Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Altra VP-P25 manual + godkendelse

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Gert Sørensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 okt 2011 17:01
Mit fyr: Altra VT-P25
Areal: 162
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220

Altra VP-P25 manual + godkendelse

Indlæg af Gert Sørensen » 08 nov 2011 19:44

Vangsgaard » 07 Nov 2011, 17:32 skrev:Jeg har en eltegning liggende hvis du får brug for det.

Jeg kører kun med en blæser tændt, den anden er kun nødvendig hvis der fyres med træ/briketter og der er brug for ekstra luft - eller det er i hvert fald min erfaring

Er din med "black box" styring eller den oprindelige gamle hvide(ledninger loddet direkte på print)?
Der er sådan en black box bag ved den forplade der hedder styring instrumentation, vi har lige haft gang i den idag, men grundet at føringsrøret til huset er ført højt samt åben ekspansion vil det ikke cirkulere, om man kan lave
trykekspansion eller løse det på anden vis arbejder jeg lige lidt videre på. Der er ca 120 liter på anlægget plus
ekspansionsbeholder, jeg har en 14 liters tryksekspansionsbeholder, plus en sikkerhedsventil til 3,5 bar
så det overvejes lige at prøve, finder lige ud af om man må det.

mvh
Gert


Gert Sørensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 okt 2011 17:01
Mit fyr: Altra VT-P25
Areal: 162
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220

Altra VP-P25 manual + godkendelse

Indlæg af Gert Sørensen » 14 nov 2011 14:32

Vangsgaard » 07 Nov 2011, 17:32 skrev:Jeg har en eltegning liggende hvis du får brug for det.

Jeg kører kun med en blæser tændt, den anden er kun nødvendig hvis der fyres med træ/briketter og der er brug for ekstra luft - eller det er i hvert fald min erfaring

Er din med "black box" styring eller den oprindelige gamle hvide(ledninger loddet direkte på print)?

Hej Vangsgaard, min stoker har nu kørt i 5 dage, pilleforbruget er vist nok noget højt, det arbejder jeg på at gøre mindre, hvordan fyrer man med fastbrændsel i en Altra uden at der bliver tilbagebrændning mod magasin i sneglen, for jeg går ud fra at
sneglen skal være slukket og de 2 blæsere tændt samtidig, medmindre at man kan afdække stoker brænde hullet
også bruge den anden blæser med 4 rør til fødeluft, det er dog ikke aktuel endnu, men det giver da en mulighed
for at fyre hvis sneglen en dag skal efterses. Nogle der har prøvet det.

Det ser ud til at mit potentiometer til blæseren er i stykker, den virker ihvertfald ikke, det skulle muligt at justere
blæseluften ned.

Hvor tit renser I jeres fyr, jeg fjernede lidt aske eller hvad I kalder det efter 3 dage, det tog 2min med en aske
suger.

Nogle kommentarer
mvh
Gert

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Altra VP-P25 manual + godkendelse

Indlæg af Vangsgaard » 16 nov 2011 17:07

Jeg har kun fyret med fastbrændsel i perioder hvor jeg havde problemer med snegl motoren, så jeg ved faktisk ikke hvordan man officielt gør. Det nemmeste er jo nok at gøre det på tomt pillemagasin, så slipper du for bøvl med at den skubber piller ind, og tror ikke du får problemer med tilbagebrænding.

Jeg renser mit fyr en til to gange om måneden. Mit kan køre ca. 2-3 uger i højsæson før der behøves at blive tømt aske, men så er det også ok fyldt.

Du kan justere blæserluften nede på selve luftblæseren. Der sidder nogle bevægelige klapper som bestemmer hvor meget luft den lukker ind. Potentiometeret bestemmer hastigheden på blæseren.

Gert Sørensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 okt 2011 17:01
Mit fyr: Altra VT-P25
Areal: 162
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220

Altra VP-P25 manual + godkendelse

Indlæg af Gert Sørensen » 16 nov 2011 22:35

Vangsgaard » 16 Nov 2011, 17:07 skrev:Jeg har kun fyret med fastbrændsel i perioder hvor jeg havde problemer med snegl motoren, så jeg ved faktisk ikke hvordan man officielt gør. Det nemmeste er jo nok at gøre det på tomt pillemagasin, så slipper du for bøvl med at den skubber piller ind, og tror ikke du får problemer med tilbagebrænding.

Jeg renser mit fyr en til to gange om måneden. Mit kan køre ca. 2-3 uger i højsæson før der behøves at blive tømt aske, men så er det også ok fyldt.

Du kan justere blæserluften nede på selve luftblæseren. Der sidder nogle bevægelige klapper som bestemmer hvor meget luft den lukker ind. Potentiometeret bestemmer hastigheden på blæseren.
Hej Vangsgaard, det vil sige at du bruger begge blæsere til fastbrændsel, eller kun den ene?. Står der noget i manualen om fyring med fastbrændsel, fremgangsmetoden, Mit potentiometer til blæseren virker ikke, det måler vi så på.
Jeg har suget aske ud efter 3 dage, står dit inde i hus eller i extern rum, jeg vil isolere de varme låger i for, de er
alt for varme og dyre i drift, samt også bagpå, bruger ca 40 kg piller i døgnet til 162m2 hus lige nu, hvad bruger du?. Jeg kender så heller ikke brandværdien på mine piller så der er lige en ubekendt.
Jeg har veksler på til centralvarmen, mit gasfyr er bypasset men i reservehvis vi får brug for det.
Om vi kan optimere forbrændningen med noget måler udstyr ved jeg ikke endnu, det søger jeg så efter.
Nogen der ved det???.
Hvor kan vi finde det??.
mvh
Gert

wan43962
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 08 jan 2011 14:51
Mit fyr: woody 16 kw
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: 15-20
Geografisk sted: Voldby v. Hammel

Altra VP-P25 manual + godkendelse

Indlæg af wan43962 » 16 nov 2011 23:02

Hej
Hvis det er dette http://www.altra.dk/index.php?varenumme ... 20Fuldauto
Så har jeg en prøvningsattest der ligger et sted..




Gert Sørensen » 16 Nov 2011, 22:35 skrev: Hej Vangsgaard, det vil sige at du bruger begge blæsere til fastbrændsel, eller kun den ene?. Står der noget i manualen om fyring med fastbrændsel, fremgangsmetoden, Mit potentiometer til blæseren virker ikke, det måler vi så på.
Jeg har suget aske ud efter 3 dage, står dit inde i hus eller i extern rum, jeg vil isolere de varme låger i for, de er
alt for varme og dyre i drift, samt også bagpå, bruger ca 40 kg piller i døgnet til 162m2 hus lige nu, hvad bruger du?. Jeg kender så heller ikke brandværdien på mine piller så der er lige en ubekendt.
Jeg har veksler på til centralvarmen, mit gasfyr er bypasset men i reservehvis vi får brug for det.
Om vi kan optimere forbrændningen med noget måler udstyr ved jeg ikke endnu, det søger jeg så efter.
Nogen der ved det???.
Hvor kan vi finde det??.
mvh
Gert


Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Altra VP-P25 manual + godkendelse

Indlæg af Vangsgaard » 17 nov 2011 17:14

Jeg brugte begge blæsere. Ligenu hvor jeg kun fyrer med træpiller bruger jeg kun den ene blæser. Den der er forrest når man kigger omme fra lågen af.

Jeg bruger pt 35-45kg om dagen til opvarmning af 270kvm inkl. varmt vand.

Mit står i et værksted i stalden. Jeg har isoleret fremløb osv. og værkstedet er ok lunt, så der er rigtig nok noget spildvarme der.

Min røgtemperatur ligger omkring 100-150 grader afhængig om, jeg har sådan nogle "twister" rør i røgkanalerne der skulle sænke røgtemperaturen.

Det er nemmest at optimere forbrændingen ud fra askens farve og hvor hidsig ildens flamme ser ud, mener der ligger en guide her på siden et sted som jeg i hvert fald selv brugte. Men man har ikke helt så mange muligheder som på et moderen fyr. På den sorte boks sidder der dog 3 små justeringsskruer, til at justere pillemængde, snegltid osv..

Gert Sørensen » 16 Nov 2011, 22:35 skrev: Hej Vangsgaard, det vil sige at du bruger begge blæsere til fastbrændsel, eller kun den ene?. Står der noget i manualen om fyring med fastbrændsel, fremgangsmetoden, Mit potentiometer til blæseren virker ikke, det måler vi så på.
Jeg har suget aske ud efter 3 dage, står dit inde i hus eller i extern rum, jeg vil isolere de varme låger i for, de er
alt for varme og dyre i drift, samt også bagpå, bruger ca 40 kg piller i døgnet til 162m2 hus lige nu, hvad bruger du?. Jeg kender så heller ikke brandværdien på mine piller så der er lige en ubekendt.
Jeg har veksler på til centralvarmen, mit gasfyr er bypasset men i reservehvis vi får brug for det.
Om vi kan optimere forbrændningen med noget måler udstyr ved jeg ikke endnu, det søger jeg så efter.
Nogen der ved det???.
Hvor kan vi finde det??.
mvh
Gert

w126
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20 okt 2011 19:40

Altra VP-P25 manual + godkendelse

Indlæg af w126 » 18 nov 2011 22:16

Til wan43962
Kan man købe en kopi af den attest :)

w126
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20 okt 2011 19:40

Altra VP-P25 manual + godkendelse

Indlæg af w126 » 26 nov 2011 18:07

wan43962 » 16 Nov 2011, 23:02 skrev:Hej
Hvis det er dette http://www.altra.dk/index.php?varenumme ... 20Fuldauto
Så har jeg en prøvningsattest der ligger et sted..

Hej
jeg ku godt bruge en kopi af den :) hvis du stadig har den info@jkbrolaegning.dk

mvh
w126



Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Altra VP-P25 manual + godkendelse

Indlæg af Albert » 26 nov 2011 18:47

Du skal være sikker på din stoker er godkendt til trykekspansion,før du eksperimenterer med det,det kan meget nemt ende med en utæt kedel,og din fejer vil/bør ikke godkende det,hvis anlæget ikke er godkendt til det.

Der må være et typeskilt på kedlen,hvor der står hvilket tryk du må køre med.

En sikkerhedsventil på 3,5 bar,er under alle omstændigheder for stor,den skal max. hedde 2,5 bar,da drifttrykket normalt ligger mellem 1,5 og max. 2,0 bar, i et lukket anlæg,hvor det i et åbent anlæg ligger på 0,2 - 0,6 afhængig af hvor højt din ekspansion sidder over kedlen.

Den manglende cirkulation du omtaler skyldes sandsynligvis ikke den åbne ekspansion,hvis det skulle være tilfældet,ville mange jo stå med samme problem,hvilket ikke er tilfældet.

Gert Sørensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 okt 2011 17:01
Mit fyr: Altra VT-P25
Areal: 162
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220

Altra VP-P25 manual + godkendelse

Indlæg af Gert Sørensen » 26 nov 2011 21:29

Albert » 26 Nov 2011, 18:47 skrev:Du skal være sikker på din stoker er godkendt til trykekspansion,før du eksperimenterer med det,det kan meget nemt ende med en utæt kedel,og din fejer vil/bør ikke godkende det,hvis anlæget ikke er godkendt til det.

Der må være et typeskilt på kedlen,hvor der står hvilket tryk du må køre med.

En sikkerhedsventil på 3,5 bar,er under alle omstændigheder for stor,den skal max. hedde 2,5 bar,da drifttrykket normalt ligger mellem 1,5 og max. 2,0 bar, i et lukket anlæg,hvor det i et åbent anlæg ligger på 0,2 - 0,6 afhængig af hvor højt din ekspansion sidder over kedlen.

Den manglende cirkulation du omtaler skyldes sandsynligvis ikke den åbne ekspansion,hvis det skulle være tilfældet,ville mange jo stå med samme problem,hvilket ikke er tilfældet.

SVAR
hej Jeg har nu kørt drift siden den 9 november, prøver forskellige indstillinger, fik gang i cirkulationene ved at
koble en trykekspansion på i forlængelse af den åbne 30 liters ekspansionsbeholder, nu prøvede jeg så idag
at lægge et styk fastbrændsel på brændstedet, det forlænger pause tiden skruede så lidt ned for pillemængden
det kører helt uden bemærkninger, det er selvfølgelig også kun et styk træ af gangen. Min sikkerhedsventil skifter
jeg til en 2.5 bar ved lejlighed, der er en 3.5 bar på, det er lige i overkanten. Jeg monterede 3 stk auto udluftere
før det lykkedes mig at få cirkulationen til at virke, siden har det kørt perfekt. Jeg mangler dog lige en smart måde at stoppe det hele på, prøver med en dækplade senere i næste uge. Stopper det hele lige nu med en vandforstøver,
blæser stoppet, snegl tændt, det virker fint, tænder igen med en gasblæser, det virker også ok.
En løs røggas lamdasonde for indstilling findes det. Nogen der ved det??,
Hviken stoker er smartest og men at passe??, et tidspunkt om nogle år kunne en super stoker måske være
interessant, hvis den findes.
mvh
Gert


Besvar