Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: skifte fra gammel fastbrændsel til pillefyr

Indlæg af Hjemme teori » 13 jan 2019 15:31

Hej Troldmand
Fint indlæg, men i forhold til min kommentar, havde du faktisk ikke behøvet citere mig da den eneste sammenhæng med mit indlæg er at der også bruges energi til at lave og transporterer træpiller (tænker jeg som kommentar til at COP i pumpe miljømæssigt er uden tab i transmission og distribution). Det ved jeg godt og har ikke nogen steder skrevet at træpiller er bedre miljømmæssigt. Og den strøm du bruger i din pumpe er bortset fra det, for rigtig mange kWh's ved komne lavet af den selv samme biobrændsel inkl forarbejning og transport. Og når de brænder denne biomasse af til EL er virkningsgraden på de bedste værker ca 55%. Så kan man ikke afsætte fjernvarmen, bliver miljøregnskabet endnu mindre godt.

Problemet med din pumpe og mange huse er, at selvom den gør det godt så kan den komme til kort i mange huse når temperaturen falder.
Det er ikke sjovt hvis fremløbet skal hæves til 70 og ude temperaturen er -15. COP'en daler drastisk og og husets kWh forbrug er steget med 50%, samtidigt med at man måske sidder og fryser fordi udedelen skal afrime.
Havde man de 5 grader fra jord i denne periode villle COP'en ikke falde drastisk og udendelen kan ikke fryse til. Og som jeg skriver er behovet for 200m slange jo ikke nødvendigt, da det vil være i korte perioder og skulle det ske at man "fryser" jorden, kunne den tøes op med luft anlægget.

Og jeg ønsker ikke at rakke ned på varmepumper, de er rigtig smarte de rigtige steder. De er bare ikke nødvendigvis den endegyldige sandhed på pris og miljø rigtig mange steder og de kunne nemt laves endnu smartere.
Mvh. Sophus


Besvar