Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af Bri_Jac » 25 sep 2020 18:39

Har du tjekket hvad naboens søn skal have i løn for at fylde siloen?


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af pelle » 25 sep 2020 18:57

Kombiner Ideerne her i tråden. Lav en lille kasse/plade af rionet som Torpets ide. Løft ikke sækken, men slæb den over i kassen og løft den op og ind over siloen med et lille elhejs. Så et snit med kniven.. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af Lintz » 25 sep 2020 19:08

Bri_Jac skrev:
25 sep 2020 18:39
Har du tjekket hvad naboens søn skal have i løn for at fylde siloen?
https://www.youtube.com/watch?v=tft6EwdfyKE
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af Troldmand. » 25 sep 2020 19:35

Skru de to rør af pillefyret. Samme to rør skrues direkte på for eks. en panasonic monoblok. Velvære. Billig varme. Aldrig mere kæmpe med tunge pillesække, aske mm.
Hver dag der går med pillefyr, koster kassen i forhold til varmen fra en varmepumpe.

sra71
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 jul 2014 07:59
Mit fyr: Biowin 2 touch 10 kW
Areal: 165 m2 +30 m2 kælder
Brændsel: Træpiller + brænde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af sra71 » 26 sep 2020 11:27

Det er også muligt at købe træpiller i 10 kg sække.


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af DBS » 26 sep 2020 16:26

Hvis du har et plant gulv mellem der hvor du har træpiller, og magazin, så er en sækkeløfter måske en mulighed.

https://www.jlmteknik.dk/wp-content/upl ... evogne.pdf

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af mgmone » 03 okt 2020 15:32

Dem der påstår at en VP er billigere i drift end et pille fyr , må have haft et pillefyr der ikke lever op til dagen standard. Energi styrelsen har haft DTI til at måle på VP ude i virkeligheden, og kommer frem til en års nyttevirkning på 2,5- 2,7, hvis vi regner med de 2,7 og en elpris på 1,70,- giver det en kilowatt pris på 63 øre, det svarer til at købe træpiller til 2,8/ kilo og sende dem igennem et MGM fyr, hvis du kan købe træpiller til 2,00 er en VP 40% dyrere i drift, hertil kommer øgede udgifter til afskrivning. Når vi har kunder som piller en 4 år gammel VP til 152.000,- ned og monterer pille fyr er det nok ikke fordi de ikke kan regne. link til måling på VP i drift : https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Varme ... lation.pdf
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af Lintz » 03 okt 2020 18:01

mgmone skrev:
03 okt 2020 15:32
Dem der påstår at en VP er billigere i drift end et pille fyr , må have haft et pillefyr der ikke lever op til dagen standard. Energi styrelsen har haft DTI til at måle på VP ude i virkeligheden, og kommer frem til en års nyttevirkning på 2,5- 2,7, hvis vi regner med de 2,7 og en elpris på 1,70,- giver det en kilowatt pris på 63 øre, det svarer til at købe træpiller til 2,8/ kilo og sende dem igennem et MGM fyr, hvis du kan købe træpiller til 2,00 er en VP 40% dyrere i drift, hertil kommer øgede udgifter til afskrivning. Når vi har kunder som piller en 4 år gammel VP til 152.000,- ned og monterer pille fyr er det nok ikke fordi de ikke kan regne. link til måling på VP i drift : https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Varme ... lation.pdf
Hilsen Karsten
God forklaring :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af svanggaard » 03 okt 2020 20:06

Jeg har udsigt til 5 stk 3,45 MW vindmøller i sydøstlig retning fra matriklen. De holder ofte stille (bl.a. hele dagen i dag) selvom vinden blæser. Forklaringen er, at omkostningerne ved drift/slid er større end den afregning ejerne kan opnå.

Strøm koster næsten ingen ting. Det gør til gengæld afgifterne. Min sidste el regning var på godt 2200. Strømmen kostede 234,- resten er abonnement, afgifter og moms.

Jeg er med på at PSO-afgiften er på vej ned, men det hænger jo stadig ikke sammen. Hvis de (vores regeringer gennem tiden) reelt vill ha' os over på strøm - ja så ville de jo nok ha' sænket afgiften så det kunne mærkes. Hvis strømmen var billig ville jeg med glæde sætte et varmelegeme i buffertanken eller måske gange effektiviteten op ved at sætte en effektiv varmepumpe på. Billig varme med et minimum af indsats - what's not to like?

For min skyld kunne de også gøre prisen afhængig af sol og vind (rigtig timeafregning). Jeg skulle nok få installeret tilstrækkelig bufferkapacitet til at kunne indrette mig efter varierende priser.

Hvis jeg skulle bygge nyt ville jeg overveje varmepumpe - også selvom der ikke er tilskud (så vidt jeg ved) til nybyggeri. Nye huse har generelt lavt varmebehov, så en lille pumpe burde kunne klare opgaven. Men indtil videre er etablerings omkostninger (tilskud eller ej), afskrivninger, usikkerhed om ydelse samt bekymring for skatteskruen simpelthen for høj til at jeg synes det er relevant at bruge 100.000+ på en varmepumpe på et hus årgang 1936.

Ud over den urimelige beskatning af strøm bliver næste problem nok dimensioneringen af elnettet. Hvis hver anden eller tredje husstand på villavejen sætter bilen til opladning når de kommer hjem fra arbejde - samtidigt med kogespidsen i øvrigt - ja så bliver ledningerne under fortovet varme. På den konto er jeg godt tilfreds med at være nabo til landmænd med store gyllepumper som kun kører lejlighedsvist. Ledningerne i mit pastorat kan sagtens klare mosten.

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af From » 04 okt 2020 12:42

svanggaard skrev:
03 okt 2020 20:06
Ud over den urimelige beskatning af strøm bliver næste problem nok dimensioneringen af elnettet. Hvis hver anden eller tredje husstand på villavejen sætter bilen til opladning når de kommer hjem fra arbejde - samtidigt med kogespidsen i øvrigt - ja så bliver ledningerne under fortovet varme. På den konto er jeg godt tilfreds med at være nabo til landmænd med store gyllepumper som kun kører lejlighedsvist. Ledningerne i mit pastorat kan sagtens klare mosten.
Hvis bare der bliver tilpas forskel på prisen hen over døgnet, så vil det være med til at udjævne forbruget. De fleste elbiler behøver kun nogle få timers ladning i døgnet og det kan jo ligeså godt være om natten når strømmen er billig.

Jeg har tung gulvvarme og hvis jeg havde luft-vand varmepumpe, så ville jeg få lavet så varmepumpen ikke kørte mellem 17-20 hvor der er et pristillæg om vinteren


Besvar