luft/vand varmepumpe kontra. nyt pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: luft/vand varmepumpe kontra. nyt pillefyr

Indlæg af Troldmand. »

HR LUCCA
Alt hvad man kan finde på nettet om luft vand varmepumper, er så fint.
Der er dog en hage...
Alt er så teoretisk. Det er som, det er så nemt, bare smid 80 til 100000,- `to rør på, så køre det.
Virkeligheden er en helt anden. Opstilling, og alt dertil er vigtig, hvis den skal holde god økonomi. Og aller vigtigst at få den pumpe, der passer til sit hus. Endnu har jeg ikke fundet en beregningsmodel, der tager alle forbehold.
Jeg har brugt et år på at skille skidt fra godt. Og er stadig ikke færdig.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: luft/vand varmepumpe kontra. nyt pillefyr

Indlæg af Bigfoot »

emnet omkring varmepumper er absolut ikke uinteressant. Jeg synes det er spændende at se hvordan netop det produkt udvikler sig fra en supplerende varmekilde til nu at være en selvstændig varmekilde.

Jeg kan dog godt undre mig over at et dårligt isoleret hus i tre plan, kun skal bruge 7kw? Det er lidt en ny verden at rode i, og vi skal nok være påpasselige med at sammenligne direkte med hvad det kræver af pillefyr i kw.

Som jeg ser det, så tror jeg at mit Scottefyr er det sidste pillefyr jeg har ejet i dette hus. Næste gang bliver det nok en varmepumpe luft - vand.
Men nu må vi se hvordan verden udvikler sig, inden vi ser os om, så kan vi jo risikere at blive tvunget ud i et skift, på grund af grønne tosser på borgen.

Hvad siger du Troldmand? Er det tilladt med biobrændsel om 10 år?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: luft/vand varmepumpe kontra. nyt pillefyr

Indlæg af Troldmand. »

Hej
Først. Vi har haft ned til minus 6 - 7 grader i nat. Det var første nat, med rigtig kulde, hvor huset blev opvarmet med vpen.
Her kl. 7 tjekkede jeg varmepumpen. Kompressoren kørte kun 38 hz. Fremløb var 41grader. retur 38 grader. Med varmepumpen er flovet igennem radiator og gulvvarme sat op, i forhold til da vi havde pillefyr. Radiatorerne er kun varme halvt ned og vi har 22 - 23 grader overalt i huset. At se, så har den 9kwh pumpe stadig rigeligt at give af, til der bliver koldere.

Det er her mange misforstår at have lav fremløbstemperatur, om det nu går. Med et pillefyr eller hvad nu med ild, er fremløb måske 60 - 70 grader, og radiatorerne er kun varme i toppen. Varmepumpen varmer dem op længere ned.

Om 7kwh er nok som i trådstarters indlæg. Jeg turde ikke satse på en 7kwh pumpe. Jeg har set hvordan beregninger på varmepumpe til folk ser ud.
Dem jeg har set, får udregnet efter hvor meget olie / træpiller de før brugte. Og derudfra regner man så størrelse ud på varmepumpe.
Ingen spekulere på om radiator mm. kan overføre varme nok til huset ved lav - lavere fremløb temperatur. Herunder rør dimension i huset.
Ligeledes bliver mange (langt hovedparten) af pumper opstillet forkert. I vejledningen til min, står der minimum en halv meter til mur. Googler man billeder, skal man være dygtig, hvis man kan finde 10 på en dag, der opfylder dette krav.

Varmepumpen skal hente varmen ud af luften, og så nytter det ikke at blokere for luft gennemstrømning.

Træpillefyr om 10 år. Tvivler.
I takt med at pillefyr i hobetal lige nu, bliver udskiftet med varmepumper. Bliver pillefyr fabrikanterne presset i manglende omsætning. Spørgsmålet er nok mere, om man kan købe et pillefyr om 10.

Skrevet som orden lige nu og her dukkede op på lystavlen.
God dag til alle.
thermik
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: luft/vand varmepumpe kontra. nyt pillefyr

Indlæg af thermik »

Bigfoot skrev: 18 jan 2019 08:36 emnet omkring varmepumper er absolut ikke uinteressant. Jeg synes det er spændende at se hvordan netop det produkt udvikler sig fra en supplerende varmekilde til nu at være en selvstændig varmekilde.

Jeg kan dog godt undre mig over at et dårligt isoleret hus i tre plan, kun skal bruge 7kw? Det er lidt en ny verden at rode i, og vi skal nok være påpasselige med at sammenligne direkte med hvad det kræver af pillefyr i kw.

Som jeg ser det, så tror jeg at mit Scottefyr er det sidste pillefyr jeg har ejet i dette hus. Næste gang bliver det nok en varmepumpe luft - vand.
Men nu må vi se hvordan verden udvikler sig, inden vi ser os om, så kan vi jo risikere at blive tvunget ud i et skift, på grund af grønne tosser på borgen.

Hvad siger du Troldmand? Er det tilladt med biobrændsel om 10 år?
Ja det er tilladt med biobrændsel om 10, 20 år og der vil også kører dieselbiler og benzin biler rundt 20 år og jeg vil godt væde 500.-

Det eneste man ikke kan vide er hvor meget afgift der er på biobrændsel benzin og diesel om 10 og 20 år.
skrot1

Re: luft/vand varmepumpe kontra. nyt pillefyr

Indlæg af skrot1 »

Synes diskutionen omkring varmepumper kontra andre former for opvarmning, er ved at udvikle sig til en skyttegravskrig herinde:) faktum er der ikke er et facit for hverken det ene eller det andet, nogle boligtyper er bedst tjent med enten det ene eller det andet, så med mindre der politisk vedtages, man ikke ønsker det ene eller det andet, eller forfordeler økonomisk noget frem for andet, ved at pålægge afgifter, eller modsat, afgiftslettelser, så bliver der også brændt træ af i private fyr langt ind i fremtiden.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: luft/vand varmepumpe kontra. nyt pillefyr

Indlæg af Hjemme teori »

Nu har jeg været inde på 2 varmepumpe beregnere og ingen af dem kan/vil beregne størrelse eller besparelse når man har fastbrændsel.
De vil dog gerne allesammen at man kontakter dem så de kan rådgive. (her vælger jeg så at læse sælge)

Regner jeg mine piller om til olie (altså i form af kWh), vil de meget gerne. Problemet er bare at når de er færdige og jeg regner baglæns forsvinder besparelsen.

Så jeg er helt enig med skrot at i huset, er centralvarme systemet er rigtig afgørende for om en VP er god rent økonomisk.
Mit problem med den er at de ikke vil skrive noget på papir med en "beregner". Det siger mig at de i værste fald overhoved ikke kan være med. Men gerne vil "rådgive" og så er en VP jo lidt som at sælge elastik i metermål.

Og jeg havde samme frygt da jeg købte pillefyr, "Holder tallene?"

Min oplevelse er at de mere end holdt. Vi indfyrer samme kWh antal som med oliefyret, selvom prisen har gjort at vi nogle steder har det lidt varmere. Det siger mig at OR mærkaten som var lovpligt gav, et øjebliksbillede som åbenbart lå en del fra årsvirkningsgraden.
Mvh. Sophus
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: luft/vand varmepumpe kontra. nyt pillefyr

Indlæg af Troldmand. »

Inden længe, er min nu nye varmepumpe en datids model.
Nye pumper kommer i fremtiden, med R32 butangas. Min er med R410a.
Man har kunnet læse, at den nye R32 gas, vil kunne hæve virkningsgraden med hele 10%

https://www.aircon.panasonic.eu/DK_da/happening/ny-r32/
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: luft/vand varmepumpe kontra. nyt pillefyr

Indlæg af Troldmand. »

Hjemme teori.

Det er rimeligt nemt at finde ud, af om man kan bruge varmepumpe.
Alt afgørende er, om dit hus har rør/radiator installation, der kan håndtere et evt. større flov.

Hos os, der vidste jeg på forhånd, at vi havde rør, der kunne klarer det flov, der er nødvendigt, da vi altid har kørt 50 grader i fremløb fra pillefyret. Varmepumpen kan også køre 50 grader i fremløb, så den side af sagen var hjemme på forhånd.

Man kan nemt selv lave et tjek, om man kan bruge varmepumpe. Er fremløb 60 grader, og radiatorerne kun varme lidt ned, viser det, at der er plads til at gå ned i fremløb temperatur. Er ens radiator derimod varme til bunden, ved fremløb på 60 grader, skal man nok ikke tænke på varmepumpe.

Som du rigtigt skriver, de beregninger man kan hente eller prøve, skal man tage med et vis gran salt. Som det så smukt hedder.

Vi fik lavet 3 beregninger, og de ser ud til at holde. Med mindre resten af sæsonen, bliver vild anderledes end normalt.
Vi har fået en besparelse på ca 4000,- i forhold til piller efter 2017 priser. Vores forbrug i piller var ca. 6 paller på en vinter.
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: luft/vand varmepumpe kontra. nyt pillefyr

Indlæg af Centrifugal »

Min opfattelse er at luft/vand varmepumpen hellere må være overdimensioneret end det modsatte. Er den for lille, kommer den indbyggede el-patron på overarbejde, hvilket giver et langt større elforbrug end forventet. Min egen er valgt så tilpas stor, at jeg har kunnet koble el-patronen permanent fra. De fem dage om året, hvor den ikke helt kan følge med, kommer der en pind i ovnen.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
thermik
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: luft/vand varmepumpe kontra. nyt pillefyr

Indlæg af thermik »

Centrifugal skrev: 18 jan 2019 13:18 Min opfattelse er at luft/vand varmepumpen hellere må være overdimensioneret end det modsatte. Er den for lille, kommer den indbyggede el-patron på overarbejde, hvilket giver et langt større elforbrug end forventet. Min egen er valgt så tilpas stor, at jeg har kunnet koble el-patronen permanent fra. De fem dage om året, hvor den ikke helt kan følge med, kommer der en pind i ovnen.
Syntes da at have læst den faktisk skal være lidt for lille i forhold til behov så den ikke får for mange start stop ??

Besvar