Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stoker der kan brænde savsmuld

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Sømanden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 jun 2010 21:56
Mit fyr: Twin Heat CPI 12
Areal: 192kvm
Brændsel: Træpiller + div.
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Aalborg

Stoker der kan brænde savsmuld

Indlæg af Sømanden » 10 aug 2010 12:13

Hej Alle


Jeg står over for at bygge en nyt stuehus på 190 kvm. Så jeg ikke brug for meget lille kedel. Jeg mulighed for at få en masse gratis savsmuld så jeg skal have en stoker der er beregnet til grov savsmuld fra et brændesavværk, (bøg og eg).

Jeg har set på en TwinHeat CPI 12 (12 kw). TwinHeat siger at den sagtens kan tage savsmuld men det skal de jo sige. :|

Så hvilken stoker er duer til opgaven, eller hvem har gode erfaringer med savsmuld?

Er det nødvendigt at gå op i de dyre stokere ?

Kan man få en stoker med selvtænder ?


MVH

Sømanden


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Stoker der kan brænde savsmuld

Indlæg af Flunk » 10 aug 2010 12:37

Benekov stoker fåes med selvtænder, og mener også den kan bruges til savsmuld, har dog ikke selv prøvet.
Det er der sikkert andre der har.
Til 190 m3, er 10-15 kw rigeligt.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Stoker der kan brænde savsmuld

Indlæg af majland » 10 aug 2010 19:11

Sømanden » 10 Aug 2010, 12:13 skrev:
Jeg har set på en TwinHeat CPI 12 (12 kw). TwinHeat siger at den sagtens kan tage savsmuld men det skal de jo sige. :|
M20 kører fint med savsmuld (de par sække jeg har prøvet) så hvorfor skulle den lille ikke det ?

Hvis det er syd for Aalborg du har adgang til savsmuld kunne jeg godt være interesseret i at prøve noget mere (som i en trailerfuld - hvad er vægtfylden ?) Det vil give mig et bedre billede af om jeg skal kigge efter det istedet for træpiller
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Sømanden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 jun 2010 21:56
Mit fyr: Twin Heat CPI 12
Areal: 192kvm
Brændsel: Træpiller + div.
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Aalborg

Re: Stoker der kan brænde savsmuld

Indlæg af Sømanden » 12 aug 2010 22:08

Majland: Ja de kører hvis begge med rør brænder, det lyder som en god idé med at du lige brænder en trailerfuld savsmuld af så kan vi se om twin heat brænderen duer til den type savsmuld.

Men som mit navn antyder er jeg ikke altid hjemme og pt er det lige 4 uger endnu før jeg er i land. savsmuldet er lige syd for aalborg så det kan vi nok finde ud af.


Det ville være fedt hvis der er nogle der har ligger inde med lidt viden om hvilken brænder der vil egne sig bedst til savsmuldet. Jeg har en idé om de ha nemt ved at blæse smuldet ind i kedlen, som vi gerne skulle undgå.


Sømanden

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Stoker der kan brænde savsmuld

Indlæg af majland » 13 aug 2010 08:52

Der varer jo også lidt inden der bliver brug for varmen :-)

Men det savsmuld jeg brændte var affald fra vinduesproduktion. Dvs temmeligt fint savsmuld og også med en del slibestøv. Blæseren justerede jeg noget ned i forhold til træpillerne men så kørte det også fint.

Men jeg har magasinet fuldt med træpiller så det nemmeste er at jo at vente til 14dage inde i fyringssæsonen med at teste, Men når du først skal til at bygge huset så haster valg af fyr vel heller ikke så meget :-)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Sømanden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 jun 2010 21:56
Mit fyr: Twin Heat CPI 12
Areal: 192kvm
Brændsel: Træpiller + div.
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Aalborg

Re: Stoker der kan brænde savsmuld

Indlæg af Sømanden » 13 aug 2010 16:50

Majland: Nej det haster jo ikke mere end det javer. :great: Hvis alt går vel skal det aller tidligst op og køre i januar, men så skal det også virkelig klappe og det gør det jo sjældent i et byggeprojekt og slet ikke om vinteren.

Hvis du kunne fyre med så fint savsmuld kan det her ikke være så stort et problem. Jeg vil sige at det er en mellemstørrelse for det er af hårde træsorter.

Men går der ikke en del af brænderens effekt tabt når man skruer ned for blæsseren så kan den jo ikke brænde så meget af og det giver jo bagslag i ydelsen - hvis det er rigtigt så skal jeg jo overdimensionere min kedel en anelse.

Sømanden

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Stoker der kan brænde savsmuld

Indlæg af Flemming DJ » 20 aug 2010 09:30

Normalt siger man, at et pillefyr skal være en smule underdimensioneret, så det kan arbejde tættest muligt på maksimal ydelse og dermed ha' den bedste virkningsgrad, så du behøver næppe overdimensionere.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

musiklab
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 nov 2008 12:30
Mit fyr: P&H PH47
Areal: 250+
Brændsel: piller, bl.a.
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kgs Lyngby, DK

Re: Stoker der kan brænde savsmuld

Indlæg af musiklab » 25 feb 2011 10:45

Jeg har brændt spåner og savsmuld , incl. slibestøv fra møbel produktion.
Fyret er et P&H 47 ( købt brugt af P&H ) til ca 200m2 60´er hus der ikke er for godt isoleret ( fremløb ca 70gdr.C ved udetemp under 0) . Med Natur gas kostede det ca 25000 at fyre en sæson i 1998!.
P&H fyrer med snegl vandret ind fra en 850l. tank udenfor huset aht brandlov.
P&H47 er et stort fyr der kan køre flis og spåner, og på piller ville det være for stort, men det kører max halv kraft på spåner - luft tilførslen skal nedsættes til 30% - max 50% , ellers blæser de lige igennem Brænderhovedet, der er en støbeJerns tragt med lufthuller i sider, bund og top. Jeg kan for det meste holde røgtemp ml. 110 og 150 grd. med et fremløb på 65-70grd.
Det har en styring med indstillinger og display af mange oplysninger, med iltstyring og den er ret god.
Hvis brændslet er helt ensartet fx piller er der en automatisk optimering- men til mit brug kører det mest på halv automatisk styring efter iltsonde. Hvis brændslet er helt underligt er der en manuel indstilling - det sker ( tror jeg da ) at slibestøv kan lave numre med iltsonden.
Når det er koldt ( 0-5 grd) skal der 5-6 sække spåner i pr døgn- så der skal fodres morgen og aften.
Men det batter ikke ved -10 - så skal der mere brændværdi til
Så kan jeg istedet bruge et mix af 16 kg træpiller med 1 sæk spåner, fodre med sådan en portion morgen og aften , og iltstyringen justerer så selv efter brændværdien!
Det kan give lidt problemer med slagger og tilstopning af luft huller i brænderhovedet når der er fint slibestøv i.
Og de lette spån-askepartikler flyver gerne rundt og nedsætter efterhånden varmeveksler virkningen, det kan ses på at røgtemp stiger brat op over 140 grd. - så der skal askes ud i brændkammer , røgrør og -kasser min. 1 gang mdl. Det er ret nemt, ca. 20 min. , og det giver stadig en solid timeløn i forhold til at fyre med gas. Nyrenset har fyret en røgtemp på 100 eller mindre... Og brændselsforbruget falder mærkbart.
Drift:
Der har været lidt slid og udskiftning af lejer på omrører og snegl, en iltsonde er skiftet, det er noget jeg selv lavede.
Jeg er ikke sikker på at det kunne køre grove flis , og fint savsmuld kan blive meget tungt at røre rundt, så tanken kan give problemer hvis der fyldes helt op- jeg har skiftet en del M10 bolte på omrøreren, der er ret hårdt belastet.
Nyere P&H modeller har evt. separat gear motor til omrører , mit har en fast ca. 3:1 kædereduktions gear fra snegl akslen.

Brændsels tanken begyndte at ruste indvendigt pga sur kondens fra spånerne, den fik en gang epoxy efter en grundig rensning og ser nu ud til at holde- Og hele P&H47 Fyret er nu 12-15 år gammelt - så det er solidt kram.
1 gang årligt skal brænderhovedet ud og renses, lufthullerne stopper til og skal renses med et 5mm murbor , og glassnor /filt pakninger skiftes.
Derfor er jeg ikke gået fallit de sidste 12 år- , for spånerne får jeg for at hente dem hos en møbelsnedker ven..
Ellers er min investering kommet ca 8-10 gange tilbage - når pasnings arbejdet ikke tælles med. mvh Michael

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Stoker der kan brænde savsmuld

Indlæg af Keld » 25 feb 2011 11:15

Nårdu taler om spåner fra brændeproduktion , går jeg ud fra at det er den slags spåner som fra kædesav , den type kan de fleste stokere køre med, der skal bare være omrøre i din silo og den skal ikke være for lille, gerne 2 m3 eller mere, ellers skal den fyldes for tit, iltstyring er et most da brændslet kan have meget varieret fugtighed og brandverdi, som så styringen selv kompencere for. Afbræning af spåner fra råtræ kan også indholde en del sand og jord som vil give slagger, derfor er en skrabebund godt at have, evt. med automatisk askeudtag Jeg vil foreslå en KSM 275-13 FX eller F Auto til et nyt hæjisoleret hus på 190 m2. denne kedel er ikke for stor men du siger at spånerne er hårdttræ så jeg mener den er stor nok. ved at vælge FX modellerne har du også mulighed for at fyre med alm. træpiller, skovflis, korn, eller andet brandbart da sneglegangen er meget stor 150 *150 mmm. og dermed næsten altædene. er dog ikke den billigste på markedet.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Stoker der kan brænde savsmuld

Indlæg af Bigfoot » 25 feb 2011 13:24

hvis du skal meget på søen, så af hensyn til din kone, så ville en stoker med en god stor tank jo være at foretrække...

feks en Gejs, eller Twinheat M20.... de har begge muligheden for at vælge en god stor tank til stokeren.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar