Jeg skal til at investere i et nyt varmeanlæg. Jeg skal bruge en kedel på 10-12kW og et solvarmeanlæg på 5m2.
Jeg vil gerne købe en PH12 kedel til 50.000, men hos vvs-eksperten kan jeg få en KL2 kedel til 20.000 som cirka kan det sammen, hvad betaler jeg 30.000 ekstra for?
Ligeledes kan jeg vælge solfangersæt til 20-30.000. Kan I ikke hjælpe med nogle tommelfingerregler for hvad man skal være opmærksom på, når man nu er rimelig grøn på det her område.
Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum
Hænger pris og kvalitet altid sammen??
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig
-
- Stoker I
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 24 jun 2008 13:25
- Mit fyr: Woody 4.99
- Areal: 160m2
- Brændsel: DLG Træpiller
- Dagligt forbrug: 20kg
- Årligt forbrug: 5,5
- Geografisk sted: Thy
- H.S
- Stoker XIV
- Indlæg: 909
- Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
- Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
- Areal: 220
- Brændsel: Træpiller 6 mm
- Fremviser gerne i postnummer: 8362
- Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
- Geografisk sted: Hørning
- Givet likes: 26 gange
- Modtaget likes: 44 gange
- Kontakt:
Re: Hænger pris og kvalitet altid sammen??
HejMorten Hvass skrev:Jeg skal til at investere i et nyt varmeanlæg. Jeg skal bruge en kedel på 10-12kW og et solvarmeanlæg på 5m2.
Jeg vil gerne købe en PH12 kedel til 50.000, men hos vvs-eksperten kan jeg få en KL2 kedel til 20.000 som cirka kan det sammen, hvad betaler jeg 30.000 ekstra for?
Ligeledes kan jeg vælge solfangersæt til 20-30.000. Kan I ikke hjælpe med nogle tommelfingerregler for hvad man skal være opmærksom på, når man nu er rimelig grøn på det her område.
Jeg har set begge typer Ja der er meget forskel på kvaliteten
Lidt som en trabant og en golf (det er min personlige mening)
Så er der jo virknings graden
KL uanset hvor meget jeg søger kan jeg ikke finde noget
det eneste er tal mellem 78 og 84 % (jeg kan kun finde en polsk test) og om den er på kul eller piller
har jeg ikke kikket på da ca. 80 % er efter min mening for lidt
PH 12 på 89 til 92 %
det giver en forskel på 10 %
Hvis du komme til at fyre for 10.000 om året
Ja så sparer du 1.000 kr
--
Ellers skulle du bede forhandleren om et par referencer så du kan se dem køre
og ikke mindst høre deres erfaringer..
--
Solvarme
Ja der er da forskel på de forskellige anlæg
Noget af det du skal kikke på er styringen
Kan den alle de ting du ønsker
styrer en veksler (til evt. overskuds varme)
Tænde for dit fyr hvis temp. falder under setpunkt
Er det et on / off anlæg eller er det med hastigheds reguleret pumpe
kan spare op til 30 % strøm. Samt give en meget bedre laginddeling i tanken
Små ting men det kan være træls at vælge forkert
--
Så alt i alt vælg det der passer til dit behov og husk hvis du vælger noget fra
kommer du til at savne det mere end de penge du sparer (de er sikkert brugt på noget andet ;-))
--
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
- Fyrteknik
- Stoker XII
- Indlæg: 612
- Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
- Mit fyr: RTB
Re: Hænger pris og kvalitet altid sammen??
Virkningsgraden er 85,3 på en KL2.
Så der er ca. 5% i forskel og det vil sige at besparelsen er ca. 500 kr årligt, hvis man fyre for 10000kr,
eller at man skal have fyret i 60 år inden man begynder at spare på grund af virkningsgraden.
Om 30% mindre strømforbrug, kan indtjene merprisen, for sådan et anlæg tvivler jeg nu på.
Så der er ca. 5% i forskel og det vil sige at besparelsen er ca. 500 kr årligt, hvis man fyre for 10000kr,
eller at man skal have fyret i 60 år inden man begynder at spare på grund af virkningsgraden.
Om 30% mindre strømforbrug, kan indtjene merprisen, for sådan et anlæg tvivler jeg nu på.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.
- Ulrik
- Redaktør
- Indlæg: 11089
- Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
- Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
- Areal: 96/87 m2
- Brændsel: German Pellets
- Fremviser gerne i postnummer: 5474
- Dagligt forbrug: 11 kilo
- Årligt forbrug: Est. <6 ton
- Geografisk sted: Veflinge, Fyn
- Givet likes: 119 gange
- Modtaget likes: 141 gange
Re: Hænger pris og kvalitet altid sammen??
Nu er det sådan at der trådte nye regler i kraft pr 1 juni i år.
Det betyder at forhandleren skal udlevere en attest ved salg.
Denne attest dokumenterer virkningsgraden.
Er der ingen attest, er anlægget ikke lovligt.
Prøv evt. at sammenligne attester på de produkter du synes er interessant.
Selvom der er en forskel på 10% i virkningsgraden, kan det ikke konverteres direkte til en 10% besparelse.
Besparelsen er højere og udregningen temmelig kompleks.
Det betyder at forhandleren skal udlevere en attest ved salg.
Denne attest dokumenterer virkningsgraden.
Er der ingen attest, er anlægget ikke lovligt.
Prøv evt. at sammenligne attester på de produkter du synes er interessant.
Selvom der er en forskel på 10% i virkningsgraden, kan det ikke konverteres direkte til en 10% besparelse.
Besparelsen er højere og udregningen temmelig kompleks.
MvH Ulrik©
- Ernst Drastrup
- Supporter
- Indlæg: 1514
- Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
- Geografisk sted: Arden
- Modtaget likes: 7 gange
- Kontakt:
Re: Hænger pris og kvalitet altid sammen??
Hej Morten
Hvor stor er dit hus i m2.
En gammel tommelfingerregel siger, hvis huset er godt isoleret, skal du have omkring 30 kcal. pr. m3. opvarmet rum.
F.eks. 120 m2. ganger du med loftshøjden, 2,30 meter. Hvis huset ikke er isoleret ret godt, og ligger på en forblæst bakketop, skal du have omkring 35 kcal. pr. m3. ca. 9.660 kilocalorier. Dem omsætter du ved at dele med 860, som bliver ca. 11,2 Kw.
Så stor skal kedlen være, hvis du vil have 22 grader indv. i hele hytten, når der fryser 12 grader udenfor.
Jeg kan også lave en fin transmissionsberegning, men så skal man vide helt præsis, hvad huset er bygget af, og hvilken K. værdier der er på vinduer - loft og gulv med mere. Det er en meget størrer udregning, men til gengæld mere nøjagtigt.
Jeg synes bestemt også du skal lave et solvarmeanlæg.
Du kan lave et forholdsvis billigt anlæg af brugte øldåser, hvis du har tid og lyst.
En masse billeder på min hjemmeside, viser en hel del om dette emne.
Og da du også skal have en akkumuleringstank i forbindelse med dit nye kedelanlæg, skal du indsvejse en radiator i tanken og bruge den som varmevekksler til solvarmen.
Det viser billederne også en hel del om.
På hjemmesiden er der også en hel masse forskellige diagrammer.
Og billederne taler faktisk for sig selv. Har du ikke en ca. 45 - 70 graders skyggefri sydvent taghældning, kan du også lave et stativ ude i haven. Det gør ikke noget, at der bliver 25 - 75 meter fra solfangerne til akkumuleringstanken, så laver man bare en m2. mere. Spar ikke på m2.. Den overskydende varme, kan du altid bruge f. eks. i gulvet på badeværelset, eller i et kælderrum eller lignende.
Skulle du have yderlige spørgsmål, er du altid velkommen til at sende en mail, eller spørg her på forum.
mailadressen er.: mailernst@mail.dk
Hjemmesiden er.: http://solvarmeekssperten.blog.com/
Med venlig hilsen
Ernst.
Første smed med solvarme i dk.
Hvor stor er dit hus i m2.
En gammel tommelfingerregel siger, hvis huset er godt isoleret, skal du have omkring 30 kcal. pr. m3. opvarmet rum.
F.eks. 120 m2. ganger du med loftshøjden, 2,30 meter. Hvis huset ikke er isoleret ret godt, og ligger på en forblæst bakketop, skal du have omkring 35 kcal. pr. m3. ca. 9.660 kilocalorier. Dem omsætter du ved at dele med 860, som bliver ca. 11,2 Kw.
Så stor skal kedlen være, hvis du vil have 22 grader indv. i hele hytten, når der fryser 12 grader udenfor.
Jeg kan også lave en fin transmissionsberegning, men så skal man vide helt præsis, hvad huset er bygget af, og hvilken K. værdier der er på vinduer - loft og gulv med mere. Det er en meget størrer udregning, men til gengæld mere nøjagtigt.
Jeg synes bestemt også du skal lave et solvarmeanlæg.
Du kan lave et forholdsvis billigt anlæg af brugte øldåser, hvis du har tid og lyst.
En masse billeder på min hjemmeside, viser en hel del om dette emne.
Og da du også skal have en akkumuleringstank i forbindelse med dit nye kedelanlæg, skal du indsvejse en radiator i tanken og bruge den som varmevekksler til solvarmen.
Det viser billederne også en hel del om.
På hjemmesiden er der også en hel masse forskellige diagrammer.
Og billederne taler faktisk for sig selv. Har du ikke en ca. 45 - 70 graders skyggefri sydvent taghældning, kan du også lave et stativ ude i haven. Det gør ikke noget, at der bliver 25 - 75 meter fra solfangerne til akkumuleringstanken, så laver man bare en m2. mere. Spar ikke på m2.. Den overskydende varme, kan du altid bruge f. eks. i gulvet på badeværelset, eller i et kælderrum eller lignende.
Skulle du have yderlige spørgsmål, er du altid velkommen til at sende en mail, eller spørg her på forum.
mailadressen er.: mailernst@mail.dk
Hjemmesiden er.: http://solvarmeekssperten.blog.com/
Med venlig hilsen
Ernst.
Første smed med solvarme i dk.