Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Anbefalet kedel temperatur?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Blaser
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 167
Tilmeldt: 28 nov 2011 14:15
Mit fyr: Atmos med ældre stoker
Areal: 200
Brændsel: træpiller, flis og andet
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Himmerland

Anbefalet kedel temperatur?

Indlæg af Blaser » 18 okt 2012 22:16

Hej,

Findes der en god og logisk forklaring på de temperatur anbefalinger de forskellige stoker producenter har, jeg kører med 80 grader på fordi der står i vejledningen at sådan bør det være ved fyring med flis og korn men træpiller anbefales en kedel temperatur på 70 grader!

Der anbefales typisk højere temperatur til flis og korn end ved træpiller, det gælder flere forskellige stoker fabrikater.

Så hvorfor? Og hvad ville konsekvensen være hvis jeg sænkede min kedeltemperatur med fx. 10grader?

På forhånd tak

Blaser


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Anbefalet kedel temperatur?

Indlæg af Brandsen » 19 okt 2012 09:05

Halløj i forum,

Jeg ved ikke hvorfor producenterne har 10grader højere temp ved flis og korn, men kan sige
et praktisk erfaring viser, at en stoker som min kører bedst med høj temperatur ved kornfyring.
Det duer ikke rigtigt at 'fise fyre' med korn, og det kan man også se ved, at det er lidt svært at
starte op på korn, jeg bruger selv træpiller i brændkammeret til opstart efter rensning, og har
så bare korn i tanken.

Synes også praktisk erfaring viser, at den tæring på kedlen som kornfyring giver, er klart mindre
når der køres med en høj temperatur contra lav temperatur.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Besvar