Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stokerbot 2

Efter ønske fra Stokerbot teamet låses dette forum
Der ydes ikke længere support
Låst
Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Stokerbot 2

Indlæg af MORA » 07 mar 2009 17:18

Som lovet kommer her en lille forsmag på hvad Stokerbot 2 vil byde på, det er ikke en total liste og mange detaljer er ikke med da systemet ikke er 110% fastlagt endnu.
--

Efter mange måneders udvikling er version 2 af Stokerbot ved at være klar.
Vi kan nu løfte sløret for nogle af de nye muligheder i forhold til SB1.

Det bliver en Stokerbot der er langt mere moderne end SB1 og har masser af plads til udvidelse.
Med dens udvidelses system kan den indstilles til meget forskellige opgaver, og med dens modul opbygning er der meget få grænser for hvad der i fremtiden kan lade sig gøre på denne platform.

* SB2 er modul opbygget, dvs. man har 1 hovedboard med tilslutnings stik til udvidelses boards, derved kan systemet bruges til meget forskellige ting.
* Mere plads til hjemmesider og log (over 1 års log ved gennemsnitligt forbrug).
* Indbygget LCD understøttelse.
* Mange flere triggers, så man kan sætte udgange baseret på indgange.
* Bruger-definerde grafer (hvilke ingange der skal logges, hvor ofte, og hvor mange dage der skal vises).
* Real time clock både til log/grafer og til tidsindstillede alarmer/triggers.
* Mulighed for at logge data fra forskellige steder i huset med 1 central bot.


Opgraderings muligheder vil blive fremlagt senere, hvis i har nogle spørgsmål eller forslag til ting der mangler på listen er det nu der skal meldes ud.

Vi er ved at lægge sidste hånd på værket, SB2 forventes at være klar til salg i Maj/Juni måned 2009.
Forhandler af Stokerbot


Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Stokerbot 2

Indlæg af Steffeno » 07 mar 2009 20:38

Lyder spændende, jeg er klar på at opgradere :-)
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

MartinGammelFyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18 feb 2009 21:59

Re: Stokerbot 2

Indlæg af MartinGammelFyr » 07 mar 2009 21:27

Ja lad os endelig få mere af den skuffe!

Jeg har gået og luret lidt på at styrer gulvvarmeventiler med en udgang fra boten. Det lader jo til at være mere ligetil med de flere udgang du nævner her. Så kan man erstatte gulvvarmestyring med en bot, hvor der er sensor i hver gulvvarmezone. Jeg syns altid de trådløse systemer der findes er både grimme, dyrer og dårlig kvalitet. - så er der jo kun af lave noget selv med en bot f.eks.

Det ville jo passe fint at have alle systemer (fyr, gulvvarme og andet) på et system med grafer og sager... uhhh ja.

MortenF
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 05 mar 2009 20:47
Mit fyr: Passat C4 med ilt styring
Areal: 600 kvm
Brændsel: korn (Rug)
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 150-400 kg
Årligt forbrug: ~40 tons
Geografisk sted: Sjælland - Skibby
Kontakt:

Re: Stokerbot 2

Indlæg af MortenF » 07 mar 2009 22:35

Har igennem længere tid kigget på Stokerbot og netop den manglende mulighed for logning igennem længere tid , gjorde at jeg ikke har bestilt den.

Så 2'eren gælder jeg mig meget til. Har store planer med den icon_cheesygrin.gif

Kommer der evt. mulighed for 4-20ma ind og udgange ?
( Vil gerne sætte en grundfoss flowmåler på )

Kommer der evt. en PID regulering i Stokerbot 2 ?

Har i overvejet at lave således at den automatisk oploader data til en hjemmeside ? Måske google docs ?

Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Stokerbot 2

Indlæg af MORA » 07 mar 2009 22:45

4-20mA ting er ikke planlagt pt., men da det er modul opbygget er det muligt at lave et modul der kan det, vi skal blot finde en passende chip til at oversætte det til et digitalt signal.

Hvad er PID regulering ?
Forhandler af Stokerbot


MortenF
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 05 mar 2009 20:47
Mit fyr: Passat C4 med ilt styring
Areal: 600 kvm
Brændsel: korn (Rug)
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 150-400 kg
Årligt forbrug: ~40 tons
Geografisk sted: Sjælland - Skibby
Kontakt:

Re: Stokerbot 2

Indlæg af MortenF » 07 mar 2009 23:37

MORA skrev:4-20mA ting er ikke planlagt pt., men da det er modul opbygget er det muligt at lave et modul der kan det, vi skal blot finde en passende chip til at oversætte det til et digitalt signal.

Hvad er PID regulering ?
Det lyder godt med 4-20ma. Håber på det men regner ikke med. Har læst 90% af trådende herinde om jeres projekt så ved godt at det ikke er på fuldtid. ( Men super i har lysten ! )


Kunne se at i frigav hvilken hardwareplatform at Stokerbot 1 kørte på. Gør i også det med Stokerbot 2 ? Vil nemlig gerne sikre mig at min Grundfoss flowmåler virker med jeres hardware.

PID er en styringen , istedet for ON/OFF har du en regulering.

PID bruges f.eks til regulering af temperaturen i kølelager. Du har en temperaturfølerr og en motorventil. Motorventilen modules således at temperaturen er konstant i lageret. Så f.eks hvis jeg vil have en temperatur på -5 grader står PID controlleren og regulere motorventilen med et 4-20ma signal.

Hvis man nu har fyldt lageret med en masse varmt produkt og produkt kommer ned på -5 grader vil en on/off styring slå motorventilen fra. En PID controler vil vurdere at nu er temperaturen -5 grader men der bliver ved med at være varme udvikling fordi at raten den stiger med ( f.eks +0,1 per minut) stadig er tilstede. Så den skal åbene ventilen lidt således at temperaturen holdes på -5.

PID kan du læse mere om herunder , hvis du gerne vil have det på engelsk er der en forklaring på følgerne link: http://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller

A proportional–integral–derivative controller (PID controller) is a generic control loop feedback mechanism (controller) widely used in industrial control systems. A PID controller attempts to correct the error between a measured process variable and a desired setpoint by calculating and then outputting a corrective action that can adjust the process accordingly. Wiki.


Følgerne er klippet/klisteret fra en anden tråd her på Stokerpro.dk omkring PID til en kedel.

viewtopic.php?f=137&t=4053
jni skrev:PID reguleringen er den der bestemmer hvordan kedelydelsen ændre sig i forhold til ændringeri temperaturen på kedelvandet.

Man kan samenligne "P" ledet med en lokumsventil. Hvis niveauet (temperaturen) falder, så åbner ventilen (regulere kedelydelsen op) Men da P ledet kun regulere ved en ændring, vil der altid være et efterslæb (hvis flyderen på lokumsventilen synker pga en lavere vandstand, åbner ventilen mere, men den åbner jo kun mere hvis vandstanden er faldet)
Ved at regulere på P ledet ændre man altså hvor meget kedelydelsen, i forhold til ændingen fra setpunktet af temperaturen

I ledet kan man samenligne med 2 aftastere i en beholder, en der tænder for vandet ved lavt niveau, og en der slukker ved højt niveau, og bliver brugt for at kompensere for efterslæbet i P ledet. Dvs at hvis niveauet (temeraturen på VV) falder og P ledet ikke fuldt ud kompensere, så vil I ledet "åbne for en ekstra ventil" indtil niveauet er nået (øge kedelydelsen yderligt)
Ved at stille på I ledet ændre man hvor meget der "åbnes for den ekstra ventil" (hvor meget der skrues ydeligt op for kedelydelsen, ved en avigelse fra setpunktet)

D ledet bruges til at forhindre oversving i temperaturen, det gøres ved at se om kedeltemperaturen nærmer sig setpunktet, eller bevæger sig væk fra setpunktet. Dvs at hvis setpunktet for VV er 70 C, og den virkelige temperatur på VV ændre sig fra 65 til 66 C. Så vil D ledet regulere ned for kedelydelsen, selvom der stadig er 4 c forskel mellem setpunkt, og virkelig temperatur på kedelvand.

Jeg har eksperimenteret temmeligt meget med pid reguleringen, og min står som følger:
P: 1,2
I: 0,03
D: 7

Håber det hjalp på forståelsen, ellers må du jo spørger
mvh jesper

Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Stokerbot 2

Indlæg af MORA » 08 mar 2009 18:55

MortenF skrev:Kunne se at i frigav hvilken hardwareplatform at Stokerbot 1 kørte på. Gør i også det med Stokerbot 2 ? Vil nemlig gerne sikre mig at min Grundfoss flowmåler virker med jeres hardware.
Hardwaren er ikke hemmelig men bliver dog ikke frigivet før produktet er færdig lavet.
Det har dog ingen indflydelse på hvad vi kan tilslutte, grundet modul opbygningen er der rigtig mange chips vi kan bruge direkte, som kan interface med mange ting.

PID regulering kommer ikke med i første omgang, og 4-20mA in/outputs kommer nok også først på modul senere.
Forhandler af Stokerbot

MortenF
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 05 mar 2009 20:47
Mit fyr: Passat C4 med ilt styring
Areal: 600 kvm
Brændsel: korn (Rug)
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 150-400 kg
Årligt forbrug: ~40 tons
Geografisk sted: Sjælland - Skibby
Kontakt:

Re: Stokerbot 2

Indlæg af MortenF » 08 mar 2009 18:58

MORA skrev: Hardwaren er ikke hemmelig men bliver dog ikke frigivet før produktet er færdig lavet.
Det har dog ingen indflydelse på hvad vi kan tilslutte, grundet modul opbygningen er der rigtig mange chips vi kan bruge direkte, som kan interface med mange ting.

PID regulering kommer ikke med i første omgang, og 4-20mA in/outputs kommer nok også først på modul senere.

Mange tak for svarene . Glæder mig til se se hvordan det udvikler sig.
Regner med at i poster lidt herinde løbende ? Vil gerne være klar osv. til at i sælger version 2.

God arbejdslyst.
/Morten


Låst