Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stoker Alarm

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
smedeleif
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 apr 2012 17:12

Stoker Alarm

Indlæg af smedeleif » 22 apr 2012 12:43

Ja, jeg synes det virker som et spændende produkt - vil tror det kan koste omkring 1500-2000 kr,-


Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Stoker Alarm

Indlæg af Dinsen » 22 apr 2012 12:58

smedeleif » 22 Apr 2012, 12:43 skrev:Ja, jeg synes det virker som et spændende produkt - vil tror det kan koste omkring 1500-2000 kr,-
Et spændende projekt ja, men der findes alternativer til billigere penge. Hvis der skal være noget salg i det, så tror jeg vi snakker under 1000kr. Men det kommer selvfølgelig an på hvor stor kundekredsen er og brugervenligheden af produktet. Tager vi stokerbot som et eks så tror jeg da det ville ha været en større succes hvis det ikke havde været så teknisk, jeg tror folk bliver skræmt af at det kræver "lidt teknisk snilde" :wink:
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

smedeleif
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 apr 2012 17:12

Stoker Alarm

Indlæg af smedeleif » 22 apr 2012 14:49

Ja, kender godt stokerbot men synes det virker lidt besværligt med netværksforbindelse i fyrrummet ??? men tror også de har svært ved at få det til at gå rundt øknomisk er mere for mennesker med stokerfyr som hobby ;-) hvor det her se ud til at være nemt at installere for alle.. og det er jo ikke en styring bare en ekstra service - som også ville være smart hvis man skal på f.eks vinterferie så se det ud til man bare skifter mobil nummeret ud ved at sende en SMS til stokeralarm så det er den som skal fylde på siloen i mens man er væk som får alarmen.

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Stoker Alarm

Indlæg af Dinsen » 22 apr 2012 15:06

smedeleif » 22 Apr 2012, 14:49 skrev:Ja, kender godt stokerbot men synes det virker lidt besværligt med netværksforbindelse i fyrrummet ??? men tror også de har svært ved at få det til at gå rundt øknomisk er mere for mennesker med stokerfyr som hobby ;-) hvor det her se ud til at være nemt at installere for alle.. og det er jo ikke en styring bare en ekstra service - som også ville være smart hvis man skal på f.eks vinterferie så se det ud til man bare skifter mobil nummeret ud ved at sende en SMS til stokeralarm så det er den som skal fylde på siloen i mens man er væk som får alarmen.
Ja det er da smart den sender en sms når den mangler piller i en ferieperiode, men den sender jo ingen sms ved en evt tilbagebrænding eller udbrændning? Og skal man alligevel have en til at tjekke om fyret kører, ja så kan man osse kigge i magasinet/siloen på samme tid :wink:

Forstå mig ret, jeg synes selv ideen er genial og super spændende. Og jeg synes det er super at der er folk der går og roder med sådan nogle ting. MEN jeg tror ikke på at det bliver et hit som eftermontering og det er slet ikke noget man bliver rig på. Som Ulrik osse er inde på. (Tror jeg da nok) så kunne det da være genialt hvis det var monteret på fyret fra fabrikken og fuldt integreret i styringen.

Noget andet der "bekymrer" mig lidt er hvor præcis magasin overvågningen er da pillerne jo sjældent ligger i et niveau? Så kunne man evt montere en kapasativ føler i bunden af magasinet i stedet, dette ville kunne fungere som alarm. Det fortæller selvfølgelig ikke noget om pillestanden i magasinet, men mindre man kombinerer de to ting. Men så stiger "produktions omkostningerne" selvfølgelig osse.

Alt i alt tror jeg ikke det er noget den gennemsnitlige pillebruger vil investere i.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Stoker Alarm

Indlæg af Dinsen » 22 apr 2012 15:23

smedeleif » 22 Apr 2012, 14:49 skrev:Ja, kender godt stokerbot men synes det virker lidt besværligt med netværksforbindelse i fyrrummet ???
Hvis man har trådløst net så er det vel bare at købe sådan en og smide i så er man da ude over det :)

http://www.ebay.com/itm/Wifi-Bridge-Don ... 248wt_1139
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!


Vogn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 20 apr 2012 00:07
Mit fyr: danTrim
Areal: 260 m2
Brændsel: Træpiller (Lava)
Årligt forbrug: 5-6 ton

Stoker Alarm

Indlæg af Vogn » 22 apr 2012 16:59

Hej Alle - tak for alle de gode input - jeg vil bare sige min erfaring indtil videre er at jeg nu kun fylder træpiller på ved behov og ikke går og sjat fylder hver 2. dag og det vil sige at jeg kun fylder når magasinet er ved at være tomt - hvilket betyder at jeg spare en del tid på at gå og kigge på mit fyr :lol: og det til dels rigtig med tilbrændnings alarm men der kommer en alarm hvis temperaturen falder til under min. xx men så kan jeg også sige hvad hvis der opstår problemmer med f.eks USBhuben, netværksforbindelsen, SMS gatewayen o.s.v da der er mange flere led - hvad ved f.eks strømsvigt - her er der mulighed batteri backup og det vil stadig sendes en SMS Besked :wink:

Vogn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 20 apr 2012 00:07
Mit fyr: danTrim
Areal: 260 m2
Brændsel: Træpiller (Lava)
Årligt forbrug: 5-6 ton

Stoker Alarm

Indlæg af Vogn » 22 apr 2012 17:04

Og til dinsen der vil også nemt kunne laves så der sidder en røgalarm som sensor - som så sender en SMS ved brand

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Stoker Alarm

Indlæg af Dinsen » 22 apr 2012 18:20

Vogn » 22 Apr 2012, 16:59 skrev:hvad ved f.eks strømsvigt - her er der mulighed batteri backup og det vil stadig sendes en SMS Besked :wink:
Jojo det er da fint med batteribackup ved strømsvigt men der kører fyret jo ikke :wink:

Jeg er godt klar over at der kan bygges videre på systemet med så stiger prisen jo osse yderligere.

Du skal jo kunne tilbyde noget som stokerbot feks ikke kan, som jeg skrev i et af de første indlæg så skal du nok satse på brugervenlighed.

Så er der økonomien i det, du håber vel på at tjene penge? Det er vel derfor du efterspørger om der er et marked for det.
En stokerbot kan osse de ting du har beskrevet, da jeg købte min var der en start pakke på tilbud til 550kr og den indeholdte en komplet bot, fire sensore og 100 sms beskeder. Stoker bot projektet har kørt i fem år nu og der kører 53 bots lige pt. Så igen jeg tror markedet er EKSTREMT lille.

Hvad regner du med at systemet kommer til at koste?
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

smedeleif
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 apr 2012 17:12

Stoker Alarm

Indlæg af smedeleif » 22 apr 2012 18:34

Ved strømsvigt brænder pillerne / fyret vel stadig det slukker jo da ikke og derved vil det da være godt at få en sms således men kan undgå overkog og tilbagebrænd, så skriver du brugervenlighed den kan da ikke være mere brugervenlig at sætte et sms kort i og indtaste telefonnummer den skal sende alarm til, stille høj og lav temperatur hvis man ønsker andre indstillinger end det som den er sat til, samt sætte dybde af magasin, ene engangs indstillinger, som enhver kan, der er stor forskel fra at sætte et netværk op som så kører i en periode, så skal man igang igen, pc'en bliver sløv den skal omformatteres og så videre jo jeg kender godt til pc / netværk / udbyder det virker langtfra hele tiden..

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Stoker Alarm

Indlæg af Dinsen » 22 apr 2012 19:16

smedeleif » 22 Apr 2012, 18:34 skrev:Ved strømsvigt brænder pillerne / fyret vel stadig det slukker jo da ikke og derved vil det da være godt at få en sms således men kan undgå overkog og tilbagebrænd, så skriver du brugervenlighed den kan da ikke være mere brugervenlig at sætte et sms kort i og indtaste telefonnummer den skal sende alarm til, stille høj og lav temperatur hvis man ønsker andre indstillinger end det som den er sat til, samt sætte dybde af magasin, ene engangs indstillinger, som enhver kan, der er stor forskel fra at sætte et netværk op som så kører i en periode, så skal man igang igen, pc'en bliver sløv den skal omformatteres og så videre jo jeg kender godt til pc / netværk / udbyder det virker langtfra hele tiden..
Nu kender jeg kun til mit eget fyr, og når der er strømsvigt brænder pillerne stille og rolig ud, ingen overkog eller tilbagebrand. Når strømmen bliver genoprettet tænder fyret op igen af sig selv.

Hvis du nu læser mit første indlæg skriver jeg netop at brugervenligheden er en ulempe ved stokerbot. Ergo plus point til Vogns projekt :wink:

Jeg forstår ikke lige helt hvad du mener med det sidste omkring netværk og pc.

Tror i begge har misforstået mig på flere punkter. Så for at skære det ud i pap:

Synes jeg at Vogns projekt er super: JA :great:

Tror jeg der er et marked for det: Nej.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!


Besvar