Side 3 af 7

Pilletransport

: 24 feb 2013 19:52
af Flammen
martin_b skrev:
Kan du komme med et link til et eksempel på en cellesluse der kan bruges til dette formål?
røret fra silo tilsluttes i top af cellesluse, og bunden løber frit til magasin. vacum tilsluttes i siden, således at hver enkelt celle "fyldes" med vacum, og og efterfølgene drejer til sugerøret til silo. pillerne vil blive suget i cellen, og senere drysse ud, når cellen vender ned.

Pilletransport

: 24 feb 2013 20:45
af martin_b
vil det sige at man så bare kan slutte en støvsuger til celleslusen uden en cyklon?

Pilletransport

: 24 feb 2013 20:52
af Kruse
Ja med cellesluse kan det blive med med at køre indtil der er nok inde.

Det bliver nok lidt dyre og ved ikke hvor tæt den vil være, lidt falsk luft vil koste meget kapasitet vis suger ikke er for stor, men vis den kan suge riglig luft vil det ikke være noget problem.
martin_b skrev:vil det sige at man så bare kan slutte en støvsuger til celleslusen uden en cyklon?
Ikke mig bekendt, cyklonen bruger du til at skille luft og piller ad. Celleslusen sidder under cyklon i stedet for klap, og køre pillerne ud mens der suges piller ind.

Pilletransport

: 24 feb 2013 20:53
af Rene`larsen
BoMobil skrev:Cyklonen var hurtigt lavet. Jeg havde et 250mm Lindab rør liggende så jeg købte et 250mm endedæksel og et 250/100 mm overgangsstykke. Sugerøret hvor støvsugeren tilkobles (i toppen) er et 50mm afløbsrør. Passer fint til støvsugeren.
Indløbsrøret er også et 50mm afløbsrør. Ved hjælp af en varmepistol tilpasses røret og med en limpistol limes det fast. Jeg har fladet røret ud
inde i Cyklonen så er det lettere at lime den fast.
Når jeg har fået det til at køre laver jeg en større Cyklon med en diameter på 400 mm, der så kan indeholde mere.


har du ikke noget filter i

Pilletransport

: 24 feb 2013 20:58
af bent
Hej kan der ikke komme en lidt bedre forklaring på hvordan sådan en cyklon virker. sådan en vil jeg også lave jeg kunne slippe mig for meget arbejde i det daglige.

Pilletransport

: 24 feb 2013 20:59
af martin_b
Kruse skrev:Ja med cellesluse kan det blive med med at køre indtil der er nok inde.

Det bliver nok lidt dyre og ved ikke hvor tæt den vil være, lidt falsk luft vil koste meget kapasitet vis suger ikke er for stor, men vis den kan suge riglig luft vil det ikke være noget problem.



Ikke mig bekendt, cyklonen bruger du til at skille luft og piller ad. Celleslusen sidder under cyklon i stedet for klap, og køre pillerne ud mens der suges piller ind.
Allright, jeg forstår nu. Tror ikke celleslusen er god nok, hvis den ikke kan blive lige så tæt som en fjederbelastet klap. De er også pokkers dyre, og når nu NBE's systemer koster under 8000,- kr. pt, så skal det være væsentligt billigere at lave det selv.

Pilletransport

: 24 feb 2013 21:02
af Brandsen
Halløj i forum,

Har lige sat en Daltec trækstation til salg her på Stoker Pro, kunne sådan en fætter mon anvendes ?
Eller laver måske for meget smuld til et pillefyr, så det skal være et stoker fyr som aftager i den anden ende ?

Pilletransport

: 24 feb 2013 21:32
af martin_b
bent skrev:Hej kan der ikke komme en lidt bedre forklaring på hvordan sådan en cyklon virker. sådan en vil jeg også lave jeg kunne slippe mig for meget arbejde i det daglige.
Jeg har gjort et forsøg på en bedre forklaring med lidt kommentarer til trådstarters billede:

Billede

Pilletransport

: 24 feb 2013 22:14
af Bagger
Brandsen skrev:Halløj i forum,

Har lige sat en Daltec trækstation til salg her på Stoker Pro, kunne sådan en fætter mon anvendes ?
Eller laver måske for meget smuld til et pillefyr, så det skal være et stoker fyr som aftager i den anden ende ?
Kan sådan en trækstation flytte spåner og smuld?

Pilletransport

: 24 feb 2013 22:57
af Flammen
martin_b skrev:
Allright, jeg forstår nu. Tror ikke celleslusen er god nok, hvis den ikke kan blive lige så tæt som en fjederbelastet klap. De er også pokkers dyre, og når nu NBE's systemer koster under 8000,- kr. pt, så skal det være væsentligt billigere at lave det selv.
du misforstår mig. grunden til jeg anbefaler celleslusemodellen er netop fordi den er enkel og billig. ingen hokus pokus med fjeder/kontravægte swits og timere, der der næsten skriger efter problemer.
dette system har jo overlevet en menneskealden på foderstofbiler fordi det er enkelt og driftsikkert.
celleslusen er i princippet kun et rør med endeflanger, og en rotor/vinge inden i. lidt udskæring i røret for tilløb-fraløb, og et til sug. rotoren har som regel 5-6vinger i stålplade, med neoprengummi påboltet. gummiet vil over mange år/drifttimer slides, men en udskiftning af gummi tager max en time. rotor drives af en gearmotor. så er det bare at koble spånsugeren på :great:

vacumtransport er nok den dyreste form for transport, fordi virkningsgraden er ufattelig dårlig.