Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Køb af stoker

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Bøie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29 dec 2007 15:56
Mit fyr: REKA HKRST 10 FSK
Areal: 177m2
Geografisk sted: Gislev Fyn

Køb af stoker

Indlæg af Bøie » 29 dec 2007 23:15

Hej derude i forum.

Går og overvejer at skifte fra olie til stoker. Aktuelt tænker jeg på enten REKA HK-SR25-FSK, eller REKA HKRST-FSK-20.

Er der nogle som har anbefalinger og/eller erfaringer med disse fyr?

Mvh. Bøie


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Køb af stoker

Indlæg af MichaelK » 30 dec 2007 07:32

Hej, og velkommen til :)

Prøv at kigge her :
viewforum.php?f=81

Nu ved jeg ikke hvor mange Kvm. du skal varme op, men husk at et anlæg køre bedst
hvis fyret ikke er overdimensioneret i forhold til husets varmebehov.
Med andre ord, jo færrer opstarter og stop fyret laver, jo bedrere udnyttelse af brændslet får du.

Nu regner jeg så med at du har valgt Reka, fordi du vil fyre med andet end bare træpiller.
En god ide, hvis man ikke vil bindes op på een type brændsel. Men ellers vil jeg da anbefale
et anlæg som mit eget. Kig evt. her:

viewtopic.php?f=151&t=2207

Det kan godt nok kun fyrer med træpiller, men det fylder ikke ret meget, og kræver kun et
minimum af arbejde fra din side under den daglige drift icon_cheesygrin.gif

Eller hvad med den her viewtopic.php?f=151&t=2073


MVH

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Bøie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29 dec 2007 15:56
Mit fyr: REKA HKRST 10 FSK
Areal: 177m2
Geografisk sted: Gislev Fyn

Re: Køb af stoker

Indlæg af Bøie » 30 dec 2007 13:11

Hej Michael K, takker for velkomsten.

Jeg har netop valgt Reka, fordi jeg har nem adgang til div. kornprodukter, hos min nabo.

Jeg bor på et nedlagt landbrug på midtfyn, med stuehus på 180kvm i et plan og 625kvm udlænger, hvor jeg vil lave opvarmet værksted og gildesal.

Mit forbrug af olie er ca. 3500liter på stuehuset. Jeg har læst at man skal passe på ikke at få stokerfyret for stort, men hvis man har planer om at opvarme flere kvm hen af vejen, skal man, på den anden side, heller ikke købe for småt. Kan det ikke klares med en akkumuleringstank?

Mvh. Bøie.

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Køb af stoker

Indlæg af Brian B » 30 dec 2007 13:30

Hej
akkumolering og stoker er ikke en fordel i mine øjne, men det med et for stort anlæg ved jeg ikke rigtig jeg har en 31 kw kedel og en 20 kw stoker til vores lille hus (100m2) og det går udemærket, det er netop for jeg skal have varme på værkstedet (280m2) når jeg en gang bliver færdig, og kan varme et større hus op en gang hvis det ellers kan lade sig gøre med det nye energi beregnings cirkus
Du kune jo evt beholde olie fyret til sommer drift det er ikke mange liter olie sådan en fyr skal have for at lave varmt vand
Hvis man har råd til en reka er det mit indtryk at den bare køre på det du fodre den med, har aldrig hørt andet.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Køb af stoker

Indlæg af MichaelK » 30 dec 2007 16:06

Hej

Du kan få en ledetråd m.h.t. keldelstørrelsen ved at benytte nedenstående link :wink:

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/beregn.asp

Den ubekendte faktor i det regnskab er gildesal og værksted. Da jeg går ud fra at
disse ikke er helt indrettet endnu. Jeg ved ikke om det kan svare sig at have 2 anlæg.
Et til stuehuset på eksempelvis 15 KW, og så et tilsvarende til værksted og gildesal.
Det kommer måske an på om du vil have varme på gildesal og værksted hele tiden.


MVH

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Køb af stoker

Indlæg af coctail » 30 dec 2007 23:21

Jeg kørere selv med et reka fyr (hkrst-fsk-20) med den gamle styring.. Hvis du vælger hkrst-fsk-20, kan du altid sætte en røgsuger på, hvis ydelsen er for lille - det øger ydelsen med optil 50% dvs. at den kommer op at yde 30kw.

Jeg vil klart vælge et stort magasin eller evt. en silo med en snegl der går direkte hen i magasinet.

ved os holder et 750L magasin fyldt op med træpiller ca. 7-9 dage om vinteren, og det er et 160 kvm middelisoleret husmandssted.

Bøie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29 dec 2007 15:56
Mit fyr: REKA HKRST 10 FSK
Areal: 177m2
Geografisk sted: Gislev Fyn

Re: Køb af stoker

Indlæg af Bøie » 31 dec 2007 00:57

Hej coctail.

Tak for indlægget.

Hvordan er du tilfreds med fyret, der er ikke problemer omkring kørsel i lavlast?

Hvor bor du henad i landet, jeg tænker på om der var mulighed for en evt. besigtigelse af anlæget. Jeg selv bor i Gislev på midtfyn.

Mvh.Bøie.

P.S. Godt nytår til alle herfra.

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Køb af stoker

Indlæg af coctail » 31 dec 2007 02:41

Det er begrænset hvor langt ned i ydelse du kan komme med et reka ifht. til mange af de andre, da det jo ikke har automatisk tænding, så fyret er nødt til at køre hele tiden.

Da vores fyr somsagt er alt for stort til husets størrelse, har jeg konstateret at man skal vælge brændsel med en lavere brændværdi om sommeren (vi har fyret med biosmuld - det har en brændværdi som er 15% højere end træpiller) og det gik simpelthen ikke om sommeren - røgrørene skulle renses 2 gange om ugen ellers lukkede de til, men med træpille-smuld er der ingen nævneværdige problemer, dog skal røgrørene renses hver 14. dag, da der ellers er for stor risiko ved tilsodning.

Hvis du vil fyre med korn tror jeg ikke du vil have du vil have nogen problemer ved lav last, da korn har en lav brændværdi, og fyret dermed vil køre ofte.

Vil dog anbefale dig at få en askesnegl monteret med det samme, det vil være den investering du vil blive allermest glad for i længden - især med korn og andet brændsel med høj aske%. Her i huset ærgre vi os over at vi ikke fik sat sådan en i, dengang fyret blev købt for 5 år siden.

Jeg bor 10km øst for Silkeborg,

Bøie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29 dec 2007 15:56
Mit fyr: REKA HKRST 10 FSK
Areal: 177m2
Geografisk sted: Gislev Fyn

Re: Køb af stoker

Indlæg af Bøie » 31 dec 2007 14:30

Hej coctail.

Jeg kører til nordjylland, her den 2. jan, for at arbejde, og kører hjem igen torsdag eller fredag. Så var det jeg tænkte om det var muligt at se dit anlæg,når jeg kører hjem.

Du kan enten give besked her, eller ringe 25253637.

Mvh. Bøie.

Bøie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29 dec 2007 15:56
Mit fyr: REKA HKRST 10 FSK
Areal: 177m2
Geografisk sted: Gislev Fyn

Re: Køb af stoker

Indlæg af Bøie » 05 jan 2008 13:21

Har bestemt mig for at det skal være en REKA HKRST-FSK-10.

Så nu skal jeg bare ud at finde et godt tilbud på sådan et anlæg, samt lave et nyt fyrrum ovre i den gamle stald.

Hilsen Bøie.


Besvar