Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket pillefyr skal jeg vælge

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Svend
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21 jun 2010 20:05

Re: Hvilket pillefyr skal jeg vælge

Indlæg af Svend » 25 jun 2010 10:07

Det vil sige at vælger jeg en kl kombi så er der bred enighed om at der skal accutank på ?
Den er billigere end den andre og autotænd kan godt undværes når man har accu. Skal ikke tændes så ofte.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvilket pillefyr skal jeg vælge

Indlæg af Ulrik » 26 jun 2010 12:49

Det kommer helt an på hvor mageligt du vil have det.
Men det er jo om sommeren problemet vil opstå. Hvis der ikke er ret meget forbrug, skal du ikke forvente at kunne fyre med brænde men kun træpiller. Og du skal tænde op manuelt 1 gang om dagen, da der ellers vil være for meget pause fyring.

Men en akkutank kan du også fyre med brænde om sommeren, eller nøjes med an manuel optæninding hver 2-3 dag
MvH Ulrik©

Svend
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21 jun 2010 20:05

Re: Hvilket pillefyr skal jeg vælge

Indlæg af Svend » 27 jun 2010 06:24

Takker mange gange. Jeg kigger på sagen.

lindved
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 27 jan 2010 20:28
Mit fyr: Overdahl Miniflex 12kw
Areal: 158
Brændsel: Korn, Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: Ca 6 ton
Geografisk sted: 8544 Mørke

Re: Hvilket pillefyr skal jeg vælge

Indlæg af lindved » 05 aug 2010 20:14

Svend » 22 Jun 2010, 08:04 skrev:Det du bringer på bane thoken er netop grunden til jeg vil have en støbejerns kedel. De kedler der sælges sammen med scotte osv kan næppe holde mere end 5 år. Det er noget skrammel. Men derfor kan jeg alligevel godt se din pointe. Hvad med combistoker så jeg også kan putte lidt træ på?
Hej Svend. I december 2009 købte jeg et nyt stoker fyr som kan fyre med mange ting,( korn,træpiller,flis +mange ander ting). Der kan også fyres med træ(fastbrændsel) på ca 40 cm længde. Der kan også monteres en oliebrænder,hvis du skal på vinterferie og vil være fri for at nogle skal komme at kigge til stokeren næsten hverdag. Det jeg syntes er godt ved dette anlæg, er at der er så mange valgmuligheder. Stokeren og kedlen er fra firmaet Overdahl.
Mvh Lindved.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvilket pillefyr skal jeg vælge

Indlæg af Frank_Rasmussen » 06 aug 2010 18:45

Svend skrev:De (pladejerns-)kedler der sælges sammen med scotte osv kan næppe holde mere end 5 år. Det er noget skrammel.
Jeg synes ikke, at jeg er stødt på et eneste indlæg i noget forum, hvor en idriftsat Scotte/Woody-kedel var slidt op. De første Scotte/Woody-kedler blev vist blev solgt i 2002, så de må jo mindst altid kunne holde i 8 år :)


Besvar