Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Indlæg af Phjgaard » 03 dec 2014 09:06

Ja, ilt styringen står lige omkring 11-13%, lidt op og ned. Jeg har sat den til 8% men den kan ikke rigtig nå helt der ned. Men her til morgen oplevede jeg/vi én af de største success oplevelser indtil videre med fyret. Temperaturen har holdt sig på lige godt 60° natten over, pille forbruget har været meget mindre end jeg tidligere har oplevet. Flammen ser rigtig sund ud, hverken doven eller aggressiv, og asken der ligger i bunden af kedlen er lys grå, ingen sorte piller. Røg temp ligger omkring 130° som jeg kan forstå er lige i overkanten, men alligevel har det været én af de lækreste morgener at vågne.
Lækkert lunt gulv i badeværelse, hele huset har en temp på 21-22° og ja.. som sagt.. det er bare lækkert. Jeg er sq begyndt at tro på at det her kommer til at fungere rigtig godt.
Selvfølgelig nu mere jeg 'roder' med indstillingerne (med jeres kyndige vejledning) nu mere giver de forskellige indstillinger også mening.jeg vil anslå nattens forbrug af piller til at ligge mellem 8-12 kg, og med et 19kW fyr, er det vel ikke helt skidt?
konen var også i godt humør i morges, så det kan være hun har lyst til at varme mig i aften, efter en meget kølig dag på værkstedet ;-) man har jo lov til at tro & håbe :-D
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Indlæg af thy » 03 dec 2014 15:20

Phjgaard skrev:Ja, ilt styringen står lige omkring 11-13%, lidt op og ned. Jeg har sat den til 8% men den kan ikke rigtig nå helt der ned. Men her til morgen oplevede jeg/vi én af de største success oplevelser indtil videre med fyret. Temperaturen har holdt sig på lige godt 60° natten over, pille forbruget har været meget mindre end jeg tidligere har oplevet. Flammen ser rigtig sund ud, hverken doven eller aggressiv, og asken der ligger i bunden af kedlen er lys grå, ingen sorte piller. Røg temp ligger omkring 130° som jeg kan forstå er lige i overkanten, men alligevel har det været én af de lækreste morgener at vågne.
Lækkert lunt gulv i badeværelse, hele huset har en temp på 21-22° og ja.. som sagt.. det er bare lækkert. Jeg er sq begyndt at tro på at det her kommer til at fungere rigtig godt.
Selvfølgelig nu mere jeg 'roder' med indstillingerne (med jeres kyndige vejledning) nu mere giver de forskellige indstillinger også mening.jeg vil anslå nattens forbrug af piller til at ligge mellem 8-12 kg, og med et 19kW fyr, er det vel ikke helt skidt?
konen var også i godt humør i morges, så det kan være hun har lyst til at varme mig i aften, efter en meget kølig dag på værkstedet ;-) man har jo lov til at tro & håbe :-D
Det er heller ikke nødvendigvis vigtig at den kommer der ned bare den er på og noget over er ok.. :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Indlæg af Phjgaard » 13 dec 2014 23:15

Jeg syntes lige en lille update ville være på sin plads, når nu I har brugt så meget energi på at hjælpe mig gennem den svære opstart af mit kære Overdahl stokerfyr :-)
Indenfor den sidste uge har jeg kunne sætte mit (træ) pilleforbrug yderligere 25% ned, jeg satte blæseren lidt højere (43%) og brændsel ned fra 20sek pr minut til 14sek pr minut. Temperaturen veksler en smule mellem 56° og 59°, men stadig et lækkert lunt hus. Pilleforbruget ligger på ca 2 1/2 sække piller om dagen - så en fyldt 'silo' på 160kg holder omkring 4 dage. Jeg har ikke været i stand til at få fyret til selv at regulere pille forbrug efter temperatur, men med en besparelse på disse godt og vel 25% går det den rigtige vej. Nu er der ingen røg fra skorstenen, brænderen har stadig lidt overskuds piller der ikke bliver brændt 100% men igen det går den rigtige vej.
Jeg føler mig meget mere fortrolig med fyret- må sq indrømme at jeg både har været tæt på den lukkede afdeling og grædefærdig igennem denne process, men nu er jeg gladere og gladere for hver dag der går.
Udelukkende jer, Stokerpro brugere er til takke for dette, jeg kunne aldrig ha klaret det uden jer.
Jeg ved godt jeg allerede har takket jer, men ros skal gives hvor ros er fortjent, og jeg kan ikke give jer nok :-)
hvis I er på Falster en dag, kan jeg love for at jeg står klar med en varm kop kaffe, eller en kold tuborg - til hver en tid.
endnu engang tusinde milliarder tak for jeres råd og vejledning. I har været mere værd end en stor krukke guld <3<3<3
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Indlæg af Ollii » 14 dec 2014 09:07

Phjgaard skrev:Jeg syntes lige en lille update ville være på sin plads, når nu I har brugt så meget energi på at hjælpe mig gennem den svære opstart af mit kære Overdahl stokerfyr :-)
Indenfor den sidste uge har jeg kunne sætte mit (træ) pilleforbrug yderligere 25% ned, jeg satte blæseren lidt højere (43%) og brændsel ned fra 20sek pr minut til 14sek pr minut. Temperaturen veksler en smule mellem 56° og 59°, men stadig et lækkert lunt hus. Pilleforbruget ligger på ca 2 1/2 sække piller om dagen - så en fyldt 'silo' på 160kg holder omkring 4 dage. Jeg har ikke været i stand til at få fyret til selv at regulere pille forbrug efter temperatur, men med en besparelse på disse godt og vel 25% går det den rigtige vej. Nu er der ingen røg fra skorstenen, brænderen har stadig lidt overskuds piller der ikke bliver brændt 100% men igen det går den rigtige vej.
Jeg føler mig meget mere fortrolig med fyret- må sq indrømme at jeg både har været tæt på den lukkede afdeling og grædefærdig igennem denne process, men nu er jeg gladere og gladere for hver dag der går.
Udelukkende jer, Stokerpro brugere er til takke for dette, jeg kunne aldrig ha klaret det uden jer.
Jeg ved godt jeg allerede har takket jer, men ros skal gives hvor ros er fortjent, og jeg kan ikke give jer nok :-)
hvis I er på Falster en dag, kan jeg love for at jeg står klar med en varm kop kaffe, eller en kold tuborg - til hver en tid.
endnu engang tusinde milliarder tak for jeres råd og vejledning. I har været mere værd end en stor krukke guld <3<3<3
Super at høre at du endelig fandt glæden ved den gamle Overdahl så kan den få lov til at hygge sig nogen tid igen.
Tak for din update.

Dit forbrug ligger måske stadig lidt højt men dette kan skyldes mange ting. Og man må vel også forvente et rimelig forbrug af varmt vand i din lille hustand? :great:

mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Jbs
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03 jan 2015 19:23
Mit fyr: Overdal K40 kedel & Miniflex 20
Areal: 360
Brændsel: Korn
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: 20
Geografisk sted: Himmerland

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Indlæg af Jbs » 03 jan 2015 19:40

Phjgaard skrev:Jeg lavede en lille video for et par dage siden, det kan være det kan give nogen idéer
http://youtu.be/XPa7hwqgRWY
Hej, jeg har også en K40 kedel med en miniflex stoler monteret.
Jeg har fyret med korn i 20 år og betragter mig som pioner på området.
Mit anlæg kører som en drøm, så det er din indstilling af styringen, som er markedets bedste, men det kræver at man forstår dens opbygning.
Kontakt mig på mail jbs@city.dk
Så skal jeg hjælpe dig.


Besvar