Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket stokerfyr?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Bjorn1980
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 okt 2012 15:44

Hvilket stokerfyr?

Indlæg af Bjorn1980 » 07 okt 2012 15:58

Vi har købt dette stokerfyr brugt, men er der nogen der kan svare os på hvilket mærke det er..
Det er skorstensfejeren der skal bruge det, vi skal bruge en prøvningsattest
Vedhæftede filer
Photo 17-09-12 18.54.00.jpg
Photo 17-09-12 18.53.41.jpg
Photo 17-09-12 18.53.25.jpg
Photo 17-09-12 18.53.02.jpg


xkfc

Hvilket stokerfyr?

Indlæg af xkfc » 07 okt 2012 16:23

For ikke særlig længe siden lavede enhver smed med respekt for sig selv et stokerfyr, men det vilde westen er slut.

Det er ikke en attest på stokeren der skal bruges, men en attest på stoker og kedel som sæt der skal fremskaffes. Selv relativt nye kedler som DOR opfylder ikke kravene. De må køre videre der hvor de står, men de kan ikke skifte ejere.

Chancen for at kunne bruge det brugte udstyr er meget lille, jeg vil mene det kræver en skorstensfejer der tilsidesætter loven. Den gamle støbejernskedel kan under ingen omstændigheder bruges.

Hvis planen er at bruge træpiller vil jeg anbefale at købe et helt nty sæt, det koster lidt at komme igang, men med de nye smarte løsninger tjener det sig hurtigt hjem.

MVH. Kenneth

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hvilket stokerfyr?

Indlæg af Bigfoot » 07 okt 2012 17:02

det der finder du aldrig en godkendelse på....

Mener at JA stoker har lavet noget lignende engang, men når i ikke kan finde navnet på det nu her, så finder i det aldrig.
Det ligner meget de der hjemmelavede stokerunits der florede for en 10 år siden eller sådan.

Og sammen med den gamle salamander der, så går det da helt galt. Det årlige besparede pilleforbrug, ved at skifte til en scotte f.eks, kan jo betale anlægget på meget kort tid.

Så kort sagt, smid det ud, og køb noget andet og godkendt. Du vil bare blive ked af det der.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Bjorn1980
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 okt 2012 15:44

Hvilket stokerfyr?

Indlæg af Bjorn1980 » 07 okt 2012 17:41

Vi har haft en skorstensfejer ude som har godkendt det sammen med kedlen (ikke salamderkedlen). Skorstensfejeren har sagt vi skal finde nogle papir på pillefyret (brænderen).

xkfc

Hvilket stokerfyr?

Indlæg af xkfc » 07 okt 2012 18:20

Største chance er at snakke med ham som i har købt den af, men sandsynligheden for at det overhovedet er godkendt er desværre ikke særlig stor. Kun de større mærker som Reka, Baxi, Twinheat m.m. fik godkendt deres fyr.

Havde det været godkendt havde det sansynligvis stået et eller andet sted, men der står åbenbart ikke engang navnet på fabrikanten.

Her er vist brug for både held og lykke. Men man kan vel være heldig.


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Hvilket stokerfyr?

Indlæg af Zarge » 07 okt 2012 18:29

Med mindre sælger gjorde opmærksom på at anlæget KUN var til reservedele, så han han jo faktisk gjort i nælderne... Det er sælgers ansvar at fremskaffe atesten, for at kunne SÆLGE anlæget lovligt... Så i nakken på sælger... ;-)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hvilket stokerfyr?

Indlæg af Bigfoot » 07 okt 2012 19:14

Zarge » 07 Oct 2012, 18:29 skrev:Med mindre sælger gjorde opmærksom på at anlæget KUN var til reservedele, så han han jo faktisk gjort i nælderne... Det er sælgers ansvar at fremskaffe atesten, for at kunne SÆLGE anlæget lovligt... Så i nakken på sælger... ;-)
den hersens købelov er bare svær i området med privathandler.... der foreligger jo ingen papirer på skidtet, hverken en slutseddel eller handelsaftale.
Så det vil ende i ord mod ord, og ingen af parterne vil få nogen form for medhold i en sag.
Som køber er man jo også forpligtet til at tænke sig lidt om........
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Hvilket stokerfyr?

Indlæg af newpas » 07 okt 2012 22:39

Hej Bjørn. Hvis det ender med at du skal af med silo vil jeg da godt byde!


Besvar