Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Reelle virkningsgrader

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
rennug
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 dec 2014 21:03

Re: Reelle virkningsgrader

Indlæg af rennug » 22 maj 2015 17:07

Virkningsgrader.
Opgørelse af varmeforbrug for april 2015 viser at mit pillefyr har opnået at kunne præstere 3,53 kwh/ kg træpiller indfyret, forbrug ialt for april måned kg: 224.
Er der andre der har målte værdier til sammenligning? :great:
\ rennug


nemocharley

Re: Reelle virkningsgrader

Indlæg af nemocharley » 22 maj 2015 17:17

jeg har ingen målinger - men jeg er nysgerrig på om du kan gå lidt mere i detaljer rennug?

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: Reelle virkningsgrader

Indlæg af Bagger » 11 nov 2015 20:34

Nu skal jeg fortælle dig hvorfor du ikke kan få mere ud af dine piller, @rennug

Din gasfyrede støbejernskedel, er designet til at fyre med gas! :) Brændkammer og hedeflader er optimeret til din gamle brænders udførsel af en gasforbrænding. Det vil med andre ord sige, at faktorer som strålevarme og konvektionsvarme kommer i spil. Du har ikke det samme forhold med din pillebrænder, som med din gasbrænder, hvorfor påvirkninger af hedefladearealet er forskelligt. Den entalpi der ikke overføres til kedelvandet, må antages som tab. Der er flere former for tab, og de væsentligste betegnes som henholdsvis Qrøggas, Qvarme-til-omgivelserne, Qøvrige-tab (ukendte og umiddelbart umålbare tab).

Når det er sagt, så kan du altså ikke umiddelbart konkludere, at træpillernes energiindhold ikke svarer overens til de af producenten oplyste værdier. De er forpligtede til at afgive rigtige oplysninger hvis pillerne er certificerede.

Det du kan konkludere er, at tabene skal minimeres.

Når det er gjort, så tager du din mængde af brændsel, og ganger det med dets nedre brændværdi. Af det fremkommer det samlede energiindhold i en given mængde. Når denne fyring er færdig, aflæser du dit overførte energiindhold til vandet. Differencen i energien, som du sikkert ved, er udelukkende tab, og du vil komme frem til at du har en elendig virkningsgrad på dit fyringsanlæg. Nu skriver jeg fyringsanlæg, netop af den grund, at det er ret så vigtigt, at brænder og kedel er dimensioneret sammen! Det tvivler jeg på, at din gamle gaskedel og hjemmebyggede brænder er. :)

Er du bekendt med varmledningsevnen igennem hedefladerne? Der er jo forskel på støbejern og almindelig sort stål.

Ligeledes er det værd at nævne, at det også har betydning, hvordan vandet opfører sig i din kedel. Der er således forskel på entalpioverførslen ved f.eks. laminare og turbulente strømninger.

Ved du selv hvordan dine kedelsider ser ud på vandsiden af din kedel? Nej det gør man jo ikke, men den kan sagtens være belagt med kedelsten, som fremkommer ved kalkudfældning. Dette har også en given ledningsevne afhængigt af lagtykkelse, men den kan du naturligvis ikke se.

Har du styr på din kamstrup måler rigtigt? Den er vel ikke blevet kalibreret i nyere tid?

Summa summarum er, at i kan slet ikke sammenligne jeres overførte energi til kedelvandet, da ingen af jeres forudsætninger er ens! :)

rennug
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 dec 2014 21:03

Re: Reelle virkningsgrader

Indlæg af rennug » 13 nov 2015 19:41

Hr Bagger

Takker for et fyldigt svar på min tidligere indmelding.
Jeg skal ikke belære dig ud I termodynamikken men for god ordens skyld så siger flere fysiske tabeller at støbejern har bedre varmeledning end stål, hvilket min gamle professor fra læreanstalten havde en meget akademisk forklaring på, - og ja røggassens entalpi er sammensat af flere faktorer, hvoraf temperatur kan være en væsentlig faktor. Jeg prøver at holde orden på fysikkens love med det udstyr jeg har og med energimåler BRUNATA HGQ med kalibreringsattest så er målingerne næppe helt skæve. Jeg er helt bekendt med at fyringsanlæggene kan være meget forskellige og det vil afspejle forskellige resultater, og jeg er på denne side for at få andre brugere til at indmelde deres driftsresultater og jo større datamængde jo nærmere kommer vi troværdige middelværdier. Hvad er dine driftsresultater? ha en god aften\ rennug

rennug
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 dec 2014 21:03

Re: Reelle virkningsgrader

Indlæg af rennug » 21 nov 2015 18:22

nemocharley skrev:jeg har ingen målinger - men jeg er nysgerrig på om du kan gå lidt mere i detaljer rennug?
Hej nemocharley.
Jeg er som bruger af træpiller interesseret I hvad det reelt koster at fyre med træpiller, - hvor meget varme kan jeg få ud af at bruge træpiller til opvarmning? Leverandører af træpiller opgiver nogle energital for deres produkter. Disse tal er lige så brugbare som bilfabrikanternes oplysninger om bilers energiforbrug.
Jeg er på denne portal for at finde ligesindede som med rimelig nøjagtighed måler på derestræpilleforbrug og deres netto varmeproduktion. Det kræver en godkendt kaloriemåler af passende størrelse og et regnskab over træpilleforbrug. Om du har et hjemmelavet træpillefyr eller et teknologisk træpillefyr er underordnet, - jeg søger kun efter sammenlignende tal for antal kwh/træpilleforbrug. og så gerne delt op på månedsforbrug.
Andre der er interesseret?

\rennug


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Reelle virkningsgrader

Indlæg af Zarge » 21 nov 2015 21:23

Hvor meget energi kalorie måleren registrerer siger da INTET om hvor meget energi pillerne indeholder...

xkfc

Re: Reelle virkningsgrader

Indlæg af xkfc » 22 nov 2015 09:11

Jeg er lidt uenig i at oplyst energiindhold i træpiller skulle være forkerte, det tror jeg ikke de er, og sammenligningen med bilen holder heller ikke. Da det er brændstoffet det handler om ville det jo være energien benzin eller diesel der skulle tages i betragtning og der tror jeg at oplyst energiindhold nok skal være meget tæt på rigtigt.
Der hvor det nok går galt er når energien skal omsættes, her har bilproducenter og pillefyrsproducenter nok lidt udfordringer. Bilens brændstofforbrug bliver fastsat efter nogle normer og beregninger som i nogle tilfælde nok er helt hen i hegnet. Jeg har selv en Octavia greenline oplyst til 26,3km/l hvilket er langt fra hvad der er muligt at opnå. Jeg har også en Fabia TDI oplyst til 21,7 og her ligger jeg temmelig tæt på.

Pillefyr testes efter nogle normer, men det er klart at de testes under optimale betingelser, dvs. rent fyr, perfekt træk i skorstenen og 100% korrekt justering af brænderen. Dernæst testes de typisk temmelig højt i "lav" ydelse, og mit gæt er at f.eks mit Scotte anlæg har en rigtig ringe virkningsgrad ved 10%.

Jeg anser det for håbløst at sammenligne med andres tal, der er ikke 2 installationer og fyr justeringer der er ens men en ting ved jeg, besparelsen ved at skifte fra olie til pillefyr ligger omkring 50-60% det har jeg nemlig selv været med til at beregne for nogen der har skiftet så vi har mange års olie økonomi at sammenligne med.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Reelle virkningsgrader

Indlæg af JFinderup » 22 nov 2015 14:08

Jeg kan nu godt se tråd staters ide med at sammenligne nettoydelsen pr. kg. piller.
Det vil give, dem der har interesse i det, nogle erfaringstal på hvor ens eget anlæg ligger i forhold til de øvrige interesserede.
Med den viden kan man selv se hvad der skal til for at optimere ens eget anlæg – og så kan de erfaringer deles med de øvrige – som er interesserede. Det værste der kan ske er at man kan lære noget, eller blive inspireret til at gøre noget ved eget anlæg.
Netop fordi alle anlæg er forskellige er det at måle input kg piller kontra output kwh, lige inden forbrugs punktet, et godt mål. Der er uendeligt mange parametre, af mere eller mindre teoretisk art, der spiller ind. Men ultimativt er det input/output der kan måles.
Personligt har jeg da selv konstateret at selvom fyret er justeret til optimal forbrænding, så kan hastigheden på en ladepumpe i den grad påvirke nettoforbruget. Kunne jeg nævne hvor mange % ændring i nettoforbrug det gav, var der en mulighed for at nogen kunne bruge den information.
Det at dele viden er da det primære mål med dette forum. … så kan selv vælge hvilke emner man vil byde ind på … og har det ikke ens interesse, så er der nok af andre emner at kaste sig over med konstruktive indlæg.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

rennug
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 dec 2014 21:03

Re: Reelle virkningsgrader

Indlæg af rennug » 22 nov 2015 14:48

Zarge skrev:Hvor meget energi kalorie måleren registrerer siger da INTET om hvor meget energi pillerne indeholder...
Hej Zarge.
Nej det har du ret I, men jeg er slet ikke interesseret i leverandørens tal for energi I træpillerne, - jeg er interesseret I hvor meget energi jeg får ud af de træpiller jeg brænder I mit træpillerfyr. Så ved jeg hvad energien koster mig når jeg fyrer med træpiller.
\rennug

rennug
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 dec 2014 21:03

Re: Reelle virkningsgrader

Indlæg af rennug » 22 nov 2015 15:06

JFinderup skrev:Jeg kan nu godt se tråd staters ide med at sammenligne nettoydelsen pr. kg. piller.
Det vil give, dem der har interesse i det, nogle erfaringstal på hvor ens eget anlæg ligger i forhold til de øvrige interesserede.
Med den viden kan man selv se hvad der skal til for at optimere ens eget anlæg – og så kan de erfaringer deles med de øvrige – som er interesserede. Det værste der kan ske er at man kan lære noget, eller blive inspireret til at gøre noget ved eget anlæg.
Netop fordi alle anlæg er forskellige er det at måle input kg piller kontra output kwh, lige inden forbrugs punktet, et godt mål. Der er uendeligt mange parametre, af mere eller mindre teoretisk art, der spiller ind. Men ultimativt er det input/output der kan måles.
Personligt har jeg da selv konstateret at selvom fyret er justeret til optimal forbrænding, så kan hastigheden på en ladepumpe i den grad påvirke nettoforbruget. Kunne jeg nævne hvor mange % ændring i nettoforbrug det gav, var der en mulighed for at nogen kunne bruge den information.
Det at dele viden er da det primære mål med dette forum. … så kan selv vælge hvilke emner man vil byde ind på … og har det ikke ens interesse, så er der nok af andre emner at kaste sig over med konstruktive indlæg.
------------------------------
Hej JFinderup.
Jeg kunne tilføje et spørgsmål om: " Sekundærluftens betydning for optimal forbrænding". Pilletilførelsen til brænderen er ikke konstant så der må være perioder I forbrændingen hvor der optræder enten for lidt eller for meget primærluft. Så længe pillefyrene portionsfyrer vil det problem bestå, - og jeg her ikke set leverandører af fødeapparater til "kontinuerlig" fødning af mindre pillefyrsanlæg. Skulle det være tilfældet hører jeg gerne fra andre.\rennug


Besvar