke helt du synes det er nemmere med stokerfyr. For det meste er tidsforbruget betydelig større med stoker frem for pillefyr, alt efter hvordan man får det stillet an.
Så man skal være forberedt mere arbejde hvert år fremover. Er man ikke klar på det får man aldrig den ekstra investering tjent hjem igen.

Når det så er sagt, kan man sænke sin brændselsudgift til et sted mellem 1/4 og det 1/2 af træpiller. Så bliver det ikke billigere.

KSM 175-13 F-Auto, 12 kw med eltænding og pc tilslutning kunne være et godt bud.
Har selv sådan et fyr og har selv bygget to flismagasiner på hver 25 m3, som kun skal fyldes en gang om året, hvor fyret henter selv flis fra det ene magasin.
Så jeg fylder kun magasin en til to gange om året og så kører det bare.
Jeg varmer 132 m2 meget dårligt isoleret hus for under 5000 kr om året med ca 60 m3 flis jeg selv laver af gratis træ. Træpiller ville nok koste omkring 15000 kr om året.
Har fyret med flis i 6 år nu og mer investeringen i stoker i forhold til pillefyr er for længst tjent hjem.

Regnestykket vil se lidt anderledes ud for dig, da stokerfyrene er steget siden jeg købte og du har færre m2 at opvarme end mig, så der vil gå flere år før det er tjent hjem. I alt fald hvis du køber nyt fyr.
Jeg brugte mange timer på at bygge magasiner, konstruere 3 cirkeludmadere, ombygge brugte snegle og købe flishugger og sætte den istand, bygge skovklo på rendegraver osv, men jeg syntes det var sjovt ellers havde jeg købt pillefyr. Desuden havde jeg meget uudnyttet udhus plads til formålet.

Da jeg købte stokerfyr kunne jeg ikke finde andre end KSM, der lavede så lille en stoker til ekstern silo til skovflis, så valget var nemt.

KSM er på Agromek nu, måske de har et godt messe tilbud, ellers se dig omkring hos de andre producenter.
MGM har jeg stor tiltro til som flisfyr, men de laver dem vist ikke så små.

Her var lidt stof til eftertanke, håber ikke jeg har afskrækket dig, men overvej det grundigt før du går igang.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af Tom_AT » 30 nov 2016 19:20

Jeg tror vist dem der synes det er nemmere med et stokerfyr er folk der endnu ikke har stiftet bekendskab med et moderne pillefyr :)

Angående trådstarters ønsker. Hvad må det så koste totalt set ?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af John Skov Jensen » 30 nov 2016 19:34

Nu skriver brugeren jo også at han har adgang til billigt træ der kan flises.
Prisen for ens brændsel er jo ikke uden betydning.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: valg af stokerfyr.

Indlæg af Tom_AT » 30 nov 2016 23:43

Enig.
Det kunne være rart hvis trådstarter kom med lidt flere oplysninger. Som fx hvad det må koste ialt. Om han selv kan installere osv.

Kan han selv flise eller skal han leje en maskine til det. Der er jo trods at en del variabler.

Hvis han skal købe brændsel ved siden, fx træpiller. Så er en pillebrænder jo et oplagt valg. Og så kan det måske godt betale sig at fyre med brænde, frem for at flise det og putte det i en stoker.

For hvad koster et godt stokerfyr i indkøb? Jeg vil umiddelbart tro det koster noget mere end en Scotte + Atmos incl akkutank.


Besvar