Nyt pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Steffan
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05 jan 2009 20:43

Nyt pillefyr

Indlæg af Steffan »

Jeg har desperat brug for hjælp !!
Min gamle fastbrændselkedel er stået af, så lige nu kører jeg udelukkende på et ældgammelt pillefyr (Ombygget oliefyr), hvor skorstensfejeren mener jeg udnytter pillerne ca 40 % :twisted: .

Jeg skal derfor have skiftet fyret ud, hellere igår end i morgen.

Jeg har let adgang til fastbrændsel, men ser bestemt det smarte i at køre på træpiller som backup. Men men men, da jeg nu efterhånden har haft 3 vvs.installatørere til at komme med forskellige (dyre) tilbud til mig, er jeg nu endnu mere forvirret. Jeg har fået tilbud på twinheat multi fyr (100.000 plus moms), Gejs kombifyr (43.000 plus moms), Ecoteck stoker (ca. 65.000).

Jeg har selv surfet noget rundt på nettet, hvor jeg har set adskillige fyr. Er blevet lidt tændt på at installere et nyt fastbrændselsfyr, hvor jeg så sætter en pillebrænder på (ex. Vølund Velux3300 plus Vølund pillebrænder PB10).

Er der nogen der har erfaring med dette, hører jeg meget gerne fra jer.

Huset jeg bor i, er 180 m2, ikke særlig godt isoleret. Ca 50 m2 er med gulvvarme.

Alle svar modtages med takhånd

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Nyt pillefyr

Indlæg af thoken »

Hej Steffan!
velkommen til!
Husk at det fyr du installerer skal være EN303-5klasse 3 godkendt, og det er der ikke ret mange kombi fyr der er :cry:
Men du kan tjekke listen over godkendte fyr ved dti.
Du bør forlange at få en godkendelsesattest af sælgeren.

Held og lykke


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Nyt pillefyr

Indlæg af jni »

Sagt på en anden måde, du må ikke købe et brændefyr, og så sætte en løs pillebrænder på. medmindre at pillebrænder er testet og godkendt sammen med brændefyret (pillebrænder kan vist nok godkendes efter en særlig norm, der tillader at de kan eftermonteres. Men jeg har aldrig hørt om nogen pillebrændere der er godkendt efter denne norm)

Har du set det her:
http://www.titanheating.dk/fileadmin/br ... _Combi.pdf
Men det er vist så nyt at der ikke er nogen der har erfaringer med det, eller....?
De andre godkendte fyr (baxi) jeg har set, har ikke pillebrænderen monteret samtidigt med at man fyre med brænde.

mvh Jesper

PS. Titan heating er vist nok kendt for at sælge gode, men dyre produkter. feks. er biowind identisk med et vissman vitrog, men vissman koster kun det halve.
Man kunne jo lige checke prisen i tyskland, inden man køber, så vidt jeg huskede kostede den vist 56 kilo

Besvar