Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Modtaget likes: 2 gange

Nyt fyr?

Indlæg af hestetyv » 29 feb 2020 16:52

Sagen er den, at jeg har et Ca 18 år gammelt gasfyr nu, til varme og vand. Huset er 130kvm, fra 1957, og taget er ikke skiftet siden. Det er cementtegl og ingen isolering ud over 220mm på loft og i skunk.
Jeg ved ikke om det kan svare sig at skifte til nyt gasfyr, eller evt spekulere i pillefyr og silo. Jeg kan have fyr i bryggers, hvor gasfyr og vandvarmer er nu, og lave silo i kælder (desværre er der ikke plads i bryggers til silo), men trappen ned til kælder er smal og stejl.

What to do?
/Claus


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Nyt fyr?

Indlæg af HR LUCCA » 29 feb 2020 23:50

Er sikker på et nyt gasfyr spare sig hjem i løbet af nogle år , og er helt sikkert også den billigste løsning , det koster vel omkring 20000 kr , og så kan du sikkert få noget håndværker fradrag og energitilskud .
Hvis du vælger et pillefyr er der også penge og spare , jeg skiftede fra gas til pillefyr og sparer ca 10000 kr om året , men det koster noget mere .
Et fyr af ok kvalitet , måske en ny skorsten , en VVB og lidt rør arbejde , 60-70000 kr måske mere :? der kan du så også få tilskud .
Så er det muligt og få pillefyr hvor fyr og magasin er ud i et , de måler ca 100 cm i breden og 60 cm i dybden .
Også ville jeg aldrig vælge magasin i kælderen , det vil du blive træt af :cry: der er ikke meget ved og bære 4-6 paller piller ned af en trappe cry.gif .

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt fyr?

Indlæg af MichaelK » 01 mar 2020 00:03

Man kunne vælge et fyr med pillesug, og så have magasin i kælderen, men til indblæsning, så
man ikke skal slæbe pillerne derned. Alternativt kunne det hele måske placeres i kælderen?

Bagsiden af den løsning, er selvfølgelig prisen. Den er høj!

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar