Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alcon kedel på pellx

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Thestrup
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 24 mar 2008 18:42
Mit fyr: pellx kmp 21 på ukendt oliekedel
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: vinter ca. 35kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sindal

Alcon kedel på pellx

Indlæg af Thestrup » 21 apr 2009 08:05

Hej alle.

Jeg har en pellx 21 brænder monteret på en lille oliekedel. Det har fungeret fint i 4 år men nu fungere det bare ikke længere.

Hverken jeg eller min vvs mand (som har været ude 6-7 gange nu) kan ikke finde ud af hvad der er galt. Vi har prøvet stort set alt. Det er ikke brænderen den er galt med men nok nærmere kedelen.

Derfor tilbyder min vvs mand nu at montere en Alcon 16kw kedel. Den ser jo meget fin ud og det er da også dejligt at kunne fyre med træstykker engang imellem.
Er der nogen af jer der har erfaring med denne kedel ?. Den hedder bare Alcon 5-16kw i kataloget. Den koster 17.000kr ex moms.
Jeg vil stadig beholde min pellx brænder indtil jeg får råd til at købe en dyrer og nyere til Alcon kedlen.

mvh


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Flunk » 21 apr 2009 08:26

Hvad er indikationerne på at den ikke virker?
Er den utæt, eller er vandgennemstrømningen stoppet?

Jeg syntes 17.000 kr er mange penge for en kedel.
De fåes meget billigere men så er det selvfølgelig uden mulighed for brændefyring.
Jeg tror ikke den ekstra pris for mulighed for brændefyring vil kunne tjene sig hjem igen.
Selv om man har gratis træ som brændsel, er der meget arbejde ved det, både opsavning, flækning, stabling indfyring o.s.v.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Thestrup
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 24 mar 2008 18:42
Mit fyr: pellx kmp 21 på ukendt oliekedel
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: vinter ca. 35kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sindal

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Thestrup » 21 apr 2009 08:47

Tusind tak for hurtigt svar!

Mit fyr går på fejl ca hver 6. time. Vi kan simplethen ikke finde ud af hvorfor. Fotocelle og termostat er udksiftet. Den kører ikke op på for mange grader. Den tager udmiddelbart hverken for lidt eller for mange piller ind (vi har reguleret)
Jeg forstår bare ikke hvordan kedlen kan stå af lige pludselig. Den har som sagt fungeret fint i 4 år nu. Og hvad dælen kan gøre at brænderen går på fejl hver 6. time... Den startet fint op og slår fra når den når max grader (som jeg har indstillet den til). Når den så køler af til minimum grader så starter den op igen og sådan fortsætter den i 6-7timer og bang så går den på fejl lige pludselig. Jeg har ikke set når den er gået på fejl da jeg enten ikke har været hjemme eller det har været om natten.

JEg har læst på nettet at "lavforbrugs" funktionen på netop pellx brænderen kan gå istykker således at den skal køre på højforbrug hele tiden. Og så hjælper det jo ikke at skifte kedlen. Puha jeg synes det er svært at være ny ejer af sådan et fyr og ikke have forstand på det.. :(

Mht den nye kedel, er der så en du vil anbefale os istedet? Brændefyring er ikke et must.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Flunk » 21 apr 2009 09:04

Noget tyder på at fejlen ligger i brænderen, og ikke i kedlen.
Jeg kender ikke så meget til Pellx, men der komme sikkert andre forbi der kan hjælpe.
Min anbefaling er at medmindre man vil bruge meget tid på brændefyring, så at holde sig til pillerne, ellers køber du dig en dyr kedel med mulighed for brændefyring, og så bruger du den kun det første halve år.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Ole S. » 21 apr 2009 09:55

Hej

Kan vi ikke være helt enige om at en kedel der har fungeret i 4 år, holder altså ikke op med at fungere, det tror jeg simpelthen ikke på. Er ret sikker på at dit problem er at finde på brænderen, måske en defekt styring.
Ved godt du ikke kan sidde ved fyret i 6 timer, men det bedste vil altså være at finde ud af, hvad der sker, når den går i fejl.

Slå lige koldt vand i blodet, inden du skifter den kedel. Der fåes komplette anlæg til omkring 23.000.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Thestrup
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 24 mar 2008 18:42
Mit fyr: pellx kmp 21 på ukendt oliekedel
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: vinter ca. 35kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sindal

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Thestrup » 21 apr 2009 10:06

Mange tak for jeres svar.

Problemet er bare at dette har stået på i 14 dage nu og det er ved at være rigtig belastende så det med at slå koldt vand i blodet har jeg det meget svært ved :)

Jeg kan slet ikke gennemskue hvad der er galt og det kan min vvs mand heller ikke. Jeg synes også det lyder mærkeligt at det skulle være kedlen den er gal med, men der sidder noget elektronik i kedlen, men ved ikke om det er der den er gal.

Det kunne sikkert godt være defekt stryring i brænderen, men det synes jeg bare min vvs mand brude have fundet ud af for længst hvis det var tilfældet..

Jeg kan godt se det slet ikke kan betale sig at vælge en så dyr kedel hvis jeg ikke skal fyre med brænde særlig tit, men hvilken kedel skal jeg så kigge efter (såfremt den gamle skal skiftes).

Jeg har set et komplet woody fyr (brænder og kedel) 16kw til ca. 25.000kr incl moms. Er det noget der dur?

Det virker måske som om at jeg bare vil skifte det gamle uden at forsøge at få det til at virke, men sådan er det bestemt ikke. Jeg ville aller helst hvis jeg kan få det gamle til at køre, men 14 dage med kolde bade osv. kan godt gøre mig i træls humør. Og da jeg synes at jeg har prøvet rigtig meget kan jeg bare ikke se hvordan problemet får en ende.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Ole S. » 21 apr 2009 10:35

Hej

Forstår godt din frustration, ja det er sku ikke sjovt med kolde bade. :evil: Men det er lidt svært at vejlede, når man ikke ved hvad der går galt.
Du har vel tilfældigvis ikke den gamle oliebrænder til at ligge, så kunne du jo lige prøve at montere den midlertidig, indtil du finder ud af, hvor meget der skal skiftes.

Woody/scotte tror jeg er et udemærket anlæg til prisen, men så er du låst fast til træpiller og det kan jo også være fint nok. Kig evt her.
viewforum.php?f=137

Var det mig ville jeg ihvertfald ikke ofre 17.000 på en kedel.

Vi må nok have en Pellx-kyndig på banen.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Thestrup
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 24 mar 2008 18:42
Mit fyr: pellx kmp 21 på ukendt oliekedel
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: vinter ca. 35kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sindal

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Thestrup » 21 apr 2009 10:44

Jeg har ikke den gamle oliebrænder til at ligge. Det er nemlig den tidligere ejer af huset som installerede systemet.
Vi har boet i huset i 1.5 år og vi havde lidt problemer med fyret de første par måneder men ellers har det kørt upåklageligt siden. Vi har udskiftet forskellige sliddele osv.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Ole S. » 21 apr 2009 11:16

Hej

Hmm, jeg kender ikke til Pellx. Men giver styringen overhovedet nogle info til dig når det går galt, f.eks. i display eller lamper der lyser???
Hvilken oliekedel er det? Du skriver den har noget elektronik, hvad er det, hvad gør det, er det koblet sammen med styringen på brænderen?? En defekt styring kan være svær at opdage, når du kun har periodisk fejl. Kan den nulstilles på en slags måde? I har jo sikkert prøvet at tage strømmen fra den en stund. Gå også alle lodninger igennem, kig efter defekter. En vvsér har jo ikke nødvendigvis forstand på el. :lol:

Har du skiftet træpille fabrikat for nylig?
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Thestrup
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 24 mar 2008 18:42
Mit fyr: pellx kmp 21 på ukendt oliekedel
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: vinter ca. 35kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sindal

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Thestrup » 21 apr 2009 11:23

Der er en lampe på brænderen som lyser rødt hver gang den går på fejl.
Aner intet om den elektronik som sidder i kedlen. Det er noget med temperatur og overophednings halløj.
Det kan være jeg skal have fat i en elektriker som kan tjekke el'en i kedlen:)


Besvar