Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp! Vi skal have Stoker/pillefyr men er godt forvirrede!!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
tof
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 mar 2007 09:38
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Sjælland-Vest

Hjælp! Vi skal have Stoker/pillefyr men er godt forvirrede!!

Indlæg af tof » 08 mar 2007 13:55

Hej.
Jeg/vi er helt grøn udi detteher med biobrændsel, bortset fra at vi idag har brændeovn (og solfanger og el-element i vandbeholder).
Vi har besluttet at gøre noget ved vores varmesituation, da der er alt for meget bøvl, og for lidt varme om vinteren i vores nuværende løsning, og håber i den grad at der er nogle herinde der kan give gode råd og fif.
-Vi har også lige fået vores første barn, så istedet for at pleje brændeovnen, ville jeg gerne kunne bruge lidt mere tid på den lille, når jeg er hjemme

Her er hvad vi kender:
-Vi bor i et hus der er 114 kv/m i grundplan, med kælder etc = 150 kvm
ialt (vi planlægger at få lagt noget gulvvarme, ialt ca 10-15 kvm)
-Om vinteren er huset opvarmet via en brændeovn som står i stuen,
samt el-element i vandvarmeren. Brændeovnen er tilkoblet brugsvand
og vandet til hanerne, således at den også varmer vandet op.
-Om sommeren er det vores solfanger + el-elementet der trækker læsset.
-Der er installeret et Nilan-anlæg ("genveks-"), som flytter og renser
luften.
-Huset er nogenlunde godt isoleret
-Vi bruger for ca kr 15.000-17.000,- til varme/brænde OG el om året (men huset skal blive varmere især om vinteren, så lidt større omk er ok og forventet)

Det er primært om vinteren at vi oplever at der er et problem: Det er rigtigt koldt om morgenen, og det tager nogle timer efter optænding inden at det bliver tåleligt. Herfra er det vigtigt at holde øje m brændeovnen dagen igennem og fodre den løbende.
Det er som om at der er for langt rundt og for lang tid imellem at varmeapparaterne får tilført varmt vand, og de afgiver derfor ikke nok varme til at opvarme rummene (br.ovn står i stue/åbent køkken, der er ikke varmeapparater i stue/køkken nu, men vi planlægger at få installeret 1 under vindue).

Da brændeovnen idag er tilkoblet brugsvand/varmeapparaterne, har vi tænkt at et stokerfyr lige måtte være sagen (olieprisen bliver jo nok ikke lavere). Stokerfyret kunne kobles direkte til det eksisterende anlæg istedet for brændeovnen. Der er jo rør og varmeapparater etc allerede.

MEN!
*********************************
Hvad dælen skal man vælge????????????
*********************************

Vores krav/ønsker:
-En løsning som "selv henter brændslet" (a la oliefyr)
-Minimum af bøvl, vedligeholdelse, rensning og påfyldning.
-Skal kunne varme ordentligt op, uden for megen spild ("pausefyring")
-Skal kunne "arbejde sammen" med vores solfanger

-12kW stokerfyr med iltstyring (passer vel nogenlunde til de 150 kvm???)
-Skal helst kunne brænde andet end kun træpiller (evt korn?)
-Fuldautomatisk / skal selv slukke eller skrue meget ned når solvarmen kører
-Påfyldning max 1 * pr mdr. (muligt???)
-Automatisk askeudtag (nice to have)
-Virkningsgrad på >89% +
-Evt akkumuleringstank
-Evt olietænder?

Jeg har via lidt surfing på nettet fundet et emne, som opfylder nogle af kravene:
*Baxi Multiheat 1,5*
-MEN, men, men...nu har jeg også læst andres meninger om dette fyr, og de er godtnok blandede: Problemer m at fyre m korn, problemer m fyring om sommeren, problemer m tilførsel af piller etc etc

Passat C1 har problemer m tilbagebrand (temmeligt alvorligt problem efter min mening)

Andre er enormt besværlige at komme til at rense...
...og sådan er der (måske) forskellige problemer m alle modeller (???)

Jeg er ikke teknikfreak, som mange af Jer som skriver indlæg. Så jeg kan ikke selv lodde ting og sager på stokeren, og jeg har ikke den vilde indsigt i røgtemperaturer, pausefyringsintervaller etc etc, så vi skal nok ikke have en løsning der kræver en masse løbende finjusteringer eller teknisk know-how.

Hvad ville du vælge idag ud fra vores beskrevne krav/behov???

Tak fordi at du gad læse hertil!
-Og vi håber at du giver din mening til kende .

Pft og mvh
Torsten
Hej.
Jeg/vi er helt grøn udi detteher med biobrændsel, bortset fra at vi idag har brændeovn (og solfanger og el-element i vandbeholder).
Vi har besluttet at gøre noget ved vores varmesituation, da der er alt for meget bøvl, og for lidt varme om vinteren i vores nuværende løsning, og håber i den grad at der er nogle herinde der kan give gode råd og fif.
-Vi har også lige fået vores første barn, så istedet for at pleje brændeovnen, ville jeg gerne kunne bruge lidt mere tid på den lille, når jeg er hjemme :roll:

Her er hvad vi kender:
-Vi bor i et hus der er 114 kv/m i grundplan, med kælder etc = 150 kvm
ialt (vi planlægger at få lagt noget gulvvarme, ialt ca 10-15 kvm)
-Om vinteren er huset opvarmet via en brændeovn som står i stuen,
samt el-element i vandvarmeren. Brændeovnen er tilkoblet brugsvand
og vandet til hanerne, således at den også varmer vandet op.
-Om sommeren er det vores solfanger + el-elementet der trækker læsset.
-Der er installeret et Nilan-anlæg ("genveks-"), som flytter og renser
luften.
-Huset er nogenlunde godt isoleret
-Vi bruger for ca kr 15.000-17.000,- til varme/brænde OG el om året (men huset skal blive varmere især om vinteren, så lidt større omk er ok og forventet)

Det er primært om vinteren at vi oplever at der er et problem: Det er rigtigt koldt om morgenen, og det tager nogle timer efter optænding inden at det bliver tåleligt. Herfra er det vigtigt at holde øje m brændeovnen dagen igennem og fodre den løbende.
Det er som om at der er for langt rundt og for lang tid imellem at varmeapparaterne får tilført varmt vand, og de afgiver derfor ikke nok varme til at opvarme rummene (br.ovn står i stue/åbent køkken, der er ikke varmeapparater i stue/køkken nu, men vi planlægger at få installeret 1 under vindue).

Da brændeovnen idag er tilkoblet brugsvand/varmeapparaterne, har vi tænkt at et stokerfyr lige måtte være sagen (olieprisen bliver jo nok ikke lavere). Stokerfyret kunne kobles direkte til det eksisterende anlæg istedet for brændeovnen. Der er jo rør og varmeapparater etc allerede.

MEN!
*********************************
Hvad dælen skal man vælge????????????
*********************************

Vores krav/ønsker:
-En løsning som "selv henter brændslet" (a la oliefyr)
-Minimum af bøvl, vedligeholdelse, rensning og påfyldning.
-Skal kunne varme ordentligt op, uden for megen spild ("pausefyring")
-Skal kunne "arbejde sammen" med vores solfanger

-12kW stokerfyr med iltstyring (passer vel nogenlunde til de 150 kvm???)
-Skal helst kunne brænde andet end kun træpiller (evt korn?)
-Fuldautomatisk / skal selv slukke eller skrue meget ned når solvarmen kører
-Påfyldning max 1 * pr mdr. (muligt???)
-Automatisk askeudtag (nice to have)
-Virkningsgrad på >89% +
-Evt akkumuleringstank
-Evt olietænder?

Jeg har via lidt surfing på nettet fundet et emne, som opfylder nogle af kravene:
*Baxi Multiheat 1,5*
-MEN, men, men...nu har jeg også læst andres meninger om dette fyr, og de er godtnok blandede: Problemer m at fyre m korn, problemer m fyring om sommeren, problemer m tilførsel af piller etc etc

Passat C1 har problemer m tilbagebrand (temmeligt alvorligt problem efter min mening)

Andre er enormt besværlige at komme til at rense...
...og sådan er der (måske) forskellige problemer m alle modeller (???)

Jeg er ikke teknikfreak, som mange af Jer som skriver indlæg. Så jeg kan ikke selv lodde ting og sager på stokeren, og jeg har ikke den vilde indsigt i røgtemperaturer, pausefyringsintervaller etc etc, så vi skal nok ikke have en løsning der kræver en masse løbende finjusteringer eller teknisk know-how.

Hvad ville du vælge idag ud fra vores beskrevne krav/behov???

Tak fordi at du gad læse hertil! :wink:
-Og vi håber at du giver din mening til kende :?: .

Pft og mvh
TorstenHej.
Jeg/vi er helt grøn udi detteher med biobrændsel, bortset fra at vi idag har brændeovn (og solfanger og el-element i vandbeholder).
Vi har besluttet at gøre noget ved vores varmesituation, da der er alt for meget bøvl, og for lidt varme om vinteren i vores nuværende løsning, og håber i den grad at der er nogle herinde der kan give gode råd og fif.
-Vi har også lige fået vores første barn, så istedet for at pleje brændeovnen, ville jeg gerne kunne bruge lidt mere tid på den lille, når jeg er hjemme :roll:

Her er hvad vi kender:
-Vi bor i et hus der er 114 kv/m i grundplan, med kælder etc = 150 kvm
ialt (vi planlægger at få lagt noget gulvvarme, ialt ca 10-15 kvm)
-Om vinteren er huset opvarmet via en brændeovn som står i stuen,
samt el-element i vandvarmeren. Brændeovnen er tilkoblet brugsvand
og vandet til hanerne, således at den også varmer vandet op.
-Om sommeren er det vores solfanger + el-elementet der trækker læsset.
-Der er installeret et Nilan-anlæg ("genveks-"), som flytter og renser
luften.
-Huset er nogenlunde godt isoleret
-Vi bruger for ca kr 15.000-17.000,- til varme/brænde OG el om året (men huset skal blive varmere især om vinteren, så lidt større omk er ok og forventet)

Det er primært om vinteren at vi oplever at der er et problem: Det er rigtigt koldt om morgenen, og det tager nogle timer efter optænding inden at det bliver tåleligt. Herfra er det vigtigt at holde øje m brændeovnen dagen igennem og fodre den løbende.
Det er som om at der er for langt rundt og for lang tid imellem at varmeapparaterne får tilført varmt vand, og de afgiver derfor ikke nok varme til at opvarme rummene (br.ovn står i stue/åbent køkken, der er ikke varmeapparater i stue/køkken nu, men vi planlægger at få installeret 1 under vindue).

Da brændeovnen idag er tilkoblet brugsvand/varmeapparaterne, har vi tænkt at et stokerfyr lige måtte være sagen (olieprisen bliver jo nok ikke lavere). Stokerfyret kunne kobles direkte til det eksisterende anlæg istedet for brændeovnen. Der er jo rør og varmeapparater etc allerede.

MEN!
*********************************
Hvad dælen skal man vælge????????????
*********************************

Vores krav/ønsker:
-En løsning som "selv henter brændslet" (a la oliefyr)
-Minimum af bøvl, vedligeholdelse, rensning og påfyldning.
-Skal kunne varme ordentligt op, uden for megen spild ("pausefyring")
-Skal kunne "arbejde sammen" med vores solfanger

-12kW stokerfyr med iltstyring (passer vel nogenlunde til de 150 kvm???)
-Skal helst kunne brænde andet end kun træpiller (evt korn?)
-Fuldautomatisk / skal selv slukke eller skrue meget ned når solvarmen kører
-Påfyldning max 1 * pr mdr. (muligt???)
-Automatisk askeudtag (nice to have)
-Virkningsgrad på >89% +
-Evt akkumuleringstank
-Evt olietænder?

Jeg har via lidt surfing på nettet fundet et emne, som opfylder nogle af kravene:
*Baxi Multiheat 1,5*
-MEN, men, men...nu har jeg også læst andres meninger om dette fyr, og de er godtnok blandede: Problemer m at fyre m korn, problemer m fyring om sommeren, problemer m tilførsel af piller etc etc

Passat C1 har problemer m tilbagebrand (temmeligt alvorligt problem efter min mening)

Andre er enormt besværlige at komme til at rense...
...og sådan er der (måske) forskellige problemer m alle modeller (???)

Jeg er ikke teknikfreak, som mange af Jer som skriver indlæg :oops: Så jeg kan ikke selv lodde ting og sager på stokeren, og jeg har ikke den vilde indsigt i røgtemperaturer, pausefyringsintervaller etc etc, så vi skal nok ikke have en løsning der kræver en masse løbende finjusteringer eller teknisk know-how.

Hvad ville du vælge idag ud fra vores beskrevne krav/behov???

Tak fordi at du gad læse hertil! :wink:
-Og vi håber at du giver din mening til kende :?: .

Pft og mvh
Torsten
Skift til fuld redigering


Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 08 mar 2007 15:00

Har du kikke på Benekov R15 fra liagro den kan hvis hvad du søger. auto tændning askesnegl og autopåfydning (samt kridtdosering til kornfyring)

Mine forælder har en R15 der bare køre (på korn) og jeg er selv ved at bygge et anlæg med en PL27 der skal køre med auto på fylning og askesnegl.

Hvis det skal være nemmere skal i nok overvejde en varme pumpe jord til vand (hvis grunden er stor nok) eller en af dem der køre samme med genveks anlæget.
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 08 mar 2007 15:02

Så vidt jeg kan se på dit forventede lave forbrug, vil en pillebrænder med en stor evt. hjemmebygget silo være passende. Hvor ofte du vil fylde på bestemmer størrelsen.

Vil du fyre med alternativer dur pillebrænderen ikke. Så skal du over i noget i retning af benekov, twinheat osv.

Når jeg læser dine krav, minimun arbejde, asketømnig osv. er jeg faktisk overbevist om at det du skal have er et oliefyr :)
Set med mine øjne findes der ikke en fuldautomatisk stoker som man ikke behøver at pille ved og vide noget om.
Der vil næsten altid være mindst ugentligt arbejde med en stoker, specielt hvis man ønsker at det skal køre ordentligt.
MvH Ulrik©

henbri
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 dec 2006 15:48
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: lolland

Indlæg af henbri » 08 mar 2007 15:11

kan da varmt anbefale passat bioheat 149
der er minimalt rensearbejde har snart haft min i 2 måneder
og har ikke renset noget endnu.
har 150 m2 bolig og bruger ca 15 kg piller om dagen

den er lidt dyr i indkøb ca 55000
p.s hold dig fra c1 har også selv prøvet den model noget skidt..men bioheat 149 den køre bare...
venlig hilsen henbri

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 08 mar 2007 15:32

Jeg låser lige her og henviser til dette spørgsmål:
viewtopic.php?f=158&t=724

Det er samme spørgsmål
MvH Ulrik©


Besvar