Rejser

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
lupo3l
Stoker V
Stoker V
10
Indlæg: 157
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Blevet takket: 7 gange

Rejser

Indlæg af lupo3l »

Har lige været en uge i Egypten hvor jeg fik en kammerat til at kigge til stokeren hver dag.

Han var lidt bekymret fordi han synes blæseren kørte meget :shock:

Hvad gør i andre når i rejser om vinteren?

Jeg kunne godt tænke mig et eller andet som kunne tage over automatisk hvis stokeren begynder at lave ballade.

Kunne man evt koble en elvandvarmer ind over centralvarmestrengen og stille termostaten til 40 grader?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Rejser

Indlæg af Landlyst »

Kunne man godt men det bliver dælme en dyr regning....
Hvorfor mente han det? Den skal da køre lige så meget som der er brug for varmen.... Hvis du har olie eller fjernvarme laver du så også en backup hvis det går ned?
Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Blevet takket: 1 gang

Rejser

Indlæg af Aerobatic »

lupo3l skrev:Har lige været en uge i Egypten hvor jeg fik en kammerat til at kigge til stokeren hver dag.

Han var lidt bekymret fordi han synes blæseren kørte meget :shock:

Hvad gør i andre når i rejser om vinteren?

Jeg kunne godt tænke mig et eller andet som kunne tage over automatisk hvis stokeren begynder at lave ballade.

Kunne man evt koble en elvandvarmer ind over centralvarmestrengen og stille termostaten til 40 grader?
Min plan er at bruge elpatronen i varmtvandsbeholderen som backup. Mener den er på 6kw, så den kan holde huset opvarmet på selv en alm. dansk vinterdag. Det kommer til at koste 200-300 kr/døgn for el, men det er billigere end frosne rør eller et teknikker besøg, hvis ikke det er flere uger det skal køre sådan.
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Rejser

Indlæg af newpas »

Var kammeraten ikke tilfreds med den hundredkroneseddel hver dag? Jeg ville have været det! :oops:
xkfc

Rejser

Indlæg af xkfc »

Hvis du har en kombivandvarmer så kan den som regel holde huset frostfrit, jeg mener det er sjældent at der skulle være 6kW monteret, typisk kan de kobles 1kW ved 230V eller 3kW ved 380V.
Men det er noget der koster.

Det virker lidt voldsomt at stokeren skal tilses dagligt, er det en lidt "gør det selv" stoker?

Da jeg havde TwinHeat stoker kørte den bare fra der blev trykt på start, og til stop, med mindre den løb tør for piller, Men en ferie på 14 dage klarede den helt selv, men der var ikke mange piller tilbage.

I dag med pillefyret kan jeg jo se hvad der sker mens vi er på ferie, mangles der piller klarer en kammerat sagen, hvis der skulle komme en alarm ville jeg ringe til en kammerat hvis jeg mener at han kunne udrede problemet, ellers ville jeg få kammeraten til at lukke en fagmand ind.

Selv om TwinHeat'en intet fejlede så blev den udskiftet med et pillefyr, det har absolut været den rigtige beslutning for os, investeringen har vi slet ikke fortrudt, og siden vi købte huset har stokeren jo sparet os for mange hundrede tusinde i forhold til olie, så afskrivningen pr. år har været meget lille.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Rejser

Indlæg af Bigfoot »

jeg passer netop twinheaten for naboen i denne tid, og det fungerer da fint, og vi har samme aftale at han kigger til mit, hvis jeg er på ferie.

Men det er da bare at vedkommende der skal passe det, sættes ordentlig ind i tingene. Et par kolde fra kassen klarer nemt den sag her i nabolaget.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
nemocharley

Rejser

Indlæg af nemocharley »

Når du spørger til backup så kommer jeg til at tænke på de folk herinde som har luft/vand varmepumpe koblet ind over. Men hvad er det for en stoker du har?
lupo3l
Stoker V
Stoker V
10
Indlæg: 157
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Blevet takket: 7 gange

Rejser

Indlæg af lupo3l »

Jeg har en hjemmebygget stoker med 16 m3 tank som er bygget ind i siden på en halmkedel som er sluttet til en 5000 liter akkumuleringstank på loftet.
Styringen er også hjemmebygget.
Jeg har haft en del problemer med en kapacitiv føler som laver ballade og min skrå 4 meters snegl kan finde på at hænge sig.
Det lyder godt med den elvandvarmer men dyrt.
Kan man få et eller andet der kan sende en sms hvis temperaturen falder under en hvis temperatur?
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Rejser

Indlæg af kovas »

Hej.

Da jeg fik pillefyr troede jeg også at jeg kunne bruge vvb-combien som back up, og fik den monteret med 3kw varmelegeme. Siden gik det så op for mig at shunt-kredsen ved fyret umuliggør ideen. så skulle jeg gøre det så skal jeg ha en ekstra shuntkrede som man bruger til vejrkompensering. + ekstra pumpe.
VVs-ksperten sælger et sms-modul so kan sende en besked hvis temperaturen falder under det du har sat.

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1416,d.ZWU
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Rejser

Indlæg af Bigfoot »

lupo3l skrev:Jeg har en hjemmebygget stoker med 16 m3 tank som er bygget ind i siden på en halmkedel som er sluttet til en 5000 liter akkumuleringstank på loftet.
Styringen er også hjemmebygget.
Jeg har haft en del problemer med en kapacitiv føler som laver ballade og min skrå 4 meters snegl kan finde på at hænge sig.
Det lyder godt med den elvandvarmer men dyrt.
Kan man få et eller andet der kan sende en sms hvis temperaturen falder under en hvis temperatur?
www.stokerbot.dk
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Besvar