Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilletransport

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Pilletransport

Indlæg af Flammen » 24 feb 2013 19:52

martin_b skrev:
Kan du komme med et link til et eksempel på en cellesluse der kan bruges til dette formål?
røret fra silo tilsluttes i top af cellesluse, og bunden løber frit til magasin. vacum tilsluttes i siden, således at hver enkelt celle "fyldes" med vacum, og og efterfølgene drejer til sugerøret til silo. pillerne vil blive suget i cellen, og senere drysse ud, når cellen vender ned.


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Pilletransport

Indlæg af martin_b » 24 feb 2013 20:45

vil det sige at man så bare kan slutte en støvsuger til celleslusen uden en cyklon?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Pilletransport

Indlæg af Kruse » 24 feb 2013 20:52

Ja med cellesluse kan det blive med med at køre indtil der er nok inde.

Det bliver nok lidt dyre og ved ikke hvor tæt den vil være, lidt falsk luft vil koste meget kapasitet vis suger ikke er for stor, men vis den kan suge riglig luft vil det ikke være noget problem.
martin_b skrev:vil det sige at man så bare kan slutte en støvsuger til celleslusen uden en cyklon?
Ikke mig bekendt, cyklonen bruger du til at skille luft og piller ad. Celleslusen sidder under cyklon i stedet for klap, og køre pillerne ud mens der suges piller ind.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Pilletransport

Indlæg af Rene`larsen » 24 feb 2013 20:53

BoMobil skrev:Cyklonen var hurtigt lavet. Jeg havde et 250mm Lindab rør liggende så jeg købte et 250mm endedæksel og et 250/100 mm overgangsstykke. Sugerøret hvor støvsugeren tilkobles (i toppen) er et 50mm afløbsrør. Passer fint til støvsugeren.
Indløbsrøret er også et 50mm afløbsrør. Ved hjælp af en varmepistol tilpasses røret og med en limpistol limes det fast. Jeg har fladet røret ud
inde i Cyklonen så er det lettere at lime den fast.
Når jeg har fået det til at køre laver jeg en større Cyklon med en diameter på 400 mm, der så kan indeholde mere.


har du ikke noget filter i
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Pilletransport

Indlæg af bent » 24 feb 2013 20:58

Hej kan der ikke komme en lidt bedre forklaring på hvordan sådan en cyklon virker. sådan en vil jeg også lave jeg kunne slippe mig for meget arbejde i det daglige.


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Pilletransport

Indlæg af martin_b » 24 feb 2013 20:59

Kruse skrev:Ja med cellesluse kan det blive med med at køre indtil der er nok inde.

Det bliver nok lidt dyre og ved ikke hvor tæt den vil være, lidt falsk luft vil koste meget kapasitet vis suger ikke er for stor, men vis den kan suge riglig luft vil det ikke være noget problem.



Ikke mig bekendt, cyklonen bruger du til at skille luft og piller ad. Celleslusen sidder under cyklon i stedet for klap, og køre pillerne ud mens der suges piller ind.
Allright, jeg forstår nu. Tror ikke celleslusen er god nok, hvis den ikke kan blive lige så tæt som en fjederbelastet klap. De er også pokkers dyre, og når nu NBE's systemer koster under 8000,- kr. pt, så skal det være væsentligt billigere at lave det selv.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Pilletransport

Indlæg af Brandsen » 24 feb 2013 21:02

Halløj i forum,

Har lige sat en Daltec trækstation til salg her på Stoker Pro, kunne sådan en fætter mon anvendes ?
Eller laver måske for meget smuld til et pillefyr, så det skal være et stoker fyr som aftager i den anden ende ?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Pilletransport

Indlæg af martin_b » 24 feb 2013 21:32

bent skrev:Hej kan der ikke komme en lidt bedre forklaring på hvordan sådan en cyklon virker. sådan en vil jeg også lave jeg kunne slippe mig for meget arbejde i det daglige.
Jeg har gjort et forsøg på en bedre forklaring med lidt kommentarer til trådstarters billede:

Billede
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Pilletransport

Indlæg af Bagger » 24 feb 2013 22:14

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Har lige sat en Daltec trækstation til salg her på Stoker Pro, kunne sådan en fætter mon anvendes ?
Eller laver måske for meget smuld til et pillefyr, så det skal være et stoker fyr som aftager i den anden ende ?
Kan sådan en trækstation flytte spåner og smuld?

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Pilletransport

Indlæg af Flammen » 24 feb 2013 22:57

martin_b skrev:
Allright, jeg forstår nu. Tror ikke celleslusen er god nok, hvis den ikke kan blive lige så tæt som en fjederbelastet klap. De er også pokkers dyre, og når nu NBE's systemer koster under 8000,- kr. pt, så skal det være væsentligt billigere at lave det selv.
du misforstår mig. grunden til jeg anbefaler celleslusemodellen er netop fordi den er enkel og billig. ingen hokus pokus med fjeder/kontravægte swits og timere, der der næsten skriger efter problemer.
dette system har jo overlevet en menneskealden på foderstofbiler fordi det er enkelt og driftsikkert.
celleslusen er i princippet kun et rør med endeflanger, og en rotor/vinge inden i. lidt udskæring i røret for tilløb-fraløb, og et til sug. rotoren har som regel 5-6vinger i stålplade, med neoprengummi påboltet. gummiet vil over mange år/drifttimer slides, men en udskiftning af gummi tager max en time. rotor drives af en gearmotor. så er det bare at koble spånsugeren på :great:

vacumtransport er nok den dyreste form for transport, fordi virkningsgraden er ufattelig dårlig.


Besvar