Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
skrot1

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af skrot1 » 08 jan 2019 22:55

Tænker en pellux 200 med accutank er både billigt og simpelt. Evt med en større silo du kan snegle piller i intern magasin på fyret. Har en kammerat med ca. Samme kvm som dig,og han er rigtig glad for det setup. Han har dog ikke accutank, men det vil minimere start/stop. Et robust og simpelt fyr. Men der er mange muligheder. MGM og rtb er også fine fyr


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af Lintz » 09 jan 2019 06:15

LHedevang skrev:
08 jan 2019 21:55
Vores radiatorer er i forvejen en smule underdimensioneret og vil gerne køre på 60-70 grader for virkelig at afgive nok varme til rummene, så jeg er enig i at pillefyr er vejen frem for os. Jeg har god adgangsforhold til paller og der er god plads til at kunne lave en silo.
Pillefyr er en udmærket løsning og uanset hvilken du vælger kommer du ikke dagligt til at stå og rode med fyret - aske - piller eller andet.
Selvfølgelig vil der være lidt arbejde i opstartsperioden indtil du lærer det hele at kende.

Hvad angår snak om varmepumpe syntes jeg du skal gøre en af to ting.

- enten melde ud at det IKKE har nogen interesse for dig da Troldmand har en vis evne til at få flettet ordet "Varmepumpe" ind i en hver tråd omkring pillefyr.

eller oprette en tråd under forummet "Varmepumper" hvor du kan få uddybet eventuelle spørgsmål.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Nkjessen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18 feb 2018 23:05
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af Nkjessen » 09 jan 2019 08:02

LHedevang skrev:
08 jan 2019 21:55
Vores radiatorer er i forvejen en smule underdimensioneret og vil gerne køre på 60-70 grader for virkelig at afgive nok varme til rummene, så jeg er enig i at pillefyr er vejen frem for os. Jeg har god adgangsforhold til paller og der er god plads til at kunne lave en silo.
Hej.
Med de temperaturer kan jeg godt forstå at du er lun på et pillefyr. På trods af det arbejde det giver.
Du spørger bla. Til størrelse på fyret.
Når de vvs folk kunne sige at dit nuværende fyr er fyr underdimensioneret, kunne de så ikke også give dig svar på dit Kw behov?
Så ved du jo nogenlunde hvad størrelse du skal kigge efter.
Huse og installationer og behov er forskellige og kan sjældent sammenlignes selvom m2 er det samme.
.
Der ER arbejde og nogle gange bøvl med et pillefyr.
I de perioder hvor jeg bruger 20 sække, 320 kg, om ugen renser jeg jeg de store flader ca hver 14 dag. Det er faktisk nemt og tager ca 10 min. Dertil kommer nedlukningen og opstart som er noget speciel i mit tilfælde.
Jeg har hørt at ved andre pillefyr er det en længere proces at rense fyret.
Mit fyr er en Blakstar BS20-30.
.
Det kan tage MANGE timer at forstå fyret og alle indstillinger i styringen.
For andre ejere kører det bare. (Efter sigende:).
.
Min skorstens åbning er også for stor. Jfj skostensfejeren.
Men den er tør hver gang han er her.
Så det lever jeg med ind til videre.
.
Håber at du kan lidt af dette i din beslutningsproces.
.
Mvh Niels
I lære som fyrpasser på Woody / Scotte Blackstar 20-30 bs2030 Version 10 styring.

skrot1

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af skrot1 » 09 jan 2019 08:15

Ang. Skorsten, så køb en rustfri stålskorsten, alternativt en keramisk, så får du ingen problemer med våd skorsten pga. Den lave temperatur i røgen i nye pillefyr. Skorstenen er et dumt sted at spare. Mvh.

LHedevang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 apr 2018 20:53
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af LHedevang » 09 jan 2019 12:45

Jeg kan se den ene vvs'er har sendt et billede af en pellux, men foreskriver ikke om det er 20 kw eller 30 kw brænder. Kender i til nogle i området omkring Egtved, vesternebel, jorddrup etc som giver en suveræn service og gode tilbud :D


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af Lintz » 09 jan 2019 12:48

LHedevang skrev:
09 jan 2019 12:45
Jeg kan se den ene vvs'er har sendt et billede af en pellux, men foreskriver ikke om det er 20 kw eller 30 kw brænder.
20 kw er rigelig. Tror også 16 kw er nok.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

LHedevang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 apr 2018 20:53
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af LHedevang » 10 jan 2019 11:49

Jeg har kontaktet egtved smedje som må komme med et tilbud på komplet pillefyr og installation :) Udover det har jeg kontaktet Vølund med henblik på tilbud på et pellux anlæg :)

pendec

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af pendec » 10 jan 2019 11:59

LHedevang skrev:
10 jan 2019 11:49
Jeg har kontaktet egtved smedje som må komme med et tilbud på komplet pillefyr og installation :) Udover det har jeg kontaktet Vølund med henblik på tilbud på et pellux anlæg :)
Du kan også prøve Karsten / MGM.dk ,
Jeg fik en super pris inkl. installation langt under de andre vvs tilbud inkl. fyr, så jeg kan kun anbefale ham og selvfølgelig også hans pillefyr. Og jo, han er landsdækkende, har jeg lært nu.

Og du må jo gerne få 3 tilbud uden nogen synes det er forkert.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af Hjemme teori » 13 jan 2019 11:26

Troldmand. skrev:
08 jan 2019 22:17
Pendec.
Det der gamle had, om man absolut skal have pillefyr, frem for varmepumpe. Skal vi ikke lægge det bag os?

Fakta er, at de nye varmepumper stormer frem som opvarmning. Pillefyr såvel som fast brændselsfyr bliver i øjeblikket skrottet / udskiftet i rå mængde til fordel for varmepumpe. Kig på den blå, og gul og gratis. Udvalget af skrottet fyr er enormt.

Lad os samles om fremtiden. Alt er uvist, om hvad der er mest økonomisk i fremtiden. Aldrig vil vi få svar på, hvad vil være mest økonomisk i årene frem over. Et er sikkert. I fremtiden vil vi blive blive belønnet for at være så grønne som muligt.
Jeg har intet had til varmepumper, jeg har dog et anstrengt forhold til de lobbyer som bruger enorme ressorcuer på at skælde alt ud som ikke er varmepumper.
I nye huse er det vejen frem. Men hvorfor sælges der ikke flere kombi varmepumper hvor der både er en luft og jord del. I den danske klima hvor lange perioder ofte en meget milde, kræver det jo kun et lille hul at hente jordvarmen og skulle den fryse, kunne den tøes igen med varme fra luftdelen.
Det tror jeg fordi prisen her mere at sige end miljøet og mit fyr skruer automatisk op for fremløbet til 70gr. hvis det er koldt og blæser. det kunne bliver en dyr fornøjelse med et varmepumpe og minus 10 i en længere periode.

Og når vi snakker miljø skal du med dine fine cop tal, huske 2 parametre i forhold til miljø. Det som hedder "bunden elproduktion" og "transmissionstab". Begge dele er "glemt" i elselskabernes lobbyisme mod andre opvarmningsformer en el og fjernvarme. Så den med miljø og varmepumper, er mit postulat, har mere at gøre med forretningsmodel for elselskaberne og Danmarks udformning, der gør at det eneste mulige grønne energi vi reelt kan lave er vindenergi.
Mvh. Sophus

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af Troldmand. » 13 jan 2019 13:19

Hjemme teori skrev:
13 jan 2019 11:26
Jeg har intet had til varmepumper, jeg har dog et anstrengt forhold til de lobbyer som bruger enorme ressorcuer på at skælde alt ud som ikke er varmepumper.
I nye huse er det vejen frem. Men hvorfor sælges der ikke flere kombi varmepumper hvor der både er en luft og jord del. I den danske klima hvor lange perioder ofte en meget milde, kræver det jo kun et lille hul at hente jordvarmen og skulle den fryse, kunne den tøes igen med varme fra luftdelen.
Det tror jeg fordi prisen her mere at sige end miljøet og mit fyr skruer automatisk op for fremløbet til 70gr. hvis det er koldt og blæser. det kunne bliver en dyr fornøjelse med et varmepumpe og minus 10 i en længere periode.

Og når vi snakker miljø skal du med dine fine cop tal, huske 2 parametre i forhold til miljø. Det som hedder "bunden elproduktion" og "transmissionstab". Begge dele er "glemt" i elselskabernes lobbyisme mod andre opvarmningsformer en el og fjernvarme. Så den med miljø og varmepumper, er mit postulat, har mere at gøre med forretningsmodel for elselskaberne og Danmarks udformning, der gør at det eneste mulige grønne energi vi reelt kan lave er vindenergi.
Jeg har på intet tidspunkt haft ønske om, at kritisere pillefyr. Jeg har selv haft pillefyr i ca. 15 år. Og har været glad for det.
Ind i mellem når man til et punkt i livet. Jeg gjorde det med pillefyret - Pillefyret var jeg blevet træt af, noget andet måtte til. Vi var begyndt at kigge på nyt pille fyr, et fyr som var mere betjeningvenligt end det gamle.
Pillefyr søgningen stoppede brat, da en nabo kom og sagde, du skal da have en varmepumpe.

Jordvarme kan slet ikke betale sig i dag. De nye varmepumper er så effektive, at de ligger helt oppe i niveau i ydelse som et jordvarmeanlæg.
I dag har jeg tjekket el forbruget på bimåleren til varmepumpen. 3286kr i forbrug fra 27 august op til nu. Havde det været vores gamle pillefyr, var der røget for 3000kr mere.
Med hensyn til miljø. Hvad koster piller i dieselolie inde de står på palle inde ved fyret. Før et træ bliver til piller, er der rigtig mange olieforbrugende maskineri, de skal igennem, inde de er blevet til piller.

Og med hensyn til de had. Fra første indlæg jeg skrev her, er hvert et komma blevet nærstuderet, for om ikke der var noget man kunne bruges til at lukke munde på mig. Og hvorfor?

Fakta er. Ikke mange vil indse, at de nye varmepumper er meget effektive. Ofte er der blevet skrevet, de kan kun bruges i nye huse. Heromkring er alt gamle nedlagte landbrug. Så godt som alle her, har fået jordvarme / varmepumpe. Vi er de sidste, der er kommet til. Fælles for alle, det kører fantastisk. Vi bor i hus fra 1862 - her lever varmepumpen rigeligt med varme. også de par nætter, hvor vi havde ned til minus 5 - 7 grader havde den masser af overskud.

Ingen pillefyr er blevet rakket ned ved dette indlæg ;-)


Besvar