REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
SGR
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 dec 2012 09:14
Mit fyr: REFO 30
Areal: 155
Brændsel: Træpiller p.t.
Fremviser gerne i postnummer: 4682
Geografisk sted: Tureby

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af SGR »

Hej

Jeg er forholdsvis ny stokerfyr ejer, da jeg købte hus for et år siden, med et REFO 30 stokerfyr. Så jeg er ikke så erfaren med
denne type fyr. MEN....

Vi har indtil for en måneds tid siden fyret med groft savsmuld fra et savværk. Men da vores savsmulds"pusher" gik konkurs, er vi skiftet til træpiller. Vi havde ingen problemer med savsmuld. Det brændte fint, og vi tømte askeskuffe ca. hver 4. dag. Men efter vi er gået over til træpiller, fyldes askeskuffen på en dag, med træpiller, der ikke er brændt helt færdige. Dvs. det er ikke aske der ligger i skuffen, men hårde sorte piller. Jeg har indstillet fyret efter producentens anvisning. Med pillerne skifter fyret ogå til "pausefyring" en stor del af tiden, da kedlen bliver for varm. Dvs. det står og småfyrer, og så er jeg bange for at der kommer løbesod.

Info om anlægget:
REFO 30 (30 kW) med iltmålingsmodul. (betyder at det selv styrer brændsel/luft forhold)
10 m3 silo (med omrører) til brændsel
2 x 120 liter varmtvandsbeholder.

Vi har konstant 24 - 25 grader i huset, og det selvom vi også har en dør stående åben for at "slippe af" med noget varme.
Jeg kan ikke skrue længere ned for fyret end 80 grader, for så vil det sode til.

Det er selvfølgelig vanvittigt at fyre for gråspurvene i disse krisetider og det er jo heller ikke sundt for miljøet. Og jeg kan hurtigt forestille mig, hvor stor en udgift til træpiller vi får, når vi både skal varme hele haven op og når pillerne så samtidig ikke brænder færdigt, for så udnytter vi jo ikke al energien i pillerne.

Så.... nogen her, der har forslag til en ændring i indstilling af fyret eller andre gode ideer. (vi kan jo ikke tage på ferie uden at slukke fyret ned, for det skal jo tømmes/renses min. hver anden dag, år det kører)

På forhånd tak og beklager det lange spørgsmål.

Hilsen
Sonny

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af danni-nielsen »

30kw så har du vel også en hel del kvm der skal varme på, ellers vil det nok være en go ide og finde et fyr der er mindre.

Udfyld din profil.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)
SGR
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 dec 2012 09:14
Mit fyr: REFO 30
Areal: 155
Brændsel: Træpiller p.t.
Fremviser gerne i postnummer: 4682
Geografisk sted: Tureby

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af SGR »

Hej

Tak for svar. Beklager det med profilen. Har fikset det nu.

Fyret var installeret, da vi købte huset. Og ja, det virker overdimenioneret. Men den aftale
der var med savsmulds"pusheren" gjorde at det kun kostede 3.600,- om året at varme huset op.
Så det kunne (og kan nok stadig ikke) betale sig at købe et nyt. Vi kan næppe sælge det gamle.

Til gengæld var vores elregning enorm (17.000,-), da fyret kørte hele sommeren blot for at vi kunne få varmt vand.
Der sidder fire 30 kwh elmotorer, der driver hhv. omrører, 2 snegle og en kværn.

Derfor har vi installeret solcelleanlæg, så vi kan slukke fyret i sommerhalvåret og få varmt vand fra en mindre elvandvarmer.
Vi er kun to voksne, så det skulle være ok. Og får vi en kølig sommer, kan vi varme huset op med vores Olserg brændeov,
som står midt i huset.

Se det var en lang historie igen. Blot for at give lidt baggrund. Men.......

Min udfordring er, at det virker som om fyret bliver fodret med flere piller, end det kan nå at forbrænde. Og det er jo
ikke godt. Og så skal jeg tømme askeskuffe hver dag. Og smider "halvbrændte" piller ud.

Så et par råd om indstilling af fyret ville være rart.

Skal jeg evt. slå det automatiske iltmålingsmodul fra, så jeg selv kan styre brændsel/luftforhold, og derved selv bestemme
hvor mange gange sneglen kører i minuttet?

Mvh
Sonny
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af WoodyHugo »

Hej

Kan du styre "stoke tid" =den tid sneglen køre (kan også ses i enden på gearmotor ,ved at dele akselsen cirkel op i evt. kvarte,som en urskive og lave et fast mærke, kan laves med et stykke kridt) så kan du sætte mængden af piller ned den vej !!

Og "stoke pause" = den tid i sekunder der er imellem "stoke tiderne" (brug et stop ur)

Hvis du kan dette er det måske bedre end din iltstyring....
SGR
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 dec 2012 09:14
Mit fyr: REFO 30
Areal: 155
Brændsel: Træpiller p.t.
Fremviser gerne i postnummer: 4682
Geografisk sted: Tureby

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af SGR »

Hej igen.

Tak for svar.

Sneglen er styret af fyret. Jeg har sat køretiden på sneglen til minimum og under pausefyring til 0, således at den ikke føder, mens den er på pausefyring. Så vidt jeg kan se, kan jeg ikke indstille noget på selve motorerne.


Mvh.
Sonny

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af WoodyHugo »

ok er det 2 gange i minuttet sneglen køre ?

kan du ændre i styringen i hvor lang tid sneglen skal køre ,det er sikkert i milisekunder ?

Du skal have fyret helt ned på ca 3 kw har læst den kan køre fra 3 kw til 30 kw så det skal det kunne,
fyret er alt for stort i forhold til dit hus m2 , du skal bruge et 10 kw fyr det er stort nok :-)
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af thy »

styring har du noget info om den?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af Klaus »

Kan du se ilt procenten på styringen?
P.S det er dælme en fin stoker såden en REFO :)
SGR
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 dec 2012 09:14
Mit fyr: REFO 30
Areal: 155
Brændsel: Træpiller p.t.
Fremviser gerne i postnummer: 4682
Geografisk sted: Tureby

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af SGR »

Hejsa alle

Tusind tak for svar.

Jeg har sat sneglen til minimum. Iltprocenten svinger lidt, men ligger på omkring 15%, så det burde være ok.

Og ja fyret er overdimensioneret til vores hus, men ham der havde huset før er i familie med producenten, så han har sikkert fået det installeret gratis minus moms.

Og ja, fyret er fint, og perfekt med flis. Men jeg kommer lige derude fra nu, og nu vil jeg gerne af med det. Vil du købe det Klaus!? Så kan vi få et mindre.. Nu er det stoppet, fordi at sneglen er "proppet" med piller og så er kæden til indføringen sprunget. Så nu gider jeg "sgu" ikke mere. Tænder op i brændeovnen og tænder for el til varmtvandsbeholderne.

Pillerne i sneglen er så proppet at jeg ikke engang kan rage dem ud med en jerndrager...... Det er jo helt til grin. Har forsøgt at få fat i REFO flere gange i løbet af det sidste halve år, da jeg gerne ville have lavet service på fyret. Men han svarer hverken på mail eller telefonbeskeder. Så hvad skal man tænke her...?!!?

Nå, men jeg skal ud og forsøge at skrabe hårdt presset piller ud af sneglen..... (og lige ringe til producenten en gang til.... kunne være man var heldig...)

Tak for jeres interesse. Jeg melder tilbage. Måske andre vil kunne bruge mine erfaringer.

Mvh.
Sonny
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af thy »

SGR skrev:Hejsa alle

Tusind tak for svar.

Jeg har sat sneglen til minimum. Iltprocenten svinger lidt, men ligger på omkring 15%, så det burde være ok.

Og ja fyret er overdimensioneret til vores hus, men ham der havde huset før er i familie med producenten, så han har sikkert fået det installeret gratis minus moms.

Og ja, fyret er fint, og perfekt med flis. Men jeg kommer lige derude fra nu, og nu vil jeg gerne af med det. Vil du købe det Klaus!? Så kan vi få et mindre.. Nu er det stoppet, fordi at sneglen er "proppet" med piller og så er kæden til indføringen sprunget. Så nu gider jeg "sgu" ikke mere. Tænder op i brændeovnen og tænder for el til varmtvandsbeholderne.

Pillerne i sneglen er så proppet at jeg ikke engang kan rage dem ud med en jerndrager...... Det er jo helt til grin. Har forsøgt at få fat i REFO flere gange i løbet af det sidste halve år, da jeg gerne ville have lavet service på fyret. Men han svarer hverken på mail eller telefonbeskeder. Så hvad skal man tænke her...?!!?

Nå, men jeg skal ud og forsøge at skrabe hårdt presset piller ud af sneglen..... (og lige ringe til producenten en gang til.... kunne være man var heldig...)

Tak for jeres interesse. Jeg melder tilbage. Måske andre vil kunne bruge mine erfaringer.

Mvh.
Sonny
hjar den brændt tilbage ellers pakker piller vel ikke så hårdt...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar