Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

erfaring søges med energimålere

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: erfaring søges med energimålere

Indlæg af Emborg41 » 23 mar 2011 22:15

Jeg må sige at jeg er selv imponeret over hvor god sådan en pillebrænder som Scotten er. Vi overtog vores 60'er villa for 3 år siden, og dengang var der oliefyr :evil: . Efter at have haft besøg af oliemanden adskillige gange skulle der findes alternativer. Så med lidt kriller i maven monterede jeg Scotten i kælderen samt solfanger. Det hører nok til een af de bedre beslutninger her i livet :great:

Jeg har beholdt oliebrænderen som backup, men den har aldrig kørt, medmindre jeg har glemt at påfylde piller 8)

Scotten er på 16 Kw men som graferne viser bruges der aldrig over reelle 7-8 KW, hvilket med en virkningsgrad på 75-80 % betyder at jeg kunne have "nøjes" med en 10 KW brænder. Vi bruger årligt 7 T hvilket jeg er yderst tilfreds med. Solfangeren er på 30 rør og blev opsat med henblik på at slukke fyret om sommeren. De 30 rør virker rigtigt godt, men når finanserne tillader det bliver arealet forøget, så der kan komme lidt mere i gulvene.

Peter


havn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Givet likes: 1 gang

Re: erfaring søges med energimålere

Indlæg af havn » 24 mar 2011 16:45

Jeg havde da jeg købte mit hus en 23kW olie brænder i kælderen på et centralt fordelt anlæg (omkring skorsten) i huset med store gamle radiatorer , som jeg skrottede og erstattede med nye konvektorer under alle vinduer. og ca 250 m rør...
men i og med at jeg gerne vil have kælderen opvarmet røg jeg over de kvm, som man anbefalede 13kW modellen til.
dvs den daværende sælger ville ikke give rabat på 2 stk 13kW:-)
men huset er 100m3 i grundplan og i 3 etager...jeg har været "heldig" at have nogle "meget varme konsumerende" lejere fra meget varme lande, ikke at den på nogen måde har givet problemer men alligevel vil jeg gerne ramme dimensioneringen bedre næste gang...om nogle år !!

Besvar