Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nogen, der kan give gode råd?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Nogen, der kan give gode råd?

Indlæg af Falck » 29 nov 2008 11:20

Jamen Pelle, jeg har samme opfattelse som dig.
Der skal også en stor stak rør op på taget her (90 i første omgang), og jeg har indkøbt en extra tank på 500 liter som skal monteres på returen ind i pillekedlen. I tanken er der en bundspiral som solen skal kobles på så den forvarmer returvandet. Så for at være på forkant med alt, ja så er der også en elpatron i tanken. Man ved jo ikke om man kunne få en lille vindmølle på sigt som kan give lidt strøm til opvarmningen også.
Men det jeg lige som vil frem til, er at en enkelt solfanger er fint til at lave varmt vand med om sommeren, men skal man varme op med det, så kræver det altså en del udstyr, gulvarme, og en del skruenørd for at få det til at virke sommer og vinter. Og skal man ud og betale sig fra det, ja så i teorien er det godt men rent økonomisk er der RIGTIG mange år til bundlinien bliver sort. Er det noget man kan lide at rode med selv så bliver det da meget sjovere, men som der stod i startinlæget "kender i en smed" og så er det squ ikke billigt mere :(
Og for der ikke skal være tvivl, JA MAN SKAL HAVE SOLVARME, DET ER GODT FOR MILIØET, OG VI SPARE PÅ VORES BRÆNDSEL, lige gyldigt om det er co2 neutral eller ej, så er der sol ad libitum helt co2 frit,
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Nogen, der kan give gode råd?

Indlæg af pelle » 29 nov 2008 16:23

Hvis jeg skulle lave noget solvarme, der bare skulle lave varmt vand om sommeren. Så ville jeg lave noget der kunne selvcirkulere. det er jo noget med en kappebeholder. en solpanel, lidt gulvvarmeslange.
Den fra aidt miljø. Så dyrt behøver det slet ikke at blive. En solpanel kan købes for 2500- 2700 kr. Hvis man da ikke vil lave noget selv af øldåser eller gl. sort malede radiatorer. En brugt kappebeholder kan man erhverve for 500 kr. Og så en bette bøtte øverst på systemet som åbent eks. der kan indeholde en liter. Lidt gulvvarmeslange, isolering og fittings.
beholderen skal bare placeres over solfanger.

Det er et godt projekt du der har gang i, Falck. :great:

Med venlig hilsen
Pelle
DSC00252.JPG
DSC00217.JPG

http://www.aidt.dk/selvcirkulerende.pdf
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Nogen, der kan give gode råd?

Indlæg af Ernst Drastrup » 29 nov 2008 22:16

Hej hvor i landet bor du, jeg har en næsten ny 150 liter kappe v.v.beholder liggende, der kun har været brugt til forsøg.

Den kan du købe for 1.400 kr. ialt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
Send gerne en mail til.:
mailernst@mail.dk
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar