Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Reelle virkningsgrader

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
xkfc

Reelle virkningsgrader

Indlæg af xkfc » 05 mar 2015 13:44

74%, tja,, ikke meget ved siden af mine forventninger. Jeg gætter på omkring 80, men da jeg ikke har måler på forbliver det et gæt.
Mit anlæg er oplyst til 89% men det er jo under en optimal test i et 20° værksted, og da mit fyr hiver temperaturen i fyrrummet op omkring 13-15° så er det jo en rimelig radiator. Selv med trækstabilisator vil der nok også komme mere luft til end godt er.
Det er jo heller ikke kun temperaturen det drejer sig om, blæseren trækker jo frisk luft ind i fyrrummet konstant.

For ren lir kunne det være sjov at montere en energimåler, problemet er bare at uanset om jeg kender tallet præcist så kommer jeg aldrig til at spare piller pga. den.

Det er nok med pillefyr som med alle mulige andre oplysninger, det er ofte svært at indfri forventningerne i reelle forbrugsmønstre, og det vil så også afspejle sig i reelle test.

Hilsen Kenneth.


JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Reelle virkningsgrader

Indlæg af JClausen » 05 mar 2015 14:25

Jeg kan tilslutte mig Xkfc's kommentar. Min Kamstrup energimåler angiver at jeg hiver omkring 3,4 - 3,5 kWh/kg ud af pillerne. Jeg vil tro at forskellene fra fyrenes opgivne virkningsgrader skyldes, som Xkfc skriver, at disse er bestemt under ret ideelle forhold, samt at det angivne energiindhold i pillerne nok også er beregnet/målt ved idelle omstændigheder.

Jan Krog
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 jan 2011 19:00
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5/600
Areal: Hus 270 Værksted 320
Brændsel: Flexheat træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8520
Dagligt forbrug: 40 kg.
Årligt forbrug: 7.8
Geografisk sted: Århus N

Reelle virkningsgrader

Indlæg af Jan Krog » 05 mar 2015 15:58

Hej
Jeg har i peroden 31-12-14 til 17-02-2015 brugt 2240 kg piller og fået 10141 kw ud af det.
Jeg vil mene at en energimåler er et must sammen med alle typer energi kilder, stokerfyr, pillefyr, oliefyr, jordvarme m.m.
Det skal så lidt til at du får en dårligere virkningsgrad og kan du ikke måle det, så har du ingen mulighed for at opdage det.
Mit pilleforbrug er kun faldet siden jeg har fået monteret måler og kan se hvad der sker.
Mvh

xkfc

Reelle virkningsgrader

Indlæg af xkfc » 05 mar 2015 16:39

Jan Krog skrev:Hej
Jeg har i peroden 31-12-14 til 17-02-2015 brugt 2240 kg piller og fået 10141 kw ud af det.
Jeg vil mene at en energimåler er et must sammen med alle typer energi kilder, stokerfyr, pillefyr, oliefyr, jordvarme m.m.
Det skal så lidt til at du får en dårligere virkningsgrad og kan du ikke måle det, så har du ingen mulighed for at opdage det.
Mit pilleforbrug er kun faldet siden jeg har fået monteret måler og kan se hvad der sker.
Mvh
Ja, se det var en god virkningsgrad.. :)
Træ indeholder teoretisk (øvre) 19MJ altså 5,277kW pr kg hvis det er 100% tørt. Den effektive brændværdi mener jeg personligt ikke kommer meget højere end 4,7-4,8kW pr kg, og typisk vil jeg endda sige 4,6, som også er det som mange styringer bruger til energiberegning.

Det er en virkningsgrad omkring 94% :great: vel indstillet fyr..

Jeg kan dog ikke se hvad du bruger energimåleren til når du justerer fyret? Vores forbrug er temmelig svingende, hvad vil jeg få ud af at få af vide at nu bruger jeg 5kW, et par minutter senere 8kW?

Jan Krog
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 jan 2011 19:00
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5/600
Areal: Hus 270 Værksted 320
Brændsel: Flexheat træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8520
Dagligt forbrug: 40 kg.
Årligt forbrug: 7.8
Geografisk sted: Århus N

Reelle virkningsgrader

Indlæg af Jan Krog » 05 mar 2015 16:51

Det er jo heller ikke et øjebliksbillede jeg går efter. Men et overblik over om fyret kører som det skal.
Det vil du jo ikke have chancen for at vide uden måler.
Man kan jo se der er en del herinde der syntes de bruger for mange piller, så er det lige om det er huset eller fyret det er galt med!
Det vil man jo få sort på hvidt hvis man kan følge sit forbrug.

Mvh


xkfc

Reelle virkningsgrader

Indlæg af xkfc » 05 mar 2015 17:20

Jan Krog skrev:Det er jo heller ikke et øjebliksbillede jeg går efter. Men et overblik over om fyret kører som det skal.
Det vil du jo ikke have chancen for at vide uden måler.
Man kan jo se der er en del herinde der syntes de bruger for mange piller, så er det lige om det er huset eller fyret det er galt med!
Det vil man jo få sort på hvidt hvis man kan følge sit forbrug.

Mvh
Jeps, men i disse moderne tider har vi jo grafer over ydelse, kedel temperatur, retur temperatur, røgtemperatur, varmtvandstemperatur sammenholdt med udetemperatur, og så kan man jo se tilbage i tiden :great: både i går, sidste uge eller sidste år.

Det anser jeg som utroligt meget bedre end at vide hvor meget energi der løber ind i huset.
Du ved hvad der løber ind, men hvad holder du det op imod?? ved du hvad huset burde aftage?

Jeg har en forbrugsmåler i bilen, hvis jeg skal en tur til Ålborg så har jeg en ide om at jeg skal bruge 12 liter diesel, men hvis jeg har brugt 12,5 er der så noget galt? og er det med forbrugsmåleren eller bilen den er gal med?

Ligeså så ved jeg at jeg har brugt 37,7kg piller i går, men det er ingen garanti for at jeg burde bruge det samme selv om temperaturen er stabil. Der er jo andre faktorer der spiller ind.

Jan Krog
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 jan 2011 19:00
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5/600
Areal: Hus 270 Værksted 320
Brændsel: Flexheat træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8520
Dagligt forbrug: 40 kg.
Årligt forbrug: 7.8
Geografisk sted: Århus N

Reelle virkningsgrader

Indlæg af Jan Krog » 05 mar 2015 18:57

Jeg slet ikke interreseret i hvad der løber ind i huset men hvad jeg får ud af mine piller :D
Om jeg bruger 30 eller 50 kg piller pr døgn kan være lige meget for det kan jeg jo ikke så nemt ændre, men bare jeg har en høj virkningsgrad.
Og som sagt tidligere er en energimåler sammen holdt med antal kg piller en god måde at holde styr på det.
Det kunne jo være du kunne spare 1 tons pr år med mere viden og justering :D
Jeg har ilt styring på min baxi og har prøvet at slå den fra og selv justere brænderen ved at kigge på aske og bålet, det kostede 15 % på virkningsgraden !
Så ilt styringen blev slået til igen :D
Du kan vel ikke se på dine grafer hvad din virkningsgrad er?
Det er slet ikke for at starte en større diskution, men kun for at fortælle at personligt har jeg sparet mange kilo piller efter jeg kan se hvad fyret laver.

Mvh

rennug
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 dec 2014 21:03

Reelle virkningsgrader

Indlæg af rennug » 05 mar 2015 20:11

timkenneth skrev:nej det er godt nok ikke imponerende. godt 30 kg pr dag i feb, hvor det endda ikke har været særlig køligt.
du skriver du ikke har røggaskøler i et opslag længere oppe, men kan stadig holde en røgtemp på ca 100. hvordan måler du denne røgtemp?
hvilken kedel har du, en den ren?
Hej Tim.

Huset forbruger en vis varmemængde og der medgår en vist antal kwh, som frembringes ved afbrænding af træpiller. Kunsten er at få flest mulige kwh ud af træpillerne. Huset forbruger ca 5 kw ved 0 grader C, ved fuld opvarmning

Kedel er en støbejernskedel designet til gasfyring nominel 10Kw, røggsatempteratur måles for oven I røgrør ved røgudgang fra kedel, med pt. 100 føler I en messinglomme, og ja kedlen holdes ren, - ellers stiger røggastemperaturen.

Brænder er designet til 8 kw, - er justeret til 7 kw, - det er noget af forklaringen på den lave røggastemperatur.

Træpilleren brændes ned til lysegrå askefarve, - kører med iltstyring, - setpunkt 6%

Fremløbstemperatur: 70C

Hvis nogen kan vise at de kan få 4,5 kwh ud af et kilo træpiller, så vil jeg omgående købe en tilsvarende kedel!

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Reelle virkningsgrader

Indlæg af timkenneth » 06 mar 2015 13:44

rennug skrev:
Hej Tim.

Huset forbruger en vis varmemængde og der medgår en vist antal kwh, som frembringes ved afbrænding af træpiller. Kunsten er at få flest mulige kwh ud af træpillerne. Huset forbruger ca 5 kw ved 0 grader C, ved fuld opvarmning

Kedel er en støbejernskedel designet til gasfyring nominel 10Kw, røggsatempteratur måles for oven I røgrør ved røgudgang fra kedel, med pt. 100 føler I en messinglomme, og ja kedlen holdes ren, - ellers stiger røggastemperaturen.

Brænder er designet til 8 kw, - er justeret til 7 kw, - det er noget af forklaringen på den lave røggastemperatur.

Træpilleren brændes ned til lysegrå askefarve, - kører med iltstyring, - setpunkt 6%

Fremløbstemperatur: 70C

Hvis nogen kan vise at de kan få 4,5 kwh ud af et kilo træpiller, så vil jeg omgående købe en tilsvarende kedel!
du vil unægtelig få flere kwh ud af en kedel som er designet til træpiller. nogle af de helt nye moderne kedler har røgtemp helt ned under 80 grader. selv på min gamle DOR 24kw pladekedel kan jeg ved træpiller få røgtemp ned under 80 ved medium last.

du skriver lysegrå aske. optimal afbrænding af træpiller skal give noget ala kaffegrums lignende aske. hvordan ser dine kedelflader ud? synes 6% som iltprocent lyder lavt, det burde give en fed blanding og kan ikke få det til at harmonere med lysgrå aske, men nu kender jeg jo ikke din brænder eller styring.

rennug
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 dec 2014 21:03

Reelle virkningsgrader

Indlæg af rennug » 06 mar 2015 17:14

timkenneth skrev: du vil unægtelig få flere kwh ud af en kedel som er designet til træpiller. nogle af de helt nye moderne kedler har røgtemp helt ned under 80 grader. selv på min gamle DOR 24kw pladekedel kan jeg ved træpiller få røgtemp ned under 80 ved medium last.

du skriver lysegrå aske. optimal afbrænding af træpiller skal give noget ala kaffegrums lignende aske. hvordan ser dine kedelflader ud? synes 6% som iltprocent lyder lavt, det burde give en fed blanding og kan ikke få det til at harmonere med lysgrå aske, men nu kender jeg jo ikke din brænder eller styring.
--------------------------------
Hej Tim

Røggastemperatur er målt ved 100% belastning, - ved lavere belastning er der en lavere røggastemperatur. 02 -% = 6 giver en røgfri forbrænding, husk at hver gang du øger 02 -% med "1%" så øger du forbrændingsluftmængden med 5%, overflødig luft som skal opvarmes af forbrændingsprocessen, - det kan følges på en platinføler monteret i bunden af forbrændingskammeret, hvor temperaturen ligger på 400C +/- 15C ved fuld last. Kedelflader og røgkanaler er "støvede" uden blanksod! Har svært ved at finde hvilke parameter jeg kan ændre for at få virkningsgraden op. Er der andre med valide målinger der vil byde ind. ( valide malinger = Målt pilleforbrug / målte kwh)
Mhv rennug.


Besvar