Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Qwark
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18 jan 2009 11:28

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af Qwark » 19 jan 2009 16:36

Hej Bop.

Tak for tippet :-)
Jeg hører lige min egen smed om han kender til dette anlæg først.
Hvis han ikke gør, så er det jo en god ide at få nogen som ved noet om det til at sætte det op.
Det lyder som om at opsætning og tweakning af det godt kan være lidt svært.

Jeg vil ihvertfald nævne for ham at kEcomfort har det til den pris, bare så han ikke tror at han skal have 30.000 :-)

Mvh
Kasper


Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af Bop » 19 jan 2009 16:53

new2 Jamen husk lige at det er + montering du må hellere selv checke op på det.
Som sagt så er der jo også scotte det er jo så bare display der er til forskel nu om dage har vi jo fået opklaret af Falck.

Der er mange gode fyr men svært at finde noget lige i den størrelse til den pris du vil holde dig indenfor det udrydder de fleste.

Du må jo holde os opgraderet med dit valg :amen:

Qwark
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18 jan 2009 11:28

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af Qwark » 19 jan 2009 16:57

Det kan du tro jeg gør :-)

I får liste over hele nykøbet og sikkert et par billeder også som tak for hjælpen :-)

Qwark
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18 jan 2009 11:28

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af Qwark » 19 jan 2009 17:23

Her kommer lige et spørgsmål mere.

Er det en god ide at montere iltstyring hvis jeg ny køber en woody/opop mht. økonomi og slagger?

Er det noget man skal være opmærksom på når man bestiller fyret eller kan man eftermontere en lambdasonde selv?

Mvh
Kasper

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af Bop » 19 jan 2009 17:50

Syntes fyr køere en smule bedre men hmm tror måske du ligeså godt i første omgang kan spare peneg til iltstyring.
Men hvis du vil montere det fra start så er det ikke særlig svært du skal bore 1 hul lodret ned i røgrør tæt ved kedel og hvis det så er den helt nye styring så skal der monteres et ekstra print i styreboks og en ledning sådet er meget nemt.
Hul ja det kræver så et evt såkaldt antennebor eller trappebor kært barn har mange navne.
Men nogen stor gevinst ved at bruge iltstyring på en scotte / woody opnår du nok ikke syntes det kører en anelse bedre men nu ikke det vilde.
Jeg har 0 slagger i mit aske men det havde jeg heller ikke før jeg monterede iltstyring.
Det er især indstilling der er vigtig for at undgå slagger & så er der selvfølgelig forskel på piller men umiddelbart så drejer det sig om indstilling.
Altså da jeg fik fyret lod jeg det bare autoberegne og der kan man så spare ved selv at justere lidt når man lære fyr at kende men hverken med eller uden autoberegning har fyret lavet slagger.

Der findes da sikkert klart bedre fyr men prisen er så også derefter.


epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af epo » 19 jan 2009 20:13

Qwark skrev:Her kommer lige et spørgsmål mere.

Er det en god ide at montere iltstyring hvis jeg ny køber en woody/opop mht. økonomi og slagger?

Er det noget man skal være opmærksom på når man bestiller fyret eller kan man eftermontere en lambdasonde selv?

Mvh
Kasper
Hvis pillerne er iorden, sorstenstrækket stabilt og fyret justeret korrekt, ja så får du intet ud af en iltstyring.
Hvis deriomod der er smuld i pillerne, så doseringen er ujævn eller skorstenstrækket er meget ujævnt, så hjælper det lidt med iltstyring.

Tvivler på det giver meget i fyringsøkonomi, men jeg kan se mit fyr skruer en del op for mætningerne, når der blæser meget, eller hvis jeg har haft nogle dårlige piller i magasinet.
Til gengæld er der så en ekstra komponent, som kan fejle, og som jævnligt skal renses og kalibreres...

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af jni » 20 jan 2009 22:16

Lige et par oplysninger mere om fordele/ulemper ved forskellige typer stokere.

Faldstokere har den fordel at de ikke kan brænde tilbage, tilgændgæld er ulempen at fødesneglen (feks på woody) ofte er en spiral snegl, de doserer ikke særligt præcist. så derfor tilføres der ikke altid korrekt mængde piller til forbrændingen. generelt er pillebrændere mere sarte med hvilke piller der bruges, end rigtige stokere.
bio 18 skulle efter sigende dosere bedre, end f.eks woody da snegl er en rigtig snegl. tilgændgæld falder piller ned oven i bålet, hvilket jo betyder at aske kommer til at ligge i bunden, og derved ikke kan komme væk.

alm. stokere har den fordel at de gennerelt dosere præcist.
der er 2 slags stokere, muldvarp og alm. muldvarperne brænder godt, men der kan sætte sig slagger i føderøret, og på benekov skal talerken kittets en gang i mellem.
ofte er stærker mere solidt udført, og kan brænde med forskelige brændsler
stokere kan brænde tilbage, derfor er der monteret vandslukning, så der er ikke nogen sikkerheds risiko, men der er vist nogen der har bandet når de skal tage snegl ud i et rør med opsvulmede piller

derudover bør du vudere på hvor nem det er at rengøre fyr/brænder, om kedel er tæt, og om aske/slagger kan komme væk fra brænder

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af Bop » 20 jan 2009 23:06

Hej vedr iltstyring mit forbrug er faldet efter jeg har monteret og jeg har nyere skorsten med trækreg.

Men men jeg har også den helt ny type styring det er jo ikke 100 at den sidder på alle fyrene der sælges endnu min regulerer på ilt hvorimod forgænger vist nok regulerede på
mætninger tror nok men er ikke 100 på det endnu at jeg også kan sætte den til at regulere på mætninger men øhh venter lige svar fra nbe.

Vedr, det du siger om Bio18 doserer fint det syntes jeg altså ikke det var da også på må & få men selve sneg er bare fastsnegl.
Til gengæld så brænder den let tilbage, spilder piller i aske ved rense blæs samt er en halvdårlig kopi af en Multi22.
Så tænker man i den bane vil jeg da foreslå Troldmands indlæg hvor han viser tilbud på Multi22 den har fordel ved et stejlere fald på skakt samt klap i rør.

Men vedr Woody ny styring så tror jeg pt på at det hjælper med iltstyring hvis det er den gamle styring så syntes jeg der er mange der siger det ikke hjælper.
Så en anbefaling er vel at undersøge hvilken type styring der kommer på din brænder Hvis du køber den type anlæg altså.

:great:

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af thoken » 21 jan 2009 07:34

Bop skrev:Hej vedr iltstyring mit forbrug er faldet efter jeg har monteret og jeg har nyere skorsten med trækreg.

Men men jeg har også den helt ny type styring det er jo ikke 100 at den sidder på alle fyrene der sælges endnu min regulerer på ilt hvorimod forgænger vist nok regulerede på
mætninger tror nok men er ikke 100 på det endnu at jeg også kan sætte den til at regulere på mætninger men øhh venter lige svar fra nbe.

Vedr, det du siger om Bio18 doserer fint det syntes jeg altså ikke det var da også på må & få men selve sneg er bare fastsnegl.
Til gengæld så brænder den let tilbage, spilder piller i aske ved rense blæs samt er en halvdårlig kopi af en Multi22.
Så tænker man i den bane vil jeg da foreslå Troldmands indlæg hvor han viser tilbud på Multi22 den har fordel ved et stejlere fald på skakt samt klap i rør.

Men vedr Woody ny styring så tror jeg pt på at det hjælper med iltstyring hvis det er den gamle styring så syntes jeg der er mange der siger det ikke hjælper.
Så en anbefaling er vel at undersøge hvilken type styring der kommer på din brænder Hvis du køber den type anlæg altså.

:great:



Hej!
Alle styringer med chipversion fra 4.99 og fremefter har den nyere type iltstyring(der regulerer blæseren og ikke mætninger), så de regulerer ligesom bop´,
der dog er opbygget med et separat print!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af Falck » 23 jan 2009 23:58

Jeg var squ lige hurtig nok, for nogle dage siden.
På Scotten kan der IKKE reguleres PID via displayet som jeg fejlagtigt mente, hvor f... jeg lige har læst det, tja, det ved kun vor store skaber.
Beklager fejlinformationen....
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Besvar