Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alcon kedel på pellx

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Fyrteknik » 21 apr 2009 11:51

Thestrup skrev:Tusind tak for hurtigt svar!

Mit fyr går på fejl ca hver 6. time. Vi kan simplethen ikke finde ud af hvorfor. Fotocelle og termostat er udksiftet. Den kører ikke op på for mange grader. Den tager udmiddelbart hverken for lidt eller for mange piller ind (vi har reguleret)
Jeg forstår bare ikke hvordan kedlen kan stå af lige pludselig. Den har som sagt fungeret fint i 4 år nu. Og hvad dælen kan gøre at brænderen går på fejl hver 6. time... Den startet fint op og slår fra når den når max grader (som jeg har indstillet den til). Når den så køler af til minimum grader så starter den op igen og sådan fortsætter den i 6-7timer og bang så går den på fejl lige pludselig. Jeg har ikke set når den er gået på fejl da jeg enten ikke har været hjemme eller det har været om natten.

JEg har læst på nettet at "lavforbrugs" funktionen på netop pellx brænderen kan gå istykker således at den skal køre på højforbrug hele tiden. Og så hjælper det jo ikke at skifte kedlen. Puha jeg synes det er svært at være ny ejer af sådan et fyr og ikke have forstand på det.. :(

Mht den nye kedel, er der så en du vil anbefale os istedet? Brændefyring er ikke et must.
Hej

Først skal du prøve at sætte brænderen på højforbrug, for at udelukke at det er fordi den er justeret forkert i lavforbrug.

Og så vil jeg gerne vide hvor mange grønne bjælker som lyser, når du får en alarm, det fortæller hvad fejlen er.
Der er rigtig mange at disse styringer som har en løs forbindelse i printet, så måske er det printet som det er galt med og
hvis det er printet, så vil jeg anbefale dig at opdatere brænderen med en digital styring, hvor du kan stille meget mere, f.eks.
hvor lang tændtid skal være o.s.v.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.


Thestrup
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 24 mar 2008 18:42
Mit fyr: pellx kmp 21 på ukendt oliekedel
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: vinter ca. 35kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sindal

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Thestrup » 21 apr 2009 11:59

Hej J.P.

Skal jeg slå lavforbrug helt fra? ved du hvordan jeg gør det?

Den grønne lampe som lyser når brænderen er tændt lyser konstant. Når brænderen går på fejl så mener jeg det er den 2. nederste lampe som lyser rød. Altså kun 1 grøn og 1 rød når den går på fejl.

Nu kom jeg godt nok lige i tvivl med de lamper, så det vil jeg tjekke når jeg kommer hjem. Så vil jeg prøve at sætte den på højforbrug når jeg lige finder ud af hvordan man gør det

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Fyrteknik » 21 apr 2009 12:52

Du slår lavforbrug fra ved at fjerne sløjfen på kortet's højre side.

Er det ikke den styring, hvor der er en grøn bjælke, som viser om fyret køre start/lav eller høj effekt
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Thestrup
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 24 mar 2008 18:42
Mit fyr: pellx kmp 21 på ukendt oliekedel
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: vinter ca. 35kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sindal

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Thestrup » 21 apr 2009 12:56

Ahh super!

Nej jeg kan ikke umiddelbart se om den kører høj eller lav. Medmindre det er den lampe som enten blinker/lyser konstant/eller slet ikke lyser. Altså 3 "funktioner"? Brænderen har meget sparsomme indstillinger samt oplysninger. (synes jeg), men det er nok bare fordi jeg ikke fatter en bjælle af det fyr icon_cheesygrin.gif

Thestrup
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 24 mar 2008 18:42
Mit fyr: pellx kmp 21 på ukendt oliekedel
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: vinter ca. 35kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sindal

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Thestrup » 21 apr 2009 21:30

Så gik brænderen på fejl igen. Den har ellers kørt fra i formiddags til her kl 21.

Denne gang fangede jeg den i at gå på fejl.

Den var lige kørt op på 57 grader som normalt og skulle til at slå fra for at eftervarme op til 60grader. Men istedet for at slå fra gik den på fejl.
Den har ellers kørt fint hele dagen, altså lavet ovenstående nummer mange gange i løbet af dagen uden at gå på fejl, men så skete det pludselig. ØV!

Der er 3 lamper der lyser når den går på fejl. On/off knappen lyser selvfølgelig. Og så lyser den øverste grønt og "fejllampen" lyser rødt.

Jeg har endnu ikke prøvet at slå lavforbrug fra, men tyder overstående overhovdet på at det er der den er gal??


Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Hr.Hansen » 21 apr 2009 21:49

Jeg har desværre ikke forstand på det pågældene fyr, men jeg har en olie brænder liggende, den må du godt få til midlertideligt brug. Jeg kender godt det med kolde bade, osv. Det er ikke sjovt. :)
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Ole S. » 21 apr 2009 23:52

Thestrup skrev:Så gik brænderen på fejl igen. Den har ellers kørt fra i formiddags til her kl 21.

Denne gang fangede jeg den i at gå på fejl.

Den var lige kørt op på 57 grader som normalt og skulle til at slå fra for at eftervarme op til 60grader. Men istedet for at slå fra gik den på fejl.
Den har ellers kørt fint hele dagen, altså lavet ovenstående nummer mange gange i løbet af dagen uden at gå på fejl, men så skete det pludselig. ØV!

Der er 3 lamper der lyser når den går på fejl. On/off knappen lyser selvfølgelig. Og så lyser den øverste grønt og "fejllampen" lyser rødt.

Jeg har endnu ikke prøvet at slå lavforbrug fra, men tyder overstående overhovdet på at det er der den er gal??
Hej

Nu kan der vist ikke herske nogen tvivl om at det er din styring der har en defekt.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Thestrup
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 24 mar 2008 18:42
Mit fyr: pellx kmp 21 på ukendt oliekedel
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: vinter ca. 35kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sindal

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Thestrup » 22 apr 2009 07:41

Ole S. skrev: Hej

Nu kan der vist ikke herske nogen tvivl om at det er din styring der har en defekt.
Det lyder godt for jeg har lige ødelagt styrekortet :evil:
Jeg ville lige gå ud og slå laveffekten fra, men den sad pænt godt fast, så jeg tog godt ved og wupti så knækkede jeg en hvid tingest der sad på 2 små metalstænger. Så nu skal jeg vel have et nyt styrekort...
Jeg ringede til vvs manden og han har heldigvis et nyt styrekort. MEN!! han fortalte mig at han havde slået laveffekten fra for lang tid siden (sidste år), men han sagde at det ikke havde nogen effekt på mit pilleforbrug for han havde stillet på noget andet også. Hmm jeg troede fyret brugte meget mere nu hvor den laveffekt var sat ud af spil, det mener jeg at have læst i en anden tråd her på siden.

Nå men vvs manden kommer ud i efetmiddag og så må vi se. Bare surt at jeg er så fummelfingeret at det skal koste et nyt styrekort som vel koster mindst 3.000kr :evil:
Det hele ender nok med at det bedst kan betale sig at købe et helt nyt fyr. Jeg opretter lige en ny tråd mht nyt fyr.

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Fyrteknik » 22 apr 2009 09:52

Et styrekort koster ca. 2200 kr, men tænk på en opdatering til digital styring, den koster godt nok
lidt mere, men så har du også et godt pillefyr i fremtiden.

Forstår ikke lige hvorfor han har slået lavforbrug fra.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Thestrup
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 24 mar 2008 18:42
Mit fyr: pellx kmp 21 på ukendt oliekedel
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: vinter ca. 35kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sindal

Re: Alcon kedel på pellx

Indlæg af Thestrup » 23 apr 2009 06:20

Fik igår formiddags skiftet styrekortet og fyret har kørt lige siden. Altså den længste køreperiode i ca 14 dage.
Så nu er der lys for enden af tunnellen.

Hvad er digitalstyring og kan det betale sig på mit halvdårlige fyr? Vil jeg få noget ud af det?


Besvar