Stoker Alarm

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Stoker Alarm

Indlæg af Dinsen »

Ja det har desværre udviklet sig til at blive visning i procent, da den sensor over hovedet ikke er så præcis som dokumentationen giver udtryk for. Jeg har ikke købt den hos let elektronik så jeg har ikke betalt 269kr for den ;) jeg er nu stadig glad for min bot da den fuldt ud lever op til mine forventninger til "legetøj". Sensoren sidder der nu så jeg kan lige så godt få det bedste ud af den. Mens min jagt forsætter på en måde få vist et faktisk forbrug. Jeg har vist skrevet det før, en bør kræver ikke en tændt computer som stokerkontrol.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Stoker Alarm

Indlæg af Dinsen »

Med bør mener jeg selvfølgelig bot.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!
Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Stoker Alarm

Indlæg af Dinsen »

Vogn » 04 May 2012, 00:43 skrev: Hej Dinsen

Kan se du er godt igang med at lave en afstandsmåler i procent til dit magasin med stokerbot :wink: siden du har brugt 269 kr,- på en ultralydssensor. Derefter skal du jo igang med at sende via SMS eller GPRS også har du jo snart en stokeralarm :)

http://www.stokerbot.dk/e107_plugins/fo ... c.php?1531

Nu skal jeg give dig nogle hints til hvordan du laver en stokerbot selv.

http://www.arduino.cc - Start med en ARDUINO UNO kan købes til 15$ (85 kr,-) på ebay.

Så har du en god microprocessor fra atmel som du kan lave en masse sjovt med og som er nem at kode til uden du behøver at vide en masse om Assembly. Der er masser libraries på nettet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Assembly_language

Så køb dig en Ultrasonic HC-SR04 til 17 kr,- på ebay og en DS18s20 eller DS18b20 til en femmer så er du godt igang med en "ny" stokerbot/stokerkontrol som også er lavet på atmel processor - http://www.atmel.com

Som du kan se har jeg et godt forslag til en ændring af stokerbot og stokerkontrol så man er fri for at have en PC til at stå i fyrrummet :wink: ved at bruge SMS eller GPRS

http://www.stokerforum.dk/index.php?top ... t=prev#new
Nu har jeg gået og tænkt lidt over dit indlæg. Hvad er det egentligt du ønsker at opnå? Du har tydeligvis travlt med at sidde derhjemme og overvåge hvad jeg og tydeligvis osse andre går og har gang i, for derefter komme med nogle løsningsforslag der er helt ude i hampen.

Du skriver til mig hvordan jeg kan bygge min egen bot, jo tak men jeg har jo en bot??

Ham du linker til på stokerforum, skriver om et system han har sammen sat, og der er du osse inde og pointere at dit system er meget bedre.

Et godt råd fra mig til dig: Hvis du virkelig mener at dit system er så meget bedre end andres. Så synes jeg at i stedet for at sidde og søge efter systemer lignende "dit" for derefter at nedgøre dem. Så synes jeg du skulle se og få dit system på markedet i en fart. Da det tydeligvis er toppen er poppen.

Denne tråd har fået en uheldig drejning og jeg synes egentlig ikke du kommer med noget konstruktivt. Så jeg tror jeg melder mig ud nu. Hvis du vil fortsætte din kamp med at diskutere at dit system er bedre end en stokerbot så synes jeg du skal melde dig ind på deres forum og gøre det der. Stokerkontol vil jeg ikke kommentere, det kender jeg ikke til, men jeg er sikker på at du osse har gang i nogen af deres brugere.

God weekend!
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!
Vogn
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 31
Tilmeldt: 20 apr 2012 00:07
Mit fyr: danTrim
Areal: 260 m2
Brændsel: Træpiller (Lava)
Årligt forbrug: 5-6 ton

Stoker Alarm

Indlæg af Vogn »

Hej Dinsen godt du er glad for din stokerbot men du ønsker åbenbart noget andet siden du prøver at ændre den - derfor synes jeg det var oplagt for dig at lære lidt om microprocessorer.

Jeg ville bare hjælpe dig på vej ved at linke til nogle gode hjemmesider om hvordan du og andre kan komme igang med selv at lave noget som de synes kunne være smart. Da arduino uno jo har de samme analoge indgange som jeg tror findes på din stokerbot og der findes et kæmpe udvalg af sensor som du kan koble på arduino. Samt derudover har den digitale indgange/udgange, SPI, Interrupts, TX/RX og meget mere.... ellers tror også det meste kan laves med lego mindstorm...

Men undskyld hvis du synes jeg har været urimlige men du spurgte selv indtil hvor jeg havde købt min ultralydssensor.

Samt jeg er bare kommet med nogle forslag om at bruge SMS/GPRS i stedet for ethernet da jeg synes det kunne være smart i nogle tilfælde da der ikke flyttes ret store data mængder hvor ethernet jo er perfekt - samt tror det ville være nemmere for brugeren bare at sætte et SIM-Kort i også virker det.
Vogn
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 31
Tilmeldt: 20 apr 2012 00:07
Mit fyr: danTrim
Areal: 260 m2
Brændsel: Træpiller (Lava)
Årligt forbrug: 5-6 ton

Stoker Alarm

Indlæg af Vogn »

Ulrik » 20 Apr 2012, 14:33 skrev:Skal der være låg på magasin før det virker?
Hvilket instrument bruges til måling at brændsel i magasin og hvor følsomt for støv er det?
Hej Ulrik - har nu kørt i 6 måneder uden problemer med støv i sensoren :wink: men har opgivet ideen om at sælge den. Har lavet 3 stk. som kører og gider ikke lodde mere......

Vogn
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 31
Tilmeldt: 20 apr 2012 00:07
Mit fyr: danTrim
Areal: 260 m2
Brændsel: Træpiller (Lava)
Årligt forbrug: 5-6 ton

Stoker Alarm

Indlæg af Vogn »

Har nu også lavet en simpel version til dem som har fastbrændselsfyr til brænde/koks hvor de modtager en sms hvis temparaturen er for lav/høj.

F.eks
Min : 45 grader (Kan ændres ved at sende en sms)
Max : 70 grader (Kan ændres ved at sende en sms)

Hvor ved man undgår at skulle til at tænde op igen, samt vente 1 time på varmt vand eller hvis man er på ferie at komme hjem til en vandskade.
Vedhæftede filer
settings.pdf
(46.68 KiB) Downloadet 84 gange
kongsted
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Stoker Alarm

Indlæg af kongsted »

Hej Vogn,

Hvis det skal være godt, skal du have fat i vejeceller - eller strain gauge's hvis du selv kan lidt med mekanik.
Vejecelle: http://dk.rs-online.com/web/c/automatio ... ejeceller/
Stain gauge: http://dk.rs-online.com/web/c/automatio ... in-gauges/

Har lavet samme princip til en trailer vægt, bestående af 3 "tallerkner" som traileren blev kørt op på + støtteben. Vægten på hver af tallerkner skal blot adderes sammen, og så er totalvægten der.

Her skal der blot være en strain gauge på hvert ben af siloen. Prisen er lidt højere en UL, men der er ikke problemer med støv. Dog skal der laves lidt analog elektronik til måling :great: Og det er jo altid sjovt at rode med.

Så er det bare at lave en måling med hhv. tom og fuld, silo, og så en procentsats derimellem. Alternativt kg. Sammenlign det med aktuel forbrug og du ved hvornår du skal være hjemme igen.

Med dette princip, vægt vs. afstand til en ubestemmelig overflade, vil du rimelig nemt kunne opnå 5% nøjagtighed på pillemængde.

Giv lyd, hvis du skal bruge mere inspiration til dette "pjat" (nu da der ikke menes at være et kundegrundlag - som jeg også tilslutter mig). Som en herinde har skrevet i signatur: "Den der har mest værktøj når vi dør, har vundet"
Og til dette tilføjer jeg: Og hjemmelavede ting som disse, tæller dobbelt 8)

//Kongsted
Vogn
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 31
Tilmeldt: 20 apr 2012 00:07
Mit fyr: danTrim
Areal: 260 m2
Brændsel: Træpiller (Lava)
Årligt forbrug: 5-6 ton

Stoker Alarm

Indlæg af Vogn »

Hej og mange tak for dit indlæg - hele ideen går ud på IKKE at løbe tør for brændsel så man er fri for at tænde op igen, som mange gange er lig med at vente 30 minutter + 1 time på varmt vand, samt alle de gå ture ud til fyrrummet, da sandsynlighed for at komme ud til fyret når de sidste træpiller forsvinder fra magasinet er lige nul - tror det så er nemmere at vinde i lotto. Da jeg mener når først der er varme i huset som for mig er det vigtigste, så er det ikke vigtigt med alle de parameter "flot styringere / hjemmesider med grafer/søjler o.s.v" men man skal stadig fylde piller på et eller andet magasin/depot året rundt selv om man har den dyreste løsning, derfor skulle mit projekt være simpelt og kun løs det behov.

Af samme årsag har jeg lavet en light version til fastbrændelsfyr til en fætter som fyrer med energikoks i en gammel salamander kedel.
kongsted skrev:Hej Vogn,

Hvis det skal være godt, skal du have fat i vejeceller - eller strain gauge's hvis du selv kan lidt med mekanik.
Vejecelle: http://dk.rs-online.com/web/c/automatio ... ejeceller/
Stain gauge: http://dk.rs-online.com/web/c/automatio ... in-gauges/

Har lavet samme princip til en trailer vægt, bestående af 3 "tallerkner" som traileren blev kørt op på + støtteben. Vægten på hver af tallerkner skal blot adderes sammen, og så er totalvægten der.

Her skal der blot være en strain gauge på hvert ben af siloen. Prisen er lidt højere en UL, men der er ikke problemer med støv. Dog skal der laves lidt analog elektronik til måling :great: Og det er jo altid sjovt at rode med.

Så er det bare at lave en måling med hhv. tom og fuld, silo, og så en procentsats derimellem. Alternativt kg. Sammenlign det med aktuel forbrug og du ved hvornår du skal være hjemme igen.

Med dette princip, vægt vs. afstand til en ubestemmelig overflade, vil du rimelig nemt kunne opnå 5% nøjagtighed på pillemængde.

Giv lyd, hvis du skal bruge mere inspiration til dette "pjat" (nu da der ikke menes at være et kundegrundlag - som jeg også tilslutter mig). Som en herinde har skrevet i signatur: "Den der har mest værktøj når vi dør, har vundet"
Og til dette tilføjer jeg: Og hjemmelavede ting som disse, tæller dobbelt 8)

//Kongsted
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Stoker Alarm

Indlæg af Ugelvig »

Hej Vogn

Er det muligt at købe en sådan Udvidet Stoker kontrol med måler til silo?

Jeg har lige sat et træpillefyr op og går og overvejer, hvordan man sikre sig, at det ikke går i stå, når man er på ferie om vinteren?! Jeg er nemlig hunderæd, for at komme hjem til et frostsprunget hus... Har en nabo, der har prøvet at komme hjem til gletscher i køkkenet...

Alternativt kan du træffe mig på 61 20 76 75

På forhånd tak!

MVH
Anders
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Vogn
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 31
Tilmeldt: 20 apr 2012 00:07
Mit fyr: danTrim
Areal: 260 m2
Brændsel: Træpiller (Lava)
Årligt forbrug: 5-6 ton

Stoker Alarm

Indlæg af Vogn »

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange som kunne være interesseret i en Stoker Alarm i Julegave ;-) ????????? så skriv lige en linie her inde på dette flotte forum...

Besvar