Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny med stokerfyr - diverse spørgsmål

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
nib
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27 mar 2015 14:42
Mit fyr: Danstoker Linka 80
Areal: 700
Brændsel: Træflis
Fremviser gerne i postnummer: 3660

Ny med stokerfyr - diverse spørgsmål

Indlæg af nib » 27 mar 2015 15:05

Jeg har købt en gård ved Værløse på tvangsauktion, hvor der er et Dantherm stokerfyr som fyrer med træflis. Træflis er måske så meget sagt, det der ligger i siloen er nærmere neddelte træpaller, så vidt jeg lige kunne se. Ejeren er ikke helt fraflyttet endnu, så jeg har begrænset adgang til ejendommen, men jeg fik en lille sludder med ham om fyret.

Det er et 92 kW Dantherm fyr med Dantrim hydraulisk indfødningssystem, som det her http://www.dantrim.com/Files/Billeder/B ... loer/2.jpg. Han mente der blev brugt for ca. 40.000 kr. om året og han gav 100 kr./m3. Efter hvad jeg kan se her på forum lyder det som meget.

Der er tre huse på grunden, ca. 300 m2 fra 2005, et ældre delvist ombygget stuehus på ca. 220 m2 fra, tja hvem ved, men ombygget i 1995 på gammelt fundament, så vidt jeg forstod. Den ene ydervæg er original. Endelig er der et tredje hus på grunden, måske 150 m2, fra 1970. Han gennemgik kort fyrrummet og jeg kunne se tre rør fra fyret, ingen med måler på. Det bringer mig til første spørgsmål.

1. Det tredje hus har han bror ejet i årevis. Det er sidste år solgt til nogle fremmede, det har hjulpet ham og han har ikke opkrævet varme. Jeg vil naturligvis bede dem betale for deres andel, men hvilke målere kan man montere for forbrugsafregning. Et er jo forbrug af brændsel, hvad med betaling af vedligehold af installationen og afskrivning. Tidligere ejer oplyste han gav 300.000 kr. for hele systemet i 1999.

2. Flis, Jeg mener han fortalte det blev købt af en Michael Jørgensen, måske i Farum. Ham kan jeg ikke finde. Men hvor smart er det at fyre med palleaffald kontra granflis? De 100 kr./m3 lyder billigere end jeg kan finde på nettet, ved ikke om prisen passer. Hvor finder jeg flis når jeg skal ud og fylde laden op igen?

3. Han mente der blev brugt for ca. 40.000 kr. om året og han gav 100 kr./m3. Efter hvad jeg kan se her på forum lyder det som meget.

4. Han nævnte der i hans to huse er en metro varmtvandsbeholder med elvarme og han slukker for fyret om sommeren. Jeg kan se det nok skyldes det ikke kan regulere nok ned. Jeg ved ikke om det fyr kan starte selv eller man manuelt skal fyre op. Jeg kan ikke lige finde et sådant fyr på nettet.

5. Ejeren er egentlig flink nok selv om han skal forlade stedet ufrivilligt. Så jeg skal have en snak med ham igen om betjening af fyret. Han nævnte han tømmer aske ud hver dag, er det også normalt?

Lad mig høre hvad i har af kommentarer, så kan jeg bruge dem næste gang jeg skal møde ham og få lidt flere svar.

Mvh Niels


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Ny med stokerfyr - diverse spørgsmål

Indlæg af Brian B » 27 mar 2015 19:16

Hej
Anlægget kender jeg ikke men det lyder som den rigtige til flis..
Knuste paller er i min verden bedre end skovflis men kun hvis pallerne er tørre når de knuses, noget andet er så at efter hvad der før er skrevet her er det ikke sikkert det er helt lovlig at fyre med.
Jeg er heller ikke sikker på du må sælge varme til en fremmedes hus uden at ryge i en masse lorte regler om fjernvarme.. Syntes jeg har læst om det når store gårde har et mega halmfyr eller gyllesepartion og brænder pillerne der bliver ud af det og vil sælge til naboen
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

nib
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27 mar 2015 14:42
Mit fyr: Danstoker Linka 80
Areal: 700
Brændsel: Træflis
Fremviser gerne i postnummer: 3660

Ny med stokerfyr - diverse spørgsmål

Indlæg af nib » 31 mar 2015 20:51

Det var så et Danstoker Linka 80 fyr. Har fundet firmaet på nettet, vil få dem forbi og lige se det igennem og give lidt råd og vejledning.

xkfc

Ny med stokerfyr - diverse spørgsmål

Indlæg af xkfc » 31 mar 2015 22:41

Umiddelbart er fyret alt for stort, og må have et stort energitab. De 700m2 burde faktisk ikke bruge for 40000kr selv hvis man købte træpiller. Hvad med rørføringen mellem ejendommene? der kan være et stort energitab hvis det ikke er lavet korrekt med super isolerede rør.
Jeg vil mene at et 16kW skulle kunne række til de store huse og en 10kW til det lille, altså en samlet effekt på ca. 40kW
Det lyder også til at der er meget arbejde ved det store fyr, bare det at det skal renses dagligt :shock: og så skal der håndteres 400m3 flis om året, fy for en skefuld.

Jeg forstår ikke rigtigt at det er 3 huse på én grund, og at et hus er solgt fra! vil det sige at du deler matriklen med en anden? og har du i givet fald leveringspligt af varme?

Det er energimålere til fjernvarme du skal have fat i, en på hver forbruger. Hvis der går et rør fra fyret til hver ejendom er det smart at montere målerne ved fyret, så er spildvarmen også fordelt. Det kunne også lyde til at sådanne et fyr/anlæg bruger en klat strøm, der må nok også hellere en elmåler på. Når du har måler på hver forbruger kan fællesudgifter til drift og service også fordeles fair.

Hilsen Kenneth

nib
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27 mar 2015 14:42
Mit fyr: Danstoker Linka 80
Areal: 700
Brændsel: Træflis
Fremviser gerne i postnummer: 3660

Ny med stokerfyr - diverse spørgsmål

Indlæg af nib » 01 apr 2015 17:27

Jeg har fået lidt fotografier med i handlen, der viser rørføring. Præcis hvad det er for rør ved jeg ikke, men lad mig prøve at scanne de billeder ind så i kan se dem. Alternativt, så kan jeg jo måle temperaturtabet fra fyret og til de to huse jeg har. Det giver nok det bedste billede af om det er isoleret ok.

Sælger talt om han også ville have koblet en nabo på i sin tid, derfor 92 kW.
Der er et ældre stuehus som er renoveret i 1995. Ud over det har sælger bygget en stor staldbygning med yderligere 300 m2 bolig i 2005. Indtil 2014 var en tredje bolig på grunden fra 1970 også en del af boligmassen på ejendommen. Det var oprindeligt et hus for medarbejdere på gården. I 2014 blev det solgt fra sammen med en mindre grund. Sælgers bror ejede huset og solgte det i 2014, der lavede man bare en mundtlig aftale om at den nye ejer fik gratis varme mod at hjælpe med diverse, herunder fyret.

Det er røggaskanalerne der renses dagligt, ved ikke om det er nødvendigt eller ej. Jeg kan se Linka idag tilbyder automatisk trykluftrens af disse.

Jeg var forbi og fik en sludder med naboen, der er noget galt med indfødningen til sneglen, han holder øje med det og siger han lige nu manuelt skal skovle flis frem til den. Der er heldigvis en manual ved fyret, det er en fotocelle der skal vise om der er produkt ved sneglen, det er udstyr fra Carlo Gavazzi, så manualer ligger på nettet, det er jo super. Det kan jeg se på imorgen. Naboen fylder sneglen om eftermiddagen, fyret kører til ud på natten og går så i stå fordi det løber tør for brændsel.

Naboen nævnte også de planlagde at købe egen varmeforsyning i løbet af efteråret, måske noget jordvarme. Han er nok lidt træt af at holde det fyr kørende, det var vist en del af aftalen om han fik gratis varme. Så det med varmemålere gider jeg ikke rode mere med.

Kan sådan et fyr drosles ned i ydelse?


xkfc

Ny med stokerfyr - diverse spørgsmål

Indlæg af xkfc » 02 apr 2015 10:46

Problemet er at fyret er fysisk for stort, virkningsgraden rasler ned hvis det blot skal lave en lille mængde energi i forhold til designet. Jeg kender ikke dit fyr, så jeg aner intet om mulighederne, men måske du skulle spørge Linka.
Spørgsmålet er vel også om du vil blive ved med at få fat i flis, eller om du er mere magelig indrettet og slår over i piller. Måske der var andre der kunne være interesseret i det store apparat, måske man så kunne få en pillebrænder i passende størrelse og en silo, så kan det jo køre i lang tid uden tilsyn.

nib
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27 mar 2015 14:42
Mit fyr: Danstoker Linka 80
Areal: 700
Brændsel: Træflis
Fremviser gerne i postnummer: 3660

Ny med stokerfyr - diverse spørgsmål

Indlæg af nib » 02 apr 2015 11:43

Ingen tvivl om jeg skal have Linka forbi for lidt rådgivning, men inden da er det rart lige at have drøftet lidt med jer herinde, så jeg er lidt bedre forberedt. Der er også 117 andre ting der bare lige skal ordnes, sådan er det jo når man skal flytte. Kreditforeningslån, forsikringer, lidt renovering af boligen som selvfølgelig er mere omfattende end man lige regner med osv. Kan man holde det fyr kørende uden jeg skal bruge for meget tid og penge lige her og nu, så er det en fordel for mig.

Jeg kan se der er en Metro vandvarmer i hvert hus med elpatron i til brugsvand.
Varmer fyret også vand op i de beholdere, eller leverer det kun varme til opvarmning af husene. Jeg skal lige have fulgt rørene og gennemskuet systemet, næste gang jeg er derude.

xkfc, sjovt at se du kommer fra Tobøl, er det den Tobøl ved Holleskov? Min mor er vokset op for mange år siden på Holleskovvej 16.

xkfc

Ny med stokerfyr - diverse spørgsmål

Indlæg af xkfc » 02 apr 2015 12:38

Det er ikke så langt fra, vi bor i nr.2 :)


Besvar