Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skifte Baxi 1,5 MH til ?? Østriger?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Jan LS
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 29 dec 2015 13:02
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1,5 m. Iltstyring
Areal: 149
Brændsel: Lava 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Skifte Baxi 1,5 MH til ?? Østriger?

Indlæg af Jan LS » 24 dec 2018 13:34

Jeg har i dag et Baxi MH fra 2001 og det kører sådan set fint nok (med hjælp fra Thy :wink: ) men der skal skiftes lidt en gang i mellem.
Men det er ikke noget problem - værre er det at da jeg købte det var vi 4 i huset og der var altid nogen hjemme - nu er der kun knægten og mig og vi er begge væk (arbejde) i 2-3 dage af gangen. Det går stadigvæk men han flytter nok inden så længe og mit arbejde har planer om at jeg skal være væk i måske 10-14 dage og det kan Baxi ikke klare uden at gå tør + det er ikke vild med at der intet forbrug er..

Jeg overvejer derfor enten et nyt fyr eller en VP men VP er jeg lidt betænkelig ved pga lavt fremløb.

Jeg vil gerne have et fyr hvor jeg "bare" fylder piller på og tager aske ud 1 eller 2 gange pr mdr. Ikke skal stille på noget som helst eller ændre indstillinger når vinden vender :wink:
Og et som måske kunne gå ned i ydelse når jeg ikke er hjemme og der kun behøver at være fx 16 grader i huset og så gik op igen når jeg var hjemme.

Jeg har kikket lidt på de forskellige Østrigere men de koster (jeg har dog ikke fået nogle tilbud - kun kikket listepriser der hvor jeg kunne finde nogle) Jeg er blevet lidt lun på Hapero og ÖkoFEN Easypell men ved ikke om de kan fås til menneskepenge?

Så er der MGM men er de "skudsikre" som jeg har opfattelsen af at en Østriger er?

Er der andre forslag? Det skal være nemt - enkelt og billigt :-) Nåja billigt bli'r det nok ikke men helst omkring 50-60k med montering..

Forbruget i dag er 6 paller om året i snit og det burde kunne sænkes lidt da Baxi jo altid skal køre da det ikke har auto tænding.

Alternativet er selvfølgelig at lade Baxi fortsætte og så alliere mig med en der kikker til det når jeg ikke er hjemme meeen nyt er også sjovt :D


God jul til jer alle og tak for et godt forum :great:


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skifte Baxi 1,5 MH til ?? Østriger?

Indlæg af triumph » 24 dec 2018 15:57

Jeg har ikke selv MGM, men har flere bekendte der har det. Og jeg har ingen erfaring med østrigere.
Men efter min mening, så er MGM´s stærkeste kort, at der er tale om helt simpelt bondemekanik, så man kan gennemskue hvad der sker.
Simpelt, driftsikkert og enkelt.
Jo flere ting der er, jo flere ting kan gå i stykker. Og man skal altså også huske på at der ikke er nogen der ved hvordan verden ser ud om 10 år (bor du samme sted, er der kommet afgift på piller, eller er brint det nye sort. Ingen ved det) Derfor er der også grænser for hvor mange penge det giver mening og binde i en varmekilde.
Kiggede på Okooffen for 10 ca. 10 år siden. Dengang kostede en installation ca. 100K. Og på tyske hjemmesider var der en del meldinger om problemer efter 5 år.
Jeg har tidligere haft en "Muldvarpe stoker" det var ikke uden problemer, da slagger/aske jo søger nedad.
Som sagt er det ikke noget jeg personligt har haft erfaring med

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Skifte Baxi 1,5 MH til ?? Østriger?

Indlæg af Troldmand. » 24 dec 2018 22:50

Giv varmepumpe tanken en chance.
Kan du selv skrue et par rør på, kan det holdes inden for dit budget.
Nye varmepumper holder nemt fremløb på over 50 til 55 grader i fremløb.
Prøv at indhente overslag fra sælger af anerkendte varmepumpe mærker, inden du beslutter dig.
Vores nye varmepumpe, står os i ca. 45000,- efter energitilskud er hjemme.

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Skifte Baxi 1,5 MH til ?? Østriger?

Indlæg af thermik » 25 dec 2018 02:15

Stemmer også for så mange som muligt skifter over til VP så efterspørgslen på træpiller falder så vi med pillefyr kan nyde godt af den faldende efterspørgsel på piller...

Vi har MGM comfort 15 og er bestemt tilfredse kører på 4 år uden noget bøvl vi bruger 5-6 ton pr år og varmer ca. 170 m2 middel til dårlig iso.

Jan LS
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 29 dec 2015 13:02
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1,5 m. Iltstyring
Areal: 149
Brændsel: Lava 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Skifte Baxi 1,5 MH til ?? Østriger?

Indlæg af Jan LS » 26 dec 2018 10:32

Hvis man tager dette forum så er der under MGM 275 indlæg på 6 år hvoraf en stor del handler om hjælp til fejl mens der under Biowin/Windhager er 28 indlæg på 11 år! Og mange er "bare" spørgsmål om fyret/tilbehør...
Jeg ved godt det ikke kan bruges til noget men alligevel... Er en Windhager ejer en der bare ringer til montøren når det ikke virker eller virker det bare altid? Og så ved jeg godt at der nok er 10 gange så mange MGM som der er Windhager :wink:


thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Skifte Baxi 1,5 MH til ?? Østriger?

Indlæg af thermik » 26 dec 2018 10:40

Jan LS skrev:
26 dec 2018 10:32
Hvis man tager dette forum så er der under MGM 275 indlæg på 6 år hvoraf en stor del handler om hjælp til fejl mens der under Biowin/Windhager er 28 indlæg på 11 år! Og mange er "bare" spørgsmål om fyret/tilbehør...
Jeg ved godt det ikke kan bruges til noget men alligevel... Er en Windhager ejer en der bare ringer til montøren når det ikke virker eller virker det bare altid? Og så ved jeg godt at der nok er 10 gange så mange MGM som der er Windhager :wink:
Mange indlæg ang. mgm i forum for mit vedkommende handler om yderligere optimering, vores fyr kører bare.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Skifte Baxi 1,5 MH til ?? Østriger?

Indlæg af MichaelK » 26 dec 2018 10:48

Jan LS skrev:
26 dec 2018 10:32
Hvis man tager dette forum så er der under MGM 275 indlæg på 6 år hvoraf en stor del handler om hjælp til fejl mens der under Biowin/Windhager er 28 indlæg på 11 år! Og mange er "bare" spørgsmål om fyret/tilbehør...
Jeg ved godt det ikke kan bruges til noget men alligevel... Er en Windhager ejer en der bare ringer til montøren når det ikke virker eller virker det bare altid? Og så ved jeg godt at der nok er 10 gange så mange MGM som der er Windhager :wink:
Som Winhager-ejer så er der meget lidt opsyn og vedligeholdelse på sådan et fyr icon_cheesygrin.gif
Mit fyr, som lige nu er i gang med sin 12 vinter, har ikke fået skiftet mange dele. 2 eltændere,
en strømforsyning til styringen, er det jeg lige kan komme i tanke om. Det er ret nemt :D
Jeg ringer dog ikke til montøren (kun for at bestille dele), jeg skifter gerne selv delene :great:

Som jeg ser det, er der nok primært en årsag til det lave antal indlæg under WindHager
sektionen. Fyret skal aldrig indstilles, når først det er kommet igang. Der er simpelthen
ikke nogen "issues" at indrapportere til forummet 8)

Der er ingen tvivl om, at Windhager BioWin er et super godt og gennemtestet produkt. Det
gælder nu stort set alle "Østriger-fyr", tænker jeg?

Link: http://windhager.dk/produkter/

For en god ordens skyld, så synes jeg nu også, at du burde kigge her:
http://hargassner.dk specielt deres Nano model ser ret interessant ud
http://hargassner.dk/index.php/produkt/ ... -32kw.html



Mvh

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar