Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af Troldmand. » 18 jan 2009 20:29

Hov du, den er iorden på den lille ....


Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af Bop » 18 jan 2009 20:31

Jamen hvor ser man den henne ? Jeg tror da på den er i orden men hvor ser man den ?

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af Troldmand. » 18 jan 2009 20:42

Tror ikke du kan finde den på nettet - altså hvis du tænker på listen over godkendte fyr. Fakta er dog, at Søren til stadighed stiller Multier op, der bliver godkendt uden problemer. Det i sig selv må betyde at fyret er godkendt.

Godkendelsen ligger på Multi forumet...

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af Bop » 18 jan 2009 21:23

:great: Godt nok Trold har ikke noget som helst imod multi22 Min mening er dog at vil man have nye kunder så bør attester da være tilgængelige for alle potentielle købere .


Til Qvark du spurgte jo om infor vedr ny opop ja den er på banen men vist ikke ude i den fri handel endnu men det må absolut være oppe over.
Hvis du skal have den inde i hus er der ingen ide i den mere isolrede model men i et udhus joh så er det ikke så tosset den er virkelig godt isoleret.

Jeg fik lov at købe noget tidligt da jeg var uheldig med at have ikke godkendt Bio18 som fejer ikke ville godkende.
De er så blevet godkendt senere dog passer deres ydelse i reklamer ikke med sandheden i test.

Nu sagde du et prisleje du ville holde dig indenfor hvis du ikke selv skal installere så vil det nok blive lidt dyrt med den nye kedel da den er i samme prisleje som biocomfort + lidt vil jeg tro men ca samme pris.

Her er et billede men ellers kan du se under indlæg kommende ny woody ejer eller på nbe hjemme side under link træ der er den også
og alle godkendelsesattester er også tilgængelig på siden på alle modeller.

Vedr. multi22 så er det da et fornuftigt tilbud & jeg ville også foretrække den i forhold til Bio 18 som vel sådan set er en kopi af Multien.
Men du kan vel bede om en attest fremsendt hvis du falder for det tilbud på Multien.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af Falck » 18 jan 2009 22:39

john m skrev:Mener man kan justere pid direkte på woodystyringen.


mvh john



PS. jeg syntes det er et ok anlæg til prisen.
John, det kan du også på scotten, hvis din chip er ny nok.

Og Qwark, pid er instillinger mht hidsighed på brænderen, men standart nyere chip står meget fornuftigt, så med risiko for at få en hvis legmesdel på komedie, så er det mest nørdejustering :wink:
De 2 anlæg jeg har på hjemmesiden med onlinedata, kører med standart PID.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af john m » 18 jan 2009 23:13

Falck skrev: John, det kan du også på scotten, hvis din chip er ny nok.

Og Qwark, pid er instillinger mht hidsighed på brænderen, men standart nyere chip står meget fornuftigt, så med risiko for at få en hvis legmesdel på komedie, så er det mest nørdejustering :wink:
De 2 anlæg jeg har på hjemmesiden med onlinedata, kører med standart PID.
Aha se så lærte jeg også lidt i dag :oops:
mvh john
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af Bop » 19 jan 2009 00:21

Jeg kan bare se at hvis man skal købe en scotte eller woody så kan man ligesågodt vælge woody for op til flere steder koster den indenfor få hundrede kroner det samme som scotte

For hos både grossist og moderselskab eksperten er scotten exclusiv pille beholder ´hvilket er inde i sættet på woody hos 3 andre forhandlere altså samme pris :great:

Hvorfor skulle man så vælge scotten når der er rigtig display på woody meget nemmere at se hvad man stiller på .

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af jni » 19 jan 2009 11:01

Bop skrev:Nå jeg er nok ikke helt forkert på den for under indlæg
Hvad er forskellen på woody scotte & boink udtaler JNI som er garvet woody bruger & ikke ny som jeg selv følgende : der er langt flere parametre man kan stille på en woody uden pc end scotte

Men vil da foreslå at vælge woody så får du det gode display ellers hvis du vil købe scotte så spørg nbe om de nøjagtige forskelle på styringer så du er sikker.

:great: For falck er jo altså også garvet bruger af scotte icon_cheesygrin.gif
Der var flere paremeter der ikke kunne stilles uden brug af stokerkontrol, på ældre modeller scotte. Men om det er lavet om med den nye chip, det ved jeg ikke. (eller dvs det ved jeg jo så, efter som falck siger det)
Der er jo også denne her, http://renergi.dk/index.php?left=Prod_Pellematic
den kan fåes i forskellige størrelser, hvor den mindste er 2-8 kw (jeg kender dog ikke nogen der har en, så ingen brugererfaringer)
Du skal tænke på at hvis du skal have pillefyret stående inde i huset, så sviner det ved rensning, ovenstånede er selvrensende

Du kan jo beregne dig frem til den rigtige størrelse på dit anlæg. Dit nye anlæg får bedre virkningsgrad end det gamle
tag dit nuværende olieforbrug eks vis 2000 l
anslå virkningsgrad på salemanderen 50% (det er nok ikke helt ved siden af)
Tag virkningsgraden på dit nye anlæg, eks 90 og træk 5-7% fra (min kedel er jo ikke nyrenset hele tide :oops: ejheller 100% justeret)
Altså : (90-5) - 50 = 35
Dit nye anlæg har altså i dette eks 35% bedre virkningsgrad. Dvs at hvis du havde fyret med olie med dit nye anlæg, så ville du have brugt 2000 x 0,65 = 1300 L olie.
Så findes der tabeller der viser hvad størrelse stoker du bør vælge. bla her: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/beregn.asp
Her kan man se at det svare at 1300 L olie svare til et anlæg på 4 kw.
(Så i dette tilfælde var det vist ikke rentabelt/ulejligheden værd at få pille fyr. Det ser naturligtvis anderledes ud hvis du bruger dobbelt så meget olie)

mvh jesper
Ps du kender naturlitvis DTI´s liste over godkendte fyr: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

Qwark
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18 jan 2009 11:28

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af Qwark » 19 jan 2009 15:35

Så er jeg tilbage igen :-)

Att.: JNI

Jeg har regnet lidt på hvad jeg har brugt på at fyre op det sidste år.
Problemet er at jeg kun har haft huset i et år og jeg har fyret med oile når jeg ikke har været hjemme, og fastbrændsel når jeg har været hjemme.

Min 1000L olietank blev slugt på 2 måneder en sidste vinter da jeg ikke var hjemme..
Ved godt det lyder helt vildt, men servicemontøren siger at det fordi fyret og oliebrænderen er meget gammel.

Alt i alt kan jeg godt se at denne investering jeg er ved at foretage med at købe et pillefyr nok er en god en :-)

Att.: Falck

Jeg bor på Djursland og jeg monterer det ikke selv.
En af mine kammerater mener at jeg skal købe fyret gennem min lokale smed som skal montere det også selvom det koster et par tusinde med, med den begrundelse at så står han for garantien og så skal jeg ikke løbe rundt fra sted til sted for at få løst et eventuelt problem.

Og tak for PID forklaringen :-)

Med venlig hilsen
Kasper

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Valg af fyr? Jeg er helt ny:-(

Indlæg af Bop » 19 jan 2009 15:49

Hej qvark

Har set på nettet at KEcomfort sælger woody anlæg til 26000 og har kontakt med 2 vvsfirmaer som monterer hvoraf det ene er i langå
så måske du skulle spørge dem hvis du vælger den type anlæg altså.

Men det er jo nok en fordel de ikke kommer for langt væk fra køretidsmæssigt hej :great:

God jagt på et anlæg


Besvar