Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forslag til opvarmningstype

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Forslag til opvarmningstype

Indlæg af MichaelK » 13 aug 2008 01:39

Søegaard skrev:Hej Lucky Lupo.
Når du før har haft fjernvarme synes jeg ikke det er en god ide at skifte over til en stoker, den skal passes i hoved og r.. hver dag når det er sæson for fyring.
Piller i magasinet, aske ud engang imellem, rensning af røgkanaler og rør en gang imellem, hvad er temperaturen på frem og tilbageløb, hvad er røgtemperaturen m. m.
At være den lykkelige ejer af en stoker, er som at have en baby der aldrig bliver voksen ! ! !

...

Mvh Henning

Sikke en masse negative ting om stoker/pillefyr du fik lukket ud der :? - Og du har ret et lille stykke hen ad vejen. Men....
Der findes efterhånden masser af brugervenlige pillefyr på markedet. Af brugervenlige funktioner kan jeg nævne:

- Modulerende drift.
D.v.s. fyret selv regulere ydelsen efter husets varmebehov. Altså ingen "roden rundt" med indstillinger.

- Eltænder og Automatisk tænd/sluk.
Du skal altså ikke selv tænde op.

- Automatisk rensning.
Dette gør at en gennemgående rensning, kun er nødvendig en gang imellem. 1-2 gange i sæssonen.

- Automatisk askeudtag.
Er askebeholderen stor nok. Ja, så kan man nøjes med een tømning pr. fyringssæsson.

- Automatisk opfyldning af pillebeholder.
Har man en tank med piller til en hel sæsson, så køber man kun een gang om året. Og skal ikke engang selv huske at fylde på.

Og dertil en række ekstra funktioner/tilbehør, der gør vedligeholdelse og drift enklere, nemmere, og meget brugervenlige.

Bagsiden er åbenlys. Brugervenlighed koster. Et anlæg med ovenstående funktioner/muligheder koster nemt 50-75.000,-
Det jo noget andet end en pillebrænder til 25.000,- Men Vi kan jo til tider være nogle rigtige luksusdyr, der ikke gider
at bruger alt for meget af vores sparsomme fritid, på det der pillesvider pjat. Det skal køre, og blive ved med det.

Nu har jeg jo så luret dig, kære Søegaard, Du er til olie, rapsolie vel at mærke. Dig om det. Men er har Du valgt rapsolie ud
fra din opfattelse af pille/stoker som værende problematisk, og til tider besværligt. Så har Du kigget de forkerte steder.

Nuvel, der er da også økonomiske hensyn at tage i forhold til valg af opvarmningsform. Vi kan hurtigt blive enige om, at
investeringen i en rapsoliebrænder, er både billigere og mere enkelt at forholde sig til. Men med den prisforskel, der trods
alt er mellem rapsolie og træpiller, så synes jeg godt man kan forsvare at investerere i en pillebrænder, hvor brugervenlig-
heden er et nøgleord. :great:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


LuckyLupo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 jul 2008 18:28

Re: Forslag til opvarmningstype

Indlæg af LuckyLupo » 17 aug 2008 17:13

Hej alle pillebrændere,

Her, efter ca. 1½ måned efter mit første spørgsmål omkring opvarmningsform af mit lille hus, vil jeg gerne følge lidt op.

Der kommer nok lidt sure opstød - og det er IKKE for at hænge nogle ud!


Jeg hælder nok stadig mest til piller, men...

* Jeg har kun kendskab til eet danskproduceret pillefyr der er selvrensende, og det er Passat Multiheat 149. Dette fyr koster omkring 60k kr. inkl. moms + montering. Virkningsgraden angives til maksimalt 91,2%.

* Titanheating's BioWin BWE100U ligger stadig højt på ønskelisten, idet dette er selvrensende, har høj virkningsgrad (op til 95%) og kun skal askeskuffetømmes for hver 4ton piller. Men prisen, pheuww, 56k + moms + montering. Og i grundprisen følger der ikke engang kedelshunt og fremløbspumpe med.

* Med en tekst lignende mit første indlæg, har jeg spurgt http://www.hedestoker.dk om forslag til opvarmningform. Hedestoker har valgt ikke at svare.

* Biotech Toplight har også været overvejet grundet lille installationsareal. Der er dog intet magasin i dette fyr og kræver derfor pillesug & tank. Fyret forhandles af Ecoteck, hvilken ikke har ønsket at svare ved pris&teknik-forespørgsler med en tekst svarende til mit første indlæg. En pris på dkr. 68500 inkl. moms for Biotech Toplight er dog senere fundet ved http://www.vvsweb.dk.

* Ved P&H-energy har jeg 3 gange spurgt til pris på deres fyr PH12Kompakt via formular på deres hjemmeside. Det lykkedes aldrig at få prisen herigennem, hvorfor en opringning med nød og næppe kunne fremstampe en straks-her-og-nu-pris på dkr. 42k + moms. ("Det er lige-nu-pris, prisen på stål stiger konstant")....? Fyret er ikke selvrensende, men har en høj virkningsgrad.

* Henvendelse til centralimportør, samt to lokale certificerede installatører af Viessmann-pillefyr har endnu ikke medført at jeg ved hvad prisen på et Viessman Vitolig 300 9,9kW med manuel fyldning skal koste. Jeg har ventet i sammenlagt 6 uger (!!?) på at få en vejledende listepris på et sådan! Een af de lokale certificerede installatører proklamerede overfor mig at der stort set ingen prisforskel er på det samme Viessman-pillefyr om det er købt i Danmark eller Tyskland; Men hold da helt op hvor fik han travlt med at skrive, da jeg viste ham en tysk hjemmeside (http://www.3-liter-heizung.de/), hvor et 15kW Vitolig 300 kunne købes til omregnet dkr. 49k inkl. moms og levering til dansk/tysk grænse. :shock:

* Det er min bedste overbevisning af Windhager/BioWin/Biotech/Hoval/Viessmann baseres på samme teknik fra østrigske Windhager


Så erfaringerne:

* Det er noget nær umuligt at få oplyst priser på pillefyr i Danmark - og så alligevel, er der noget der indikerer at det samme fyr er ca. 25% dyrere i Danmark, sammenlignet med Tyskland.
* Udvalget at danskproducerede, selvrensende pillefyr er yderst begrænset
* Windhager, og costumiserede varianter heraf synes at fremvise ekstrem høj kvalitet. Indikationerne viser dog også at reservedelene til disse fyr er temmelig dyre.
* Forhandlere og installatører er direkte dårlige til at reflektere på kundehenvendelser :evil:


Olie- og gasfyr er dømt ude.
Jeg genovervejer jordvarmeanlæg, idet der er tilkommet et par anlægs- og købsmuligheder
Intet opsat varmesystem, endnu, og fyringssæonen nærmer sig.... :(


/Claus

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Forslag til opvarmningstype

Indlæg af søren ø » 17 aug 2008 20:01

Hvor kommer du fra
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

LuckyLupo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 jul 2008 18:28

Re: Forslag til opvarmningstype

Indlæg af LuckyLupo » 18 aug 2008 18:05

Hejsa,

@søren ø
Sønderjylland.


/Claus

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Forslag til opvarmningstype

Indlæg af Jobak » 18 aug 2008 19:44

Uden at spille helt tosset, vil jeg påstå at køb af pillefyr til 79m2 bolig er tåbeligt.. (men det er nok mig??)
Hvis du overhovedet har betænkeligheder med at der er "lidt besvær" med den daglige drift, ville jeg personligt overhovedet ikke kigge på pillefyr.
Hvad med noget solvarme og en varmepumpe til resten af året ?
Er fjernvarme en mulighed ? (Du skrev et eller andet om det i dit første indlæg.)

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


LuckyLupo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 jul 2008 18:28

Re: Forslag til opvarmningstype

Indlæg af LuckyLupo » 19 aug 2008 17:48

Hej Jobak,

Jeg vil da meget gerne have om du kan forklare hvorfor et pillefyr er 'tåbeligt'?

- Nej, jeg har ikke adgang til fjernvarme
- Ja, jeg bliver med stor sandsynlighed ejer af en solfanger på et tidspunkt
- Varmepumpe: Det bliver _rigtig_ dyrt i anlæg hvis det skal generere varmt brugsvand, så måske, lad os se, årsvirkningsgrad??, ....

Kigger du på alle de fyr jeg har nævnt i sidste indlæg, vil det ses at stort set alle er selvrensende og kun skal have tømt askeskuffe for hver 4. ton afbrændt træpiller. Jeg mener 'besværet' kan henlægges til ca. 1 gang om året (hvis der ses bort fra pillepåfyldning).

Og sådan bare til eftertanke:
Jeg har efter bedste evne tydet effekten på en MEGET slidt mærkeplade på det nuværende fastbrændselsfyr til 21.000 Kcal. Omregnes dette, bliver det til et 24kW fyr (!+?). Regnes virkningsgraden med (~60%), havner jeg på noget der svarer til 15kW boligvarmeeffekt.



/Claus

stenstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 27 mar 2008 09:26
Mit fyr: Bio Comfort på ROCA
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4573
Dagligt forbrug: 16-19
Årligt forbrug: 6-7
Geografisk sted: Højby sj.

Re: Forslag til opvarmningstype

Indlæg af stenstrup » 04 dec 2009 19:36

Hvad med jordvarme???


Besvar