Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Farvel til oliefyr - goddag til ???

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Farvel til oliefyr - goddag til ???

Indlæg af Sologgris » 10 apr 2022 18:23

Som overskriften indikerer, så siger vi snart farvel til vores oliefyr - og skal så have fundet en anden varmekilde. Vores bolig på 240 m2 i 2 plan er på skråning, så kælderen ud mod haven er fri. Gasbeton hus, ikke gulvvarme men ældre radiatorer, ok isolering på loftet men ikke overvældende. Ældre vinduer, som nok skiftes indenfor kommende år, hvor det trækker hist og pist. Har på 2 år brugt 800 liter olie og 15 m3 brænde - Vi har 2 brændeovne heraf den ene med gris, som går ind over 500 liter accutank i fyrrummet, hvor også solvarmepaneler (mindre anlæg) går ind over. Vi er økonomiske med varme uden det tager overhånd - forventer også at udbygge sollpanelanlæg samt endnu akkutank (så solvarme forventes som primær varmekilde fra marts til og med oktober).

Vores fyrrum ligger i kælderen. Jeg er selv lidt lun på et pillefyr der (hvis skorstenfejren siger ok), evt måske i garagen som ligger op af huset uden jeg dog kender reglerne. Men vi (bemærk der nu står vi fremfor jeg) er også lidt lune på jordvarme, selvom vores grund skråner let. Luft til vand varmepumpe er vi nok mere lunkne overfor.

Pillefyr spørgsmål - med jeres erfaring, hvor stort anlæg i kw skal man ud fra ovenstående forvente at have? Man kunne med tiden forestille sig, at der bruges mindre træ i brændeovn end i dag. Og - kender I noget information om pillefyr uafhængig af model og mærke, som I kan anbefale - her tænker jeg uvildig dokumentation, hvor "sælger Helge" ikke er med. En god og grundig generel introduktion til pillefyr - ikke en phd afhandling men heller ikke "Alt for damerne" eller "Bo Bedre" niveau. Jeg har scrollet lidt rundt på sitet her, men ikke fundet det rette - det jeg har fundet har været modelafhængigt. Og hvad skal man forvente af forbrug af elektricitet - mon der kan siges noget konkret generelt om det?

Jordvarme spørgsmål - god introduktion til jordvarme, noget materiale her i dette forum?

Der er ikke mulighed for fjernvarme, men der er gas ude i vejen - som vi dog heller ikke umiddelbart er interesseret i. Vores overbevisning siger os måske også lidt, at pillefyr kan være en udfordring ved salg af ejendommen i forhold til jordvarme eller luft til vand pumpe - da pillefyr kræver lidt fysisk arbejde engang i mellem, så hus opvarmet med pillefyr måske ikke er så attraktivt for nogle fremtidige købere ... men en overbevisning, som måske ikke er korrekt. Vi forventer at bo her minimum de næste 15 år - og nok nærmere 20 år.

Må jeg høre fra jer?


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Farvel til oliefyr - goddag til ???

Indlæg af Jens » 10 apr 2022 21:14

Har selv pillefyr, som kører uproblematisk og som jeg ikke har ofret en krone på i reservedele siden installation i 2014.
Men skulle jeg vælge nyt, så ville jeg gå med luft-til-vand varmepumpe.
Der er nærmest aldrig vinter mere, og så tror jeg luft-til-vand vinder i forhold jordvarme og de ekstra etableringsomkostninger.
Du har den fulde frihed med varmepumpe, som du har haft med oliefyret, - det har du ikke længere, hvis du vælger pillefyr.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Farvel til oliefyr - goddag til ???

Indlæg af Sologgris » 11 apr 2022 10:30

Jens skrev:
10 apr 2022 21:14
Har selv pillefyr, som kører uproblematisk og som jeg ikke har ofret en krone på i reservedele siden installation i 2014.
Men skulle jeg vælge nyt, så ville jeg gå med luft-til-vand varmepumpe.
Der er nærmest aldrig vinter mere, og så tror jeg luft-til-vand vinder i forhold jordvarme og de ekstra etableringsomkostninger.
Du har den fulde frihed med varmepumpe, som du har haft med oliefyret, - det har du ikke længere, hvis du vælger pillefyr.
Tak for input - så den frihed, som du omtaler, det er den der smutter ved pillefyr? Og som følge af - at der skal tilføres piller til pillefyret og renses engang i mellem - eller måske noget andet?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Farvel til oliefyr - goddag til ???

Indlæg af triumph » 11 apr 2022 11:05

1. umiddelbart lyder det som et fyr på ca. 16 kw du skal bruge
2. Jeg havde først spekuleret over den fremtidige udvikling af el/pillepriser.
Og når jeg så var blevet gråhåret, og havde konstateret at jeg ikke har den fjerneste ide om hvordan det vil gå. Så ville jeg have tanker om flg:

VP: økonomien i en varmepumpe bliver dårligere, jo højere fremløbstemperatur. den skal helst ikke over 45 C.
Kan dine radiatorer varme huset om vinteren ved 45 C fremløb ?
Du skal sikkert have stører radiatorer, andre radiatorventiler, stører flow i rør (Evt. gulvvarme) Husk det når du laver buget

Pillefyr: Hvis du indretter dit fyrrum i kælderen er det en del af beboelsen, og skal (mærkeligt nok) ikke indrettes som brandcelle.
Men du skal naturligvis tænke over at pillerne skal ned i kælderen, og at ligemeget hvad, så er der et vist svineri ved at have et pillefyr. Man kan godt have det ved siden af de hvide lagner der hænger til tørre, men det var nemmere ikke og blande vasketøj og pillefyr.
Hvis du flytter pillefyret ud garagen, skal fyrrum indrettes som brandcelle = dobbelt lag gips på brandbare flader + branddør. Og der skal naturligvis laves skorsten, trækkes rør, laves el, osv. Det kan hurtigt koste nogen penge.
Der må max være 4 tons træpiller i fyrrum (tror jeg nok). Hvis du skal have flere stående, skal de være uden for fyrrummet

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Farvel til oliefyr - goddag til ???

Indlæg af svanggaard » 11 apr 2022 11:54

triumph skrev:
11 apr 2022 11:05
1. umiddelbart lyder det som et fyr på ca. 16 kw du skal bruge
2. Jeg havde først spekuleret over den fremtidige udvikling af el/pillepriser.
Og når jeg så var blevet gråhåret, og havde konstateret at jeg ikke har den fjerneste ide om hvordan det vil gå. Så ville jeg have tanker om flg:

VP: økonomien i en varmepumpe bliver dårligere, jo højere fremløbstemperatur. den skal helst ikke over 45 C.
Kan dine radiatorer varme huset om vinteren ved 45 C fremløb ?
Du skal sikkert have stører radiatorer, andre radiatorventiler, stører flow i rør (Evt. gulvvarme) Husk det når du laver buget

Pillefyr: Hvis du indretter dit fyrrum i kælderen er det en del af beboelsen, og skal (mærkeligt nok) ikke indrettes som brandcelle.
Men du skal naturligvis tænke over at pillerne skal ned i kælderen, og at ligemeget hvad, så er der et vist svineri ved at have et pillefyr. Man kan godt have det ved siden af de hvide lagner der hænger til tørre, men det var nemmere ikke og blande vasketøj og pillefyr.
Hvis du flytter pillefyret ud garagen, skal fyrrum indrettes som brandcelle = dobbelt lag gips på brandbare flader + branddør. Og der skal naturligvis laves skorsten, trækkes rør, laves el, osv. Det kan hurtigt koste nogen penge.
Der må max være 4 tons træpiller i fyrrum (tror jeg nok). Hvis du skal have flere stående, skal de være uden for fyrrummet
Jeg tror 10KW fyr er rigeligt - men det er flueknepperi.

Som jeg forstår det er der ikke planer om at nedtage brændeovnen. Dvs. at hvis din primære varmekilde ikke kan følge med (eller bliver for dyr i brændsel) kan du spæde lidt til med brændeovnen.

I det lys ville jeg helt sikkert gå efter en luft til vand VP.


Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Farvel til oliefyr - goddag til ???

Indlæg af Sologgris » 14 apr 2022 17:06

triumph skrev:
11 apr 2022 11:05
1. umiddelbart lyder det som et fyr på ca. 16 kw du skal bruge
2. Jeg havde først spekuleret over den fremtidige udvikling af el/pillepriser.
Og når jeg så var blevet gråhåret, og havde konstateret at jeg ikke har den fjerneste ide om hvordan det vil gå. Så ville jeg have tanker om flg:

VP: økonomien i en varmepumpe bliver dårligere, jo højere fremløbstemperatur. den skal helst ikke over 45 C.
Kan dine radiatorer varme huset om vinteren ved 45 C fremløb ?
Du skal sikkert have stører radiatorer, andre radiatorventiler, stører flow i rør (Evt. gulvvarme) Husk det når du laver buget

Pillefyr: Hvis du indretter dit fyrrum i kælderen er det en del af beboelsen, og skal (mærkeligt nok) ikke indrettes som brandcelle.
Men du skal naturligvis tænke over at pillerne skal ned i kælderen, og at ligemeget hvad, så er der et vist svineri ved at have et pillefyr. Man kan godt have det ved siden af de hvide lagner der hænger til tørre, men det var nemmere ikke og blande vasketøj og pillefyr.
Hvis du flytter pillefyret ud garagen, skal fyrrum indrettes som brandcelle = dobbelt lag gips på brandbare flader + branddør. Og der skal naturligvis laves skorsten, trækkes rør, laves el, osv. Det kan hurtigt koste nogen penge.
Der må max være 4 tons træpiller i fyrrum (tror jeg nok). Hvis du skal have flere stående, skal de være uden for fyrrummet

Tak for dine kommentarer - det "praktiske" i forhold til at have pillefyret i fyrrummet (hvor oliefyret er nu), et god information for mig. Faktisk har vi et par tørrresnore til tøj engang i mellem. Det med at få piller i kælderen er klar en lidt træls ting - jeg kan køre udenom med trillebør, men det tager jo også tid. Omvendt - olietankenn er i fyrrummet, hvor der er et rør, hvor olien førhen er kommet ind af. Jeg har lidt tanker om, at det før kan bruges, så man den "fylder" op med piller i kælderen. Det vil helt sikkert give en del støv. Og garagen - den synes jeg næsten at der er dømt ude med det, som du skriver. Den er op af huset, men rørføring er stadig ca 4 meter.

Jeg ved ikke, om jeg kan få en fremløbstemperatur på 45 C - jeg forstår ikke, hvorledes de 45C har indflydelse på eventuel valg af VP? Min brændeovn med gris smider ca 60C ind i accutanken, og hjulpet af fyret, så kommer temperaturen op - men hvis alle radiatorer kører, så er jeg usikker på, om det kan holde fremløb på 45C. Kan du forklare lidt nærmere hvad du mener med de 45C og hvad det har af betydning?

Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Farvel til oliefyr - goddag til ???

Indlæg af Sologgris » 14 apr 2022 17:09

Jens skrev:
10 apr 2022 21:14
Har selv pillefyr, som kører uproblematisk og som jeg ikke har ofret en krone på i reservedele siden installation i 2014.
Men skulle jeg vælge nyt, så ville jeg gå med luft-til-vand varmepumpe.
Der er nærmest aldrig vinter mere, og så tror jeg luft-til-vand vinder i forhold jordvarme og de ekstra etableringsomkostninger.
Du har den fulde frihed med varmepumpe, som du har haft med oliefyret, - det har du ikke længere, hvis du vælger pillefyr.
Tak, ja jeg kan godt se det med frihed den behagelighed med VP fremfor at skulle håndtere piller løbende. Hvor meget el bruger dit pillefyr om året? En ting er prisen på piller en anden ting er vel også omkostningen til el til pillefyret under drift?

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Farvel til oliefyr - goddag til ???

Indlæg af Jens » 14 apr 2022 22:27

Ifølge test ved DTI, så bruger den 34 w per time ved max ydelse, - så maks 816 w pr døgn.
Men den kører jo i gennemsnit under halv ydelse også når det er koldt.

Dertil kommer jo cirkulationspumper, men de skal jo også køre ved luft-til-vand varmepumper.

Friheden er især at kunne tage afsted i en uge, også når det er koldt, uden at nogen skal fylde piller på. En større silo ville kunne kompensere en del, men friheden er større, når man kun er afhængig af strøm i kontakten.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Farvel til oliefyr - goddag til ???

Indlæg af triumph » 15 apr 2022 00:42

En var varmepumpe har en COP værdi= hvor mange kW varme får man ud, for hver kWh strøm man putter ind. Det er klart at COP værdien bliver dårligere/ varme pumpe skal bruge mere energi, hvis varmepumpe skal hæve temperaturen fra f.eks. 0 c til 60 C. End hvis den skal hæve temperaturen fra 0 c til 45 c.
Det betyder også at COP værdien er dårligst om vinteren, hvor man bruger mest varme.(Her skal varmepumpe måske hæve temperaturen fra-10C til +60C. Mens i foråret skal den måske hæve temperaturen fra+15 til +30C. Derfor benytter man en SCOP= Årscop = gennemsnitlig COP værdi over året, hvor man tager højde for at man bruger mere el, når COP værdi er dårligst/ det er koldt.(og man også har behov for den højeste fremløstemperatur
Det er klart at et jordvarme er bedre om vinteren, end luft/vand. Da jordtemperaturen er varmere end luft temperaturen.Men dog giver det sjældent så meget bedre driftsøkonomi at det kan betale merudgifter ved at grave varmeslanger ned.

Det er også derfor at gulvvarme er optimalt, da man måske kan nøjes med en fremløstemperatur på 35 c. Da man har et stort areal. Med radiatore har man et meget mindre areal. Og skal derfor Have højre fremløstemperatur for at holde huset varmt.det er også vigtigt at man benytter hele radiatorens areal (radiator skal have samme temperatur i toppen og i bunden. For at sænke fremløbstemp. Mest muligt

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Farvel til oliefyr - goddag til ???

Indlæg af Hjemme teori » 15 apr 2022 04:08

triumph skrev:
15 apr 2022 00:42
Det er også vigtigt at man benytter hele radiatorens areal (radiator skal have samme temperatur i toppen og i bunden. For at sænke fremløbstemp. Mest muligt
Gode forklaringer, men de sidste par linier er lidt selvmodsigende.

Det er vigtigt at man bruger hele radiatorens areal, men har den samme temp i i top og bund har man ikke ikke sænket temperaturen overhoved.
Men sænker temp. mest muligt hvis temperaturen i top er "varm" og bunden er "kold", hvis de har samme temperatur er flowet for højt og radiatoren for lille.
Mvh. Sophus


Besvar