Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hapero pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Hapero pillefyr

Indlæg af MichaelK » 20 dec 2011 18:48

MaxP » 20 Dec 2011, 17:39 skrev:Hej timkenneth, jeg er ikke stærk i de forskellige modeller af pillefyr,- så hvad mener du med "tøsebrænder"?
At den "kun" kan brænde træpiller :P (går jeg ud fra?).

Personligt overlader jeg gerne ALT "roderiet" med alternative brændsler, til
den såkaldte ægte stokkerer :P Jeg gider i hvert fald ikke rode med det. Så
hellere kunne læne sig tilbage i stolen og slappe af :great:

Så, velkommen blandt os andre pillemisbrugere :twisted:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Hapero pillefyr

Indlæg af timkenneth » 21 dec 2011 00:33

deet gas, og som michael skriver er det jargon for et pillefyr.

kan vi ikke få nogle billeder af sådan en nyinstalleret hapero, det er jo cremen af pillefyr

dannidines

Hapero pillefyr

Indlæg af dannidines » 21 dec 2011 08:45

Hej MaxP

tillykke med installationen af dit nye Hapero.. det bliver du glad for!

jeg har lokket og lokket genboen til at komme herind, men han er en aktiv mand og når han er hjemme er han sammen med familien og ikke sit fyr samt computer :-D ... med det mener jeg han aldrig, og jeg mener virkelig aldrig kigger ned i fyrrummet.. faktisk var han mere dernede da de havde oliefyr - når de skulle tørre vasketøj, men det slut med den smule varme Haperoen giver fra sig til rummet;-)

jeg er helt tosset/pjattet med mit woody/scotte og især med den nye V.10 styring... men ville give min højre arm for sådan en selvrensende kedel med askeskuffe der komprimerer og sender partikler op gennem skorstenen..

igen, tillykke med dyret :-D

Danni

mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

Hapero pillefyr

Indlæg af mrjyden » 27 jan 2012 19:27

har selv en 16 kw woody anlæg ca 4 år gammel det er meget forskelligt hvad der skal skiftes i den men der ryger da eltænder hver år og photo sensor holder ikke evigt er gået over til danfoss holder bedre.

jeg troer ikke det er så tosset et fyr igen hapero tro nok det er en god kvalitet ellers kunne du jo evt kikke på en varion wind eller biowinf de leveres med 5 års garanti ved service aftale ikke så ringe.

levi

Hapero pillefyr

Indlæg af levi » 27 jan 2012 22:06

mrjyden » 27 Jan 2012, 19:27 skrev:har selv en 16 kw woody anlæg ca 4 år gammel det er meget forskelligt hvad der skal skiftes i den men der ryger da eltænder hver år og photo sensor holder ikke evigt er gået over til danfoss holder bedre.

jeg troer ikke det er så tosset et fyr igen hapero tro nok det er en god kvalitet ellers kunne du jo evt kikke på en varion wind eller biowinf de leveres med 5 års garanti ved service aftale ikke så ringe.
Du kan da også få 5 års garanti på Scotte/Woody hvis du laver en serviceaftale med NBE :great:


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Hapero pillefyr

Indlæg af triumph » 28 jan 2012 09:07

dannidines » 21 Dec 2011, 08:45 skrev:Hej MaxP

tillykke med installationen af dit nye Hapero.. det bliver du glad for!

jeg er helt tosset/pjattet med mit woody/scotte og især med den nye V.10 styring... men ville give min højre arm for sådan en selvrensende kedel med askeskuffe der komprimerer og sender partikler op gennem skorstenen..

igen, tillykke med dyret :-D

Danni
Sender partikler op genem skorsten ???
Må man det, og hvad med vasketøjet :?

DotCom
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:29

Hapero pillefyr

Indlæg af DotCom » 11 dec 2012 08:55

Anbefaling: HAPERO v.Bioteknik
I denne tråd vil jeg gerne dele mine erfaringer med HAPERO og forhandleren Bioteknik. Efter Bioteknik, som er lokaliseret i Næstved, har installeret et lille lækkert støjsvagt, fuldautomatisk HAPERO (HP 15 Kw) i vores nyerhvervede uisolerede Funkis Villa opført i 1937, har det på mange måder siden vist sig at være vores livs bedste investering!
I kroner har vi sparet 82% pr. Kw/h. Oversætter vi det til oliepriser svarer det til at vi skulle kunne købe olie til 3 kr/liter! Og vi bidrager ikke længere til den høje CO2 produktion!
Eksempelvis har vi med HP 15 den kolde vinter i 2010 anvendt 4 tons piller. Til max 9.000 kr. inklusiv året 2010/2011 til opvarmning af brugsvand til 4 personer. For os har det betydet en årlig besparelse på mere end 35.000 kr.!
Tidligere anvendte vi nemlig årligt mindst 4.000 liter olie. Og 4-5 rummeter brænde. Vi fyrede i vinterperioden med brændeovn døgnet rundt. Når vi var hjemme. Og her var aldrig ordentlig varme overalt i hele boligen. Efter HP 15 installationen anvender vi kun brændeovn til at skabe hygge. Og vi har qua trådløs indeføler tilknyttet klimastyring altid masser af afstemt varme i alle rum. Virkningsgraden på en god moderne brændeovn er max 80%. Og i virkeligheden relativt dyr og bøvlet varme fordi varmen suser op i skorstenen. Og alle kender til at det altid er hulens varmt omkring ovnen og ærgerligt i andre steder af boligen. Pillefyr er klart langt billigere og at foretrække.
Vi har oplevet at Bioteknik yder absolut kompetent service. Forhandleren indgår eksempelvis prisaftaler på pillelevering af kvalietspiller. Og henvender man sig til leverandør som kunde ved Bioteknik, opnår man en betydelig besparelse og fastpris.
Dertil kommer at forhandleren køber din CO2 produktion, hvis du eksempelvis har anvendt oliefyr. Værdien af din ikke længere udledte CO2 beregnes efter gældende tariffer.
Forhandleren fra Bioteknik har ikke blot god indsigt i hvad det handler om. Men er også løbende betydningsfuld aktør i at videre udvikle de små funktionelle finesser i fyret. Efter HP 15 er programmeret så det passer vores boligs behov, har det kørt helt uden problemer og særdeles tilfredsstillende.
Inden valg af HP 15 v. Bioteknik, overvejede vi installation af discount pillefyr. Vi kender flere som er super glade brugere af Woody, Scotte etc. Og det er vel dels et temperaments spørgsmål og et spørgsmål om mod og mulighed for at rejse økonomi til investering, plads muligheder etc.
Vi har ganske begrænset plads og vi ønskede fuldautomatisering. Vi beregnede at hvis man ønsker fuldautomatisk drift, som kræver minimal opmærksomhed/arbejde og en høj virkningsgrad, bliver installation af en discount kedel og tilkøb af diverse så det svarer til en semi udgave af nuværende HP 15, bliver et discount køb i sidste ende samme pris som køb af HP 15. Og man opnår aldrig samme variationer af funktionalitets finesser ved eksempelvis tilslutning af forskellige varmekredse, solvarme etc. Virkningsgraden er også højere ved et HP 15. Og vi behøver eksempelvis aldrig rense, veje piller af og rode med iltstyring, justering af luftmængde etc.
Vi tømmer blot askeskuffen ind i mellem. HP 15 kører bare-:)
Dertil kommer at HP 15 er flot og veldesignet. Vores HP 15 henter, via transportslanger, som er støbt ned under gulvet, piller ca. 16 meter væk fra et dertil etableret lukket fjernlager. Jeg betragter det som at have et lille B&O anlæg stående i kælderen. Ikke noget med stor åben silo stående åben i kælderen med støvende træpiller.
Det er fedt.
Vi investerede samlet 140.00 kr: Knapt 100.000 for HP 15, med klimastyring, transportsystem og alt inklusiv. Inklusiv installation. 23.000 for montering af ca. 18 meter stålforring i skorstenen. 17.000 for diverse, heri inkluderet etablering af eksternt lager, hvor pillerne kan blæses ind direkte fra vejen. Lager kapaciteten er på 3 tons.
NB. Vi har altid købt kvalitets piller uden smuld etc. Med rabat som Bioteknik kunde. Hvis man køber billige piller, kan det give fuldtidsarbejde og ærgrelser midt om natten etc, som opfylder tidlige erfaringer og frygtelige historier om besvær med de første pillefyr år tilbage. Billige træpiller er oftest ringere kvalitet som bla. Kan skabe slagger, ophober støv og smuld og det fuldautomatiserede transport system vil tilstoppe.
Om vores bolig.
Vores bolig har store vinduespartier og lofthøjden er på 2,85. Vi opvarmer ca. 200 kvadratmeter.
Før denne lille kedel blev installeret var varmekilden i boligen en stor gammel olieslugende ildelugtende og brølende Salamander oliekedel. Oliefyrets virkningsgrad har vi nu kunne beregne til 62%.
Indeværende sommer 2012, har vi efterfølgende isoleret boligen med 145mm i væggene, samt omlagt hele centralvarmesystemet til 15mm højisolerede PEX rør. Tidligere var anlægget konstrueret af store næsten stålrør isoleret med et tyndt lag træuld
Omlægningen af centralvarme systemet betyder ikke blot at vi har højisolerede rør, optimalt flow og minimalt varmetab, men også at vi har effektiviseret yderligere ved reduceret vandmængde i centralvarmesystemet til omkring end 1/15 af det oprindelige.
Vi ser frem til yderligere at effektivisere og reducere energibehovet med installation af solvarme og solceller. Man bliver jo helt grebet af at være energieffektiv og fossil fri 
Og vi skal da også snart tilkøbe en SmartPhone styret enhed til vores HP 
På mine anbefalinger
Jan Sandberg

MaxP
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 91
Tilmeldt: 27 jul 2011 20:32
Mit fyr: Hapero
Areal: 135
Brændsel: German Pellet
Fremviser gerne i postnummer: 4683
Geografisk sted: Rønnede
Givet likes: 4 gange

Hapero pillefyr

Indlæg af MaxP » 11 dec 2012 10:06

Hej Jan, disse mange ord, er som taget ud af vores erfaring. Dejligt med sådan en "lille vildbasse" stående i fyrrummet!
Glædelig jul og godt nytår

Hilsen

MaxP

dannidines

Hapero pillefyr

Indlæg af dannidines » 04 feb 2015 19:52

Hejsa de herre,

Kan vi få lidt opdateringer vedr. Hapero vidunderet - nu er der gået et par år :-)

Holle
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11 feb 2012 17:28

Re: Hapero pillefyr

Indlæg af Holle » 26 mar 2017 14:24

Kunne godt bruge en opdatering nu fyrene har kørt nogle år?


Besvar