froeling pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Halmforever
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 aug 2014 21:43
Mit fyr: Frøling P4 25 kw
Areal: 200 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5800

froeling pillefyr

Indlæg af Halmforever »

Hej.
Jeg har netop været på Agromek og set på nyt pillefyr.
Der var mange fabrikater udstillet men der var specielt Froeling P 4 pillefyr som var meget interesant.
Det er ikke det billigste pillefyr men ser ud til at være godt fyr med en høj virkningsgrad.

Håber der nogle i dette forum som har erfaringer med Froeling.

mvh. Jan.

Bruger nu 3000 Morten Kock baller som bliver lagt på opriverbane og stoket i kedel.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

froeling pillefyr

Indlæg af Ugelvig »

Når vi begynder at snakke de østrigske mærker, findes der mange forskellige. Ens er egentlig at de er bygget i høj kvalitet med mange funktioner til følge. Flere af dem leveres fra producentens side med 5 års 100% garanti, så længe opstillingen af godkendt af producenten. Det gør at der ikke skal ofres én krone, de første fem år, hvilket siger mig at producenten tror på produktet! Mange af dem har kedler på den anden side af 100 - 250 kW i sortimentet - altså har de kendskab til at få tingene til at holde! Derudover kaskadeløsninger på flere MW.

Jeg har set en enkelt Fröling (Froling) opstillet i DK, det var dog en P1 model. Den tiltalte mig, da den ikke fyldte synderligt i bryggerset. Jeg ser lige at Fröling tilbyder 10 års garanti, så længe deres opstilling følges! Hvis du skal til at snakke med forhandleren i DK, kunne du ikke lige spørge til deres kombikedel så ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
porsj
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 dec 2014 16:37

froeling pillefyr

Indlæg af porsj »

Jeg fik installeret en Fröling P4 25 kW i januar 2014, og der har ikke været nogle problemer over hovedet.
Jeg lavede selv en tilpas stor silo, så jeg behøver kun at tømme askeskuffen og fylde piller i hver 3-8 uge, alt efter vejret.
Et rigtigt fint fyr, med mange muligheder for at styre varmen i huset, og forbrugsmæssigt ligger jeg på det, som installatøren beregnede.

Jeg overvejer, at få sat den kondenserende del på, for at spare på træpillerne, er der nogle som har erfaring med dette?
nemocharley

froeling pillefyr

Indlæg af nemocharley »

hvad er forbruget og til hvor mange m2 (hvilken isolering)

hvad er den kondeserende del - er det ligesom med ökofen?
porsj
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 dec 2014 16:37

froeling pillefyr

Indlæg af porsj »

Vi kommer nok til at bruge næsten 12 tons på en år. Huset er på 300 kvm, og fra først i 1900-tallet. Der er efterisoleret først i 90'erne, der er ca. 200 mm på lofterne (loftsrummet er uudnyttet) og hulmursisoleret.
Året før vi overtog, var forbruget 5500 liter olie, men uden at huset var beboet, altså ingen varmtvandsforbrug.

Jeg kender ikke til ôkofen. Den kondenserende del til Fröling fyret, sættes bag på fyret, og nedsætter røgtemp. til 25 grader. Har hørt, at det kan nedsætte forbruget med 10%.

nemocharley

froeling pillefyr

Indlæg af nemocharley »

tak for svar :great:
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

froeling pillefyr

Indlæg af Landlyst »

porsj skrev:Vi kommer nok til at bruge næsten 12 tons på en år. Huset er på 300 kvm, og fra først i 1900-tallet. Der er efterisoleret først i 90'erne, der er ca. 200 mm på lofterne (loftsrummet er uudnyttet) og hulmursisoleret.
Året før vi overtog, var forbruget 5500 liter olie, men uden at huset var beboet, altså ingen varmtvandsforbrug.

Jeg kender ikke til ôkofen. Den kondenserende del til Fröling fyret, sættes bag på fyret, og nedsætter røgtemp. til 25 grader. Har hørt, at det kan nedsætte forbruget med 10%.
Æh 12 tons piller??? :shock:
porsj
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 dec 2014 16:37

froeling pillefyr

Indlæg af porsj »

Præcis!
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

froeling pillefyr

Indlæg af Landlyst »

porsj skrev:Præcis!

:shock: Det var godt nok meget.... Har et hus der er lige så gammelt, også 200mm på loftet og flamingo i hulmuren, de 60m2 værksted er kun med 100mm isolering men er ca 18-20 grader der... Så 260m2 og bruger kun 6 tons piller.... Så lyder dit forbrug godt nok af rigtigt meget :shock:
nemocharley

froeling pillefyr

Indlæg af nemocharley »

omvendt så er 6 tons til 260m2 også ret godt gået - ifald det er husets eneste varmekilde.

men jo 12 tons lyder af meget - især når vi taler moderne pillefyr - måske huset savner lidt tætning?

Besvar