Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvad skal jeg bruge???

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
evilhero38
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28 jun 2019 21:43

hvad skal jeg bruge???

Indlæg af evilhero38 » 28 jun 2019 21:50

Hej

vi er en famile på 5 som har købt et rækkehus fra 1965 på 171m2 huset er ikke efterisoleret og oliefyret er fra 1965.
jeg er blevet anbefalet det her fyr biodom-c15 men jeg ved ikke noget om det? og er et pillefyr bedre ind natur gas?

Mvh

Evilhero38


pendec

Re: hvad skal jeg bruge???

Indlæg af pendec » 28 jun 2019 22:08

Hvis du er i den klasse, så kan jeg anbefale det jeg lige har købt sidste efterår. MGM Easy 15, meget lig det du ser på, og så alligevel en del mere advanceret. Der er semi - herd rens i pro modellen og den skal ikke rengøres ofte, altså nok mere ca. hvert 2 uger , så skal aske tømmes og en flaske rørs børste køres let rundt inde i kedlen, så er det det.
Den du ser på lyder til at skulle have rengøring daglig efter 1 - 2 sække.
Der er også røgrør i min model, der skal du lige trække i nogle pinde, en gang ca. hver 2. dag. afhængig af forbrug.

Og så giver en 75liter tank, altså kun plads til 3 sække á 16kg(Så lige en anden sider skriver C15 har ca. 55kg plads), så bruger huset en sæk, så er du ude i at fylde op efter 3 dage, og nok bliver det rigtig koldt, så skal der nok en 2 sække på hver dag, afhængig af huset, som lyder lidt som mit, dog er mit fra 1880-1890 :) Så du klarer den nok bedre end jeg gør.

Det er denne jeg taler om , og har altså flere ekstras som dog koster lidt ekstra.

https://www.mgm-pillefyr.dk/pillefyr/mgm-easy-pillefyr/

Prisen er tæt på hinanden, jeg er dog sikker på at Karsten som kom her og installerede min, også kan give en god pris for installationen, hvis du ikke selv begiver dig ud i det.

Omkring gas vs træpiller. Så er kwh effekten ca. 4 på gas, og ca. 5 kwh på træpiller.
Priserne er så 6,5-8kr for gas alt inkl. og kilo pris på træpiller på sjælland nok omkring kr. 2,1-2,3, du skal nok ikke bruge nok træpiller så du kan købe i Tyskland hvis du er på sjælland.
Lidt pris ref. materiale.: https://www.bolius.dk/det-koster-de-for ... former-887

Selvf. er der andre pillefyr som NBE Scotte og lidt dyrere NBE RTB 10-16kw modeller, dem kan du også tage et kig på.

Her er manual på engelsk til BioDom C15, den siger så rens af herd hver 10 dage, eller når silo er tom, altså når du har brugt 3 sække :) http://www.hilaris.ee/wp-content/upload ... manual.pdf
Og så foregår det manuelt , som jeg læser det.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: hvad skal jeg bruge???

Indlæg af triumph » 07 okt 2019 23:07

Biodome er ikke et fyr jeg har hørt om, tror ikke det er særligt udbredt

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: hvad skal jeg bruge???

Indlæg af Bri_Jac » 08 okt 2019 10:59

Jeg ville "kræve" at se nogle brugere af BioDome komme med udtalelser inden du bruger din penge på det

pendec

Re: hvad skal jeg bruge???

Indlæg af pendec » 08 okt 2019 11:03

Jeg tror vi kan konkludere at det første indlæg, måske mere var en indskudt reklame link :)

Personen har aldrig været her på siden, efter.


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: hvad skal jeg bruge???

Indlæg af Bri_Jac » 10 okt 2019 20:49

pendec skrev:
08 okt 2019 11:03
Jeg tror vi kan konkludere at det første indlæg, måske mere var en indskudt reklame link :)

Personen har aldrig været her på siden, efter.
så vil jeg til gengæld på baggrund af dette advokere for ALDRIG at støtte fusk-x-perten der sælger fusk biodom dårlige pillefyr :-)

pendec

Re: hvad skal jeg bruge???

Indlæg af pendec » 10 okt 2019 21:24

Jeg ved ikke helt om de fusk :) Prøvningsattest er digitalt signeret af TI, og selvom signatur er udløbet, så står der den ikke er ændret, så i 2016 blev det pillefyr da godkendt af Teknologisk Institut. Men igen, indlæg var nok mere reklame end andet.
Og vi hjælper nok lidt ved at holde tråden "varm".

soerenfink
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 aug 2018 13:38
Mit fyr: Biodom 21
Areal: 134 + kælder
Brændsel: Forskelligt 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 2650
Årligt forbrug: 4-5
Geografisk sted: Hvidovre
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: hvad skal jeg bruge???

Indlæg af soerenfink » 29 okt 2020 19:44

Hej alle

Nu er det jo en gammel tråd, men derfor kan man jo godt kommentere alligevel.

Jeg er indehaver af et Biodom 21 fyr, som jeg købte hos Fyr-x-perten. Fik et godt tilbud på det. Og alt var bedre end det gamle oliefyr jeg overtog.
Nu har jeg kørt med det i 2 sæsoner og dette er min 3. sæson. Jeg er meget godt tilfreds med selve fyret, og den service der fulgte med da jeg købte det.

Magasinet kan rumme ca. 6-7 sække af 15 kg træpiller. Jeg renser fyret efter et forbrug på ca. 180 kg træpiller. Det er 2 opfyldninger. Ved rensning støvsuger jeg brandkammeret og en gang imellem et sekundært askekammer. Den eneste udfordring jeg har haft er, at hvis ikke jeg har været grundig med støvsugningen/rengøringen, så har fyret haft vanskelig ved at "tænde op" efterfølgende. Men det problem har jeg ikke haft efter en grundigere rengøring.
Fra Fyr-x-pertens side anbefaler man at få fyret serviceret hvert år. Sikkert en god ide, men jeg har ikke fået mit fyr serviceret og det kører godt indtil videre.

Jeg har brugt mellem 4-5 tons træpiller på en sæson. Jeg skal opvarme et hus på 134 kvm +( 97 kvm kælder, som nyder godt at at isoleringen ikke er alt for god. Kælderen holder en temperatur på ca.16-18 grader gennem vinteren.)

Så indtil videre har jeg været glad for mit slovakiske fyr.

Mvh. Søren

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: hvad skal jeg bruge???

Indlæg af Bri_Jac » 31 okt 2020 10:59

jeg synes at hele dette indlæg derfor burde slettes, det giver ingen mening

pendec

Re: hvad skal jeg bruge???

Indlæg af pendec » 31 okt 2020 11:10

Bri_Jac skrev:
31 okt 2020 10:59
jeg synes at hele dette indlæg derfor burde slettes, det giver ingen mening
Produktet eksisterer stadig, så oprindelig årsag er nok uændret, det er ren reklame mand!


Besvar