REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af danni-nielsen »

de 30 kW er ikke på selve gearet det sider, der skal være en mærkeplade på selve motoren

Det er heller ikke en kværn du har på anlæget men en cellesluse
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af From »

danni-nielsen skrev: Det er heller ikke en kværn du har på anlæget men en cellesluse
Korrekt, men dog en cellesluse der spiser lægter til morgenmad :shock: http://youtu.be/1RBSxVEUlHg
SGR
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 dec 2012 09:14
Mit fyr: REFO 30
Areal: 155
Brændsel: Træpiller p.t.
Fremviser gerne i postnummer: 4682
Geografisk sted: Tureby

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af SGR »

Kværn eller cellesluse.... jeg har set hvad den kan sluge...
Som skrevet, lægter til morgenmad, og så skal du bare se, hvad den tager til aftensmad. Som tidligere skrevet
er jeg forholdsvis ny stoker-ejer og ved ikke hvad tingene hedder. Men ud fra funktionen er selv et ord som
"kværn" stærkt underdrevet. Den lille fætter kan jo æde en skov.

Kan ikke finde andre mærkeplader end den jeg har taget foto af.

Men det vigtigste er, at nu "kværner" fyret derudaf, uden at presse flere piller ind, end der forbrændes, og
vi havde varme i radiatorerne efter 1 time. Så det er bare fjong.
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af Landlyst »

Hmm tror ikke det er 30KW på en gearmotor for så ka den sgu vride det hele fra hinanden...
Men der skal være en plade på selve motoren også.... Der skal også stå Volt og omdrejninger...
Men dejligt det varmere igen...
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af Klaus »

Jeg tror du skal have justeret din magasinsnegl hvis den ikke har en føler, ellers overfylder du din "fyr snegl" og derfor springer kæden og din snegl pakker. Lidt lissom julemaden man putter mere ind end der kommer ud og du ved sikkert hvordan det føles :)
Prøv at åbne lågen over celle slusen !

SGR
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 dec 2012 09:14
Mit fyr: REFO 30
Areal: 155
Brændsel: Træpiller p.t.
Fremviser gerne i postnummer: 4682
Geografisk sted: Tureby

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af SGR »

Hej Klaus

Det der med at putte mere ind, end der er plads til, skal du spørge min kone om icon_cheesygrin.gif

Låget har været af, og alt er renset. Og som tidligere skrevet, så kører det nu. Var "bare" et spørgsmål om at man manuelt skulle indstille spjældet. Selvom der er automatisk "brændsel/luft" regulering.

Så nu er der igen 25 grader i huset og 60 grader varmt vand.
SGR
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 dec 2012 09:14
Mit fyr: REFO 30
Areal: 155
Brændsel: Træpiller p.t.
Fremviser gerne i postnummer: 4682
Geografisk sted: Tureby

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af SGR »

Mange tak for alle jeres svar. Jeg er blevet meget klogere, men også mere nysgerrig.

Og nu troede jeg lige at det gik så godt.. Men jeg har allerede måttet tømme askeskuffe her til formiddag. Den var fyldt med sorte
træpiller, som ikke var brændt helt. Og der var top på med glødende piller. Sååå.... :(

Jeg ved ikke om der er føler på sneglen, men den propper ikke i celleslusen, men den føder så meget at den propper i "brænder-røret" (hvis man kan kalde den det?), hvis jeg ikke tømmer den hver dag. Og det er vist ikke meningen.

Indstillingerne er som følger, og så håber jeg at der er flere der har lyst og tid til at komme med flere gode ideer:

Kedeltemp. er indstillet til 80 grader, som er minimum.
Max effekt er sat til 100% (27,4 kw) og min effekt til 10% (7,9 kw)
Brændsel/luft indstiller den selv og det står næsten konstant på omkring 85% ?!?
Temp. i 2 x 120 liter varmtvandsbeholdere er omkring 60 grader
Fremløbstemp. til radiatorer er lige under 60 grader. (skal ligge mellem 40 og 60 siger producenten)

Jeg har skruet lidt op for shunten for at lede mere varme væk fra kedlen, men det virker nok ikke, når huset ikke kan absorbere mere varme. Så vidt jeg hørt, har radiatorerne ikke godt af højere varmegrader.

Fyret kører på min. effekt men mest på pausefyring. Og det betyder at blæseren stort set ikke kører, og så virker det som om at pillerne ikke får luft nok til forbrændingen?!?

Tror jeg får lagt "gulvvarme" i min indkørsel, når fliserne alligevel skal lægges om.... 8) Og varme i garagen og orangeriet ville nok også kunne tage lidt af varmen.... :)

Stokeren er fin, men servicen fra producenten lader noget tilbage. Jeg har ringet og lagt besked, jeg har sendt mail, men stadig intet svar. hmmmmm.... :evil:

Så derfor bliver jeg ved med at "genere" jer herinde.

Igen tak for jeres interesse og svar, og jeg håber at få mange flere svar og ideer fra jer som har styr på det. :great:

Ellers så blot godt nytår til alle.

Mvh.
Sonny
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af Flammen »

ved skiftet af brændsel, har du fået et meget større energi/volumen forhold.
iltstyring gør ikke dit anlæg 100% automatisk regulerende. ved iltstyringen difinerer man et vindue som den må arbejde indenfor. her mener jeg stokeren (sneglen som trækker pillerne ind) her skal du have justeret nogle værdier ned, så det kommer til at passe med brændværdi/ydelse.

iltstyringen har forskelligt fra mærke normalt kun et defineret vindue på 10-30% at arbejde med ud fra standart værdierne (reguleringsområde for stoker/blæser)

vil mene at iltstyringen normalt er inaktiv ved pausefyring. her skal du have justeret stokertid ned i menuen pausefyring

ps. kender ikke dit anlæg, så det er lidt general info for stokerfyr
SGR
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 dec 2012 09:14
Mit fyr: REFO 30
Areal: 155
Brændsel: Træpiller p.t.
Fremviser gerne i postnummer: 4682
Geografisk sted: Tureby

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af SGR »

Tak for input.

Det er korrekt at der er langt større energi i træpiller end i flis. Jeg havde programmeret fyret iht. producentens anvisning ved skift til piller. Men har skruet stort set helt ned for hvor lang tid sneglen skal køre. Efterløb er sat til 0,4 og 0 under pausefyring.

Producenten skriver i prog.værdier at ilt skal være 0 ved træpiller, så det har jeg sat den til.

Måske skal jeg blot vente på en is-stid, så fyret kan komme til sin ret...?!? :lol: For i det her vejr, kan vi simpelthen ikke komme af med varmen. Det er nu ikke fordi at det spiser så meget. Jeg smed 1 tons piller i siloen for ca. en måned siden, og det har kun ædt omkring 1/3 del. Så det er ikke økonomien der kommer til at vakle. Det er mere arbejdet med at tømme det hver dag. Tror at askeskuffen er underdimensioneret i forhold til fyret?!!

Blot en lille info... Alle radiatorer (både i stueplan og på første sal) er på max. Jeg kunne lige så godt pille termostatventilerne af.... Alle døre og vinduer har været åbne i 3 timer, og vi har stadig 24 grader. Og fyret "hygger" sig stadig på pausefyring med en kedeltemperatur på 87 grader.... :shock:

Og pillerne er stadig sorte i askeskuffen.... :x

Så nu må jeg blot håbe at jeg får fat i producenten efter nytår, så han kan lave service på fyret og give en ordentlig instruks ift. hvilket brændsel vi hælder i...

Endnu engang tak. Kom endelig med flere forslag. TAK!

Mvh.
danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af danni-nielsen »

Tror hvis der skal være en mulighed for og hjælpe dig sådan rigtig godt så smid lidt flere billeder af fyret indvendigt af selve bålet og asken samt ubrændte piller.

Hvad for en styring sider der på det fyr, kan ikke rigtig finde noget på nettet om den.
Kan du evt. uploade manualen samt skrive hvad dine værdiger er pt.

Tror ikke der er så mange her inde der kender det fyr så meget, udover det æder alt. :)
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

Besvar