Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Størrelse på pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Størrelse på pillefyr

Indlæg af gunni » 18 dec 2018 09:41

Hej alle sammen

Jeg har kontaktet 2 kendte danske forhandlere uden at få et svar retur :cry: så nu må jeg selv prøve at finde svaret med jeres hjælp 8)

Øvelsen går på at finde et passende pillefyr til min nye ejendom. Jeg har købt et renoverings projekt en meget gammel ejendom som virkelig trængte til en kærlig hånd, nu er jeg ved at være nået så langt at jeg til forår/sommer skal have lavet fyrrummet.

Jeg har ingen former for energimåling eller gammelt forbrug at regne ud fra!

Huset er i 1 plan med 330m2 og normal loftshøjde. med den nye renovering vil jeg kalde det godt isoleret og tæt, men ikke som et moderne hus. huset er lavet med nye vinduer og døre. nye indervægge, nye lofter, nyt støbt gulv, ja faktisk nyt alt :) der er gulvvarme (i beton) i hele huset.
af isolering er der 300mm i gulv. 300mm. på loft og 200mm. i halvdelen af væggene mens den anden haldel kun har 80mm. jeg skal desuden også trække en 160l vandvarmer.

Derudover har jeg et værksted, som der også skal kunne holdes lunt måske 8-10 grader det er 180m2. og ligeledes med gulvarme i beton. det bliver lidt mere sparsomt isoleret med 200mm. i gulv. 200 i loft. og 100. i vægge. dog med nye vinduer og døre samt tæt. I denne bygning er også fyrrummet med ca: 30m nedgravet rør. til beboelsen.

Jeg hælder mest til et Blackstar+ eller RTB fyr men ved ikke hvad størrelse?

Håber at nogle kan hjælpe mig med at træffe det rigtige valg icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Størrelse på pillefyr

Indlæg af pille bruger » 18 dec 2018 09:55

gunni skrev:
18 dec 2018 09:41
Hej alle sammen

Jeg har kontaktet 2 kendte danske forhandlere uden at få et svar retur :cry: så nu må jeg selv prøve at finde svaret med jeres hjælp 8)

Øvelsen går på at finde et passende pillefyr til min nye ejendom. Jeg har købt et renoverings projekt en meget gammel ejendom som virkelig trængte til en kærlig hånd, nu er jeg ved at være nået så langt at jeg til forår/sommer skal have lavet fyrrummet.

Jeg har ingen former for energimåling eller gammelt forbrug at regne ud fra!

Huset er i 1 plan med 330m2 og normal loftshøjde. med den nye renovering vil jeg kalde det godt isoleret og tæt, men ikke som et moderne hus. huset er lavet med nye vinduer og døre. nye indervægge, nye lofter, nyt støbt gulv, ja faktisk nyt alt :) der er gulvvarme (i beton) i hele huset.
af isolering er der 300mm i gulv. 300mm. på loft og 200mm. i halvdelen af væggene mens den anden haldel kun har 80mm. jeg skal desuden også trække en 160l vandvarmer.

Derudover har jeg et værksted, som der også skal kunne holdes lunt måske 8-10 grader det er 180m2. og ligeledes med gulvarme i beton. det bliver lidt mere sparsomt isoleret med 200mm. i gulv. 200 i loft. og 100. i vægge. dog med nye vinduer og døre samt tæt. I denne bygning er også fyrrummet med ca: 30m nedgravet rør. til beboelsen.

Jeg hælder mest til et Blackstar+ eller RTB fyr men ved ikke hvad størrelse?

Håber at nogle kan hjælpe mig med at træffe det rigtige valg icon_cheesygrin.gif

Hvor i landet ? icon_cheesygrin.gif

Kig evt her http://www.nbe.dk/forhandlere/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Størrelse på pillefyr

Indlæg af Bigfoot » 18 dec 2018 10:38

tag lige og ring til Hedestoker og snak med Allan om tingene. Det ville ligne ham dårligt ikke at reagere på din henvendelse.
Jeg har selv købt et BS+ ved ham til min gamle ejendom, og jeg er virkelig godt tilfreds.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

pendec

Re: Størrelse på pillefyr

Indlæg af pendec » 18 dec 2018 10:50

Har du overvejet luft/vand pumpe, når du nu nævner gulvvarme i hele huset, og derfor må kunne køre med de lave grader ved 30-40 grader.

Har selv gulvvarme i beton gulv, og jeg er på 33 grader lige nu , ved 0 grader udenfor, og lidt hulmurs isolering, dog stadig pillefyr, da resten af huset er med radiatorer.

Men er alt gulvvarme, så burde du måske se på de andre alternativer, også selvom du har 330m2 :) som lyder som en del, og måske lidt dyrere her og nu.

Bare et forslag, ved ikke hvor dyrt sådan en løsning kan blive.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Størrelse på pillefyr

Indlæg af Lintz » 18 dec 2018 11:04

pendec skrev:
18 dec 2018 10:50
Har du overvejet luft/vand pumpe, når du nu nævner gulvvarme i hele huset, og derfor må kunne køre med de lave grader ved 30-40 grader.

Har selv gulvvarme i beton gulv, og jeg er på 33 grader lige nu , ved 0 grader udenfor, og lidt hulmurs isolering, dog stadig pillefyr, da resten af huset er med radiatorer.

Men er alt gulvvarme, så burde du måske se på de andre alternativer, også selvom du har 330m2 :) som lyder som en del, og måske lidt dyrere her og nu.

Bare et forslag, ved ikke hvor dyrt sådan en løsning kan blive.
Hvis trådstarter hælder mest til piller er det så ikke et "must" med buffertank når der er gulvvarme ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Re: Størrelse på pillefyr

Indlæg af gunni » 18 dec 2018 11:05

Bigfoot skrev:
18 dec 2018 10:38
tag lige og ring til Hedestoker og snak med Allan om tingene. Det ville ligne ham dårligt ikke at reagere på din henvendelse.
Jeg har selv købt et BS+ ved ham til min gamle ejendom, og jeg er virkelig godt tilfreds.
De er en af de to :roll:
pendec skrev:
18 dec 2018 10:50
Har du overvejet luft/vand pumpe, når du nu nævner gulvvarme i hele huset, og derfor må kunne køre med de lave grader ved 30-40 grader.

Har selv gulvvarme i beton gulv, og jeg er på 33 grader lige nu , ved 0 grader udenfor, og lidt hulmurs isolering, dog stadig pillefyr, da resten af huset er med radiatorer.

Men er alt gulvvarme, så burde du måske se på de andre alternativer, også selvom du har 330m2 :) som lyder som en del, og måske lidt dyrere her og nu.

Bare et forslag, ved ikke hvor dyrt sådan en løsning kan blive.
Jeg har overvejet det, men vil gerne have et pillefyr det hører sig ligesom til her på landet :) Der er ikke meget ved at gå og klappe på et luft til vand anlæg 8) icon_cheesygrin.gif

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Størrelse på pillefyr

Indlæg af From » 18 dec 2018 11:21

Lintz skrev:
18 dec 2018 11:04
Hvis trådstarter hælder mest til piller er det så ikke et "must" med buffertank når der er gulvvarme ?
Nej, gulvvarme der er reguleret bare nogenlunde OK, burde ha' et jævnt varmeaftag.

pendec

Re: Størrelse på pillefyr

Indlæg af pendec » 18 dec 2018 11:23

gunni skrev:
18 dec 2018 11:05
Jeg har overvejet det, men vil gerne have et pillefyr det hører sig ligesom til her på landet :) Der er ikke meget ved at gå og klappe på et luft til vand anlæg 8) icon_cheesygrin.gif
Enig.
Synes dog med en helt ny installation man skal tage alt i betragtning, evt indhente tilbud bare på pumpe alene, i forhold til RTB som nok ikke er 16kW du kan nøjes med.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Størrelse på pillefyr

Indlæg af Bigfoot » 18 dec 2018 11:38

gunni skrev:
18 dec 2018 11:05
De er en af de to :roll:
det chokerer mig. :shock:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Størrelse på pillefyr

Indlæg af Lintz » 18 dec 2018 11:52

pendec skrev:
18 dec 2018 11:23
Enig.
Synes dog med en helt ny installation man skal tage alt i betragtning, evt indhente tilbud bare på pumpe alene, i forhold til RTB som nok ikke er 16kW du kan nøjes med.
Vil det være fuldstændig tåbeligt at tænke på 2 stk. Et 16 kw og et 10 kw koblet på samme magasin evt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar