Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
hovawart
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 05 okt 2008 19:37
Mit fyr: Scotte 16/opop
Areal: 280
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Nordfalster
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Nyt fyr

Indlæg af hovawart » 08 jan 2019 18:36

Min OPOP\scotte med version 4.99 er ved at være udtjent.. Har dog et par spørgsmål inden jeg går løs på BS+ V.13
- Har jævnligt problemer med aske/ askekager på herden.. Kan kompressor-rens klare sådanne udfordringer.
- Er det nemt at komme til herden, hvis man skal rense manuelt..( på OPOP er der jo direkte adgang oppefra)
- Virker det automatiske rens af rør-rørene i kedlen..eller skal man stadig ind og børste løs.
- Kan fyret håndtere de forskellige kvaliteter af piller der findes.. (PT skal jeg justere blæs/ mætning for hver gang jeg får nye piller)


calle

Re: Nyt fyr

Indlæg af calle » 09 jan 2019 23:30

hovawart skrev:
08 jan 2019 18:36
Min OPOP\scotte med version 4.99 er ved at være udtjent.. Har dog et par spørgsmål inden jeg går løs på BS+ V.13
- Har jævnligt problemer med aske/ askekager på herden.. Kan kompressor-rens klare sådanne udfordringer.
- Er det nemt at komme til herden, hvis man skal rense manuelt..( på OPOP er der jo direkte adgang oppefra)
- Virker det automatiske rens af rør-rørene i kedlen..eller skal man stadig ind og børste løs.
- Kan fyret håndtere de forskellige kvaliteter af piller der findes.. (PT skal jeg justere blæs/ mætning for hver gang jeg får nye piller)
Hej Hovawart.

Har også Opop med 4.99 og frygter den dag det ikke vil mere. Jeg er meget glad for det, for det kører perfekt med de rigtige piller.

Hvordan er dit setup ved at være udtjent ?

Mvh Calle

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Nyt fyr

Indlæg af Bigfoot » 10 jan 2019 11:24

hovawart skrev:
08 jan 2019 18:36
Min OPOP\scotte med version 4.99 er ved at være udtjent.. Har dog et par spørgsmål inden jeg går løs på BS+ V.13
- Har jævnligt problemer med aske/ askekager på herden.. Kan kompressor-rens klare sådanne udfordringer.
- Er det nemt at komme til herden, hvis man skal rense manuelt..( på OPOP er der jo direkte adgang oppefra)
- Virker det automatiske rens af rør-rørene i kedlen..eller skal man stadig ind og børste løs.
- Kan fyret håndtere de forskellige kvaliteter af piller der findes.. (PT skal jeg justere blæs/ mætning for hver gang jeg får nye piller)
Kompressorrens blæser hele herden total ren og tom, så slagger og lignende, ryger ud.

Herden/brænderen er lidt mere indelukket på BS+ på grund af kedlen er mere tæt til iltstyringen. Men med to skruer, så kan du trække brænderen ud foran. Jeg har kørt et år med min nu, og har kun renset herden en enkelt gang. Der har ikke været behov for andet endnu, og jeg har kørt med lidt af hvert af træpiller.

Der er ikke de samme skrabejern i BS+'eren som i de lidt ældre 1016 kedler. Det er et andet system med frithændende røgpladser, som hænger i en anordning fra toppen af kedlen.
Når kedlen skal renses, de to gange om året man nu behøver det, så tages hele anordningen ud, og hænges imellem to bukke, eller som jeg gør, smider det hele over i en trillebør.

Angående forbrændingen, så har jeg virkelig presset mit, da jeg ville have mit lager af 8mm piller tømt først, og det var lidt en blandet landhandel af piller, og har også kørt lidt hårdere på end jeg havde regnet med.
Men en afvejning ved skift af piller, og så klarer iltstyringen sagen for dig. Den regulerer relativt hurtigt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Nyt fyr

Indlæg af thermik » 16 mar 2019 00:02

Bigfoot skrev:
10 jan 2019 11:24
Kompressorrens blæser hele herden total ren og tom, så slagger og lignende, ryger ud.

Herden/brænderen er lidt mere indelukket på BS+ på grund af kedlen er mere tæt til iltstyringen. Men med to skruer, så kan du trække brænderen ud foran. Jeg har kørt et år med min nu, og har kun renset herden en enkelt gang. Der har ikke været behov for andet endnu, og jeg har kørt med lidt af hvert af træpiller.

Der er ikke de samme skrabejern i BS+'eren som i de lidt ældre 1016 kedler. Det er et andet system med frithændende røgpladser, som hænger i en anordning fra toppen af kedlen.
Når kedlen skal renses, de to gange om året man nu behøver det, så tages hele anordningen ud, og hænges imellem to bukke, eller som jeg gør, smider det hele over i en trillebør.

Angående forbrændingen, så har jeg virkelig presset mit, da jeg ville have mit lager af 8mm piller tømt først, og det var lidt en blandet landhandel af piller, og har også kørt lidt hårdere på end jeg havde regnet med.
Men en afvejning ved skift af piller, og så klarer iltstyringen sagen for dig. Den regulerer relativt hurtigt.
Hvo meget sviner det fyr når den er helt tæt ?

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Nyt fyr

Indlæg af Bigfoot » 17 mar 2019 16:32

thermik skrev:
16 mar 2019 00:02
Hvo meget sviner det fyr når den er helt tæt ?
ikke meget. Den kører asken ud i askeskuffen, så det er faktisk kun ved rengøring af kedlen indvendig, at det kan svine lidt med støv i rummet.
Ved almindelig drift er der hverken lugt, røg eller støv.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar