Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
eliasr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 maj 2018 18:29
Mit fyr: Weishaupt WTC 25
Areal: 200+50
Brændsel: Naturgas
Årligt forbrug: 24239kWh
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Indlæg af eliasr » 11 maj 2018 02:46

Hej
Jeg har købt hus med 150m^3 stueplan, 50m^2 kælder under stue med ca 30m^2 opvarmet(17-20c) rum og 50m^2 garage.
Huset blev ombygget i 1976, er hulmursisoleret, 10 radiatorer og køkken, bad samt bryggers har gulvvarme. Energi vurdering E, Kwh forbrug 24.240/år
Selvfølgelig ligger mit naturgasfyr op til at jeg udskifter det 3 mdr senere :twisted: (fyr + vandbeholder koster 40.600)

Derfor ser jeg nu på at gennemføre en energi renovation, enten med varmepumpe (luft-vand) eller en kombi træ/pille fyr. Og efter en del timer søgning har jeg en fornemmelse af hvad jeg er efter.

Varmepumpe:
Jeg tænker at varmepumpe er en dårlig eller svær løsning, da den taber effektivitet hvis fremløb skal være over 40 grader, og kan den overhoved følge med til 200 eller 250 m^2 (hvis man vil have varme i garagen)? Samtidig ser det ud til at de bedste pumper ligger omkring de 90.000 eller mere. Her er effektiviteten ekstremt afgørende da en virkningsgrad på 270% efter 20 år vil koste ~400.000kr, en på 400% vil koste ~300.000kr - til sammenligning vil træpillefyr(90%) koste ~270.000 - 330.000kr, hvis vi antager at alle anlæg koster 80.000 kr - Jeg tror at husets nuværende stand ikke helt egner sig til den løsning. Kommenter gerne hvis i er uenige, jeg vil prøve at forhøre mig hos en bekendt kølemontør inden jeg tager en endelig beslutning.

Kombi træ- og træpillefyr:
Jeg har hovedsagligt kigget på ETA 20sh Twin og ATMOS DC25sp, ETA virker for dyr (100.000 bare for den ene del) så jeg har undersøgt ATMOS nærmere.
Jeg har mulighed for at fælde træ i et familieejet skov, men hvordan det er ud om 10 eller 20 år er svært at sige. Derfor har jeg beregnet forbrug efter fyring kun med træpiller, men det er oplagt for mig at fyre med træstykker.

Jeg har dog nogle spørgsmål og bekymringer som i måske kan hjælpe mig med.

1.
Jeg kan se at ATMOS har 2 typer, en version med G og en uden (DC25GSP vs DC25SP) og det virker til at det er G versionen der forhandles i Danmark.
ex:
http://www.euroshopy.eu/atmos-dc-25sp-l/
https://atmos24.de/atmos/kombikessel-gs ... -gsp-.html
Er der nogen der ved hvad forskellen er? Det nærmeste jeg kom til et svar er at G'et står for generator og at det skulle være en "ægte" LCV-generator, men hvad betyder det for mig? Bedre økonomi, mindre vedligehold eller bedre for miljøet?

2.
Da jeg har radiator og gulvarme i 2 kredsløb, vil det være korrekt at der skal anvendes følgende: https://www.atmos.eu/en/atmos-boilers-r ... d-control/ ? Når man har deres ADC, er en ASU timer så også nødvendig eller kan ADC'en klare det?

3.
Jeg kan se på pillefyrservice.dk at 16KW skulle være tilstrækkelig, men biovarme.dk anbefaler 25-35KW. Hvad tænker i kan dække 200-250 m^2?


Jeg er også åben for andre fabrikater af kombi-kedeler og jeg er villig til at betale lidt ekstra for bedre ydelse, levetid og komfort.
På forhånd tak :)


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Indlæg af John Skov Jensen » 11 maj 2018 21:06

eliasr skrev:
11 maj 2018 02:46
Hej
Jeg har købt hus med 150m^3 stueplan, 50m^2 kælder under stue med ca 30m^2 opvarmet(17-20c) rum og 50m^2 garage.
Huset blev ombygget i 1976, er hulmursisoleret, 10 radiatorer og køkken, bad samt bryggers har gulvvarme. Energi vurdering E, Kwh forbrug 24.240/år
Selvfølgelig ligger mit naturgasfyr op til at jeg udskifter det 3 mdr senere :twisted: (fyr + vandbeholder koster 40.600)

Derfor ser jeg nu på at gennemføre en energi renovation, enten med varmepumpe (luft-vand) eller en kombi træ/pille fyr. Og efter en del timer søgning har jeg en fornemmelse af hvad jeg er efter.

Varmepumpe:
Jeg tænker at varmepumpe er en dårlig eller svær løsning, da den taber effektivitet hvis fremløb skal være over 40 grader, og kan den overhoved følge med til 200 eller 250 m^2 (hvis man vil have varme i garagen)? Samtidig ser det ud til at de bedste pumper ligger omkring de 90.000 eller mere. Her er effektiviteten ekstremt afgørende da en virkningsgrad på 270% efter 20 år vil koste ~400.000kr, en på 400% vil koste ~300.000kr - til sammenligning vil træpillefyr(90%) koste ~270.000 - 330.000kr, hvis vi antager at alle anlæg koster 80.000 kr - Jeg tror at husets nuværende stand ikke helt egner sig til den løsning. Kommenter gerne hvis i er uenige, jeg vil prøve at forhøre mig hos en bekendt kølemontør inden jeg tager en endelig beslutning.

Kombi træ- og træpillefyr:
Jeg har hovedsagligt kigget på ETA 20sh Twin og ATMOS DC25sp, ETA virker for dyr (100.000 bare for den ene del) så jeg har undersøgt ATMOS nærmere.
Jeg har mulighed for at fælde træ i et familieejet skov, men hvordan det er ud om 10 eller 20 år er svært at sige. Derfor har jeg beregnet forbrug efter fyring kun med træpiller, men det er oplagt for mig at fyre med træstykker.

Jeg har dog nogle spørgsmål og bekymringer som i måske kan hjælpe mig med.

1.
Jeg kan se at ATMOS har 2 typer, en version med G og en uden (DC25GSP vs DC25SP) og det virker til at det er G versionen der forhandles i Danmark.
ex:
http://www.euroshopy.eu/atmos-dc-25sp-l/
Den der linkes til her er en gammel model DC 25 sp. Den er kun klasse 3 godkendt og derfor uinteressant da den ikke må installeres i danmark
https://atmos24.de/atmos/kombikessel-gs ... -gsp-.html
Den der linkes til her er heller ikke god nok til de danske krav
Er der nogen der ved hvad forskellen er? Det nærmeste jeg kom til et svar er at G'et står for generator og at det skulle være en "ægte" LCV-generator, men hvad betyder det for mig? Bedre økonomi, mindre vedligehold eller bedre for miljøet?
Hvis det skal være en Atmos kombi ville jeg kikke efter 25kw versionen af den nye DC25 SP. Den lille 18 kw rummer alt for lidt brænde og kan kun nappe 33 cm brændestykker mod 53 cm i 25 kw modellen. Jeg har ikke set nogle forhandlere herhjemme der har den nye kl 5 kombi model på programmet, men måske har jeg bare ikke kikket godt nok efter. Men med en medfølgende engelsk attest er du også sikker på kunne få den godkendt
https://www.atmos.eu/en/combi-boilers-f ... ating-oil/

2.
Da jeg har radiator og gulvarme i 2 kredsløb, vil det være korrekt at der skal anvendes følgende: https://www.atmos.eu/en/atmos-boilers-r ... d-control/ ? Når man har deres ADC, er en ASU timer så også nødvendig eller kan ADC'en klare det?
Der SKAL ikke anvendes sådan en styring. Du skal blot have en shunt på dit fremløb til gulvvarmen.

3.
Jeg kan se på pillefyrservice.dk at 16KW skulle være tilstrækkelig, men biovarme.dk anbefaler 25-35KW. Hvad tænker i kan dække 200-250 m^2?
16 kw er sikkert nok på ren pilledrift, men med fastbrændsels muligheden vil en 25 kw og en akku være en god ide. Atmos brænderen er så vidt jeg husker heller ikke modulerende, så den vil også arbejde godt sammen med den øverste del af en akku


Jeg er også åben for andre fabrikater af kombi-kedeler og jeg er villig til at betale lidt ekstra for bedre ydelse, levetid og komfort.
På forhånd tak :)

eliasr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 maj 2018 18:29
Mit fyr: Weishaupt WTC 25
Areal: 200+50
Brændsel: Naturgas
Årligt forbrug: 24239kWh
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Indlæg af eliasr » 14 maj 2018 17:57

Tak John
Jeg fik fat på CN maskinfabrik og Biovarme i dag. Med prisen på stokeren til en CN 25,så tænker jeg at ATMOS godt kan konkurrere.
Jeg afventer 2 tilbud fra Biovarme. En på en kombikedel og en på et separat pille og brændefyr( skulle være omkring 10.000 kr billigere). De havde ikke så meget erfaring med den helt nye DC25SP, men de ville gerne hjælpe med at lede efter en.

Kunne ikke få så meget ud af ham omkring forskellen mellem GSP og SP, andet end der måske var lidt bedre forbrænding af et minimalt størrelsesorden. Dog i forhold til de gamle SP skulle den selv kunne skifte til piller fra fast brændsel; men det kan den nye SP også hvis jeg husker rigtigt.

Jeg kan nemt anskaffe en 1000L uisoleret akkumuleringstank, da min far har en tilovers. Jeg er blevet anbefalet at bruge en på 2000L. Er der nogen der har nogle erfaringer med det?

eliasr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 maj 2018 18:29
Mit fyr: Weishaupt WTC 25
Areal: 200+50
Brændsel: Naturgas
Årligt forbrug: 24239kWh
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Indlæg af eliasr » 14 maj 2018 22:19

Jeg fik kigget lidt mere rundt og som jeg kan se her: viewtopic.php?f=183&p=200442#p200442 så er 2000L eller mere det jeg skal gå efter.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Indlæg af John Skov Jensen » 15 maj 2018 05:57

eliasr skrev:
14 maj 2018 22:19
Jeg fik kigget lidt mere rundt og som jeg kan se her: viewtopic.php?f=183&p=200442#p200442 så er 2000L eller mere det jeg skal gå efter.
I udgangspunktet kan din akku volume ikke blive for stor ved fastbrændselsdrift
2000l lyder meget fornuftigt, men optimalt så meget som der er plads til (og råd til)


eliasr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 maj 2018 18:29
Mit fyr: Weishaupt WTC 25
Areal: 200+50
Brændsel: Naturgas
Årligt forbrug: 24239kWh
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Indlæg af eliasr » 18 maj 2018 22:05

Rigtig mange tak for hjælpen.
VI har hentet flere forskellige tilbud hjem, målt og vejet og beregnet.
Vi har sidenhen fundet ud af mulighederne for at købe træ og selv om vi kunne spare en del penge vil tiden på kørsel og afhentning ikke kunne betale sig - det er bl.a. når man også tænker på merprisen for træfyr/kombi.

Derfor er vi nu på jagt efter et rent pillefyr, fordelen er at budgettet tillader at fyret kan have noget mere komfort som reducere vedligehold (automatisk rensning, stor aske beholder), dog ikke på ETA nivau :D
Jeg tænker at jeg vil kigge mig omkring på forummet til at starte med, men ellers er anbefalinger velkommen.

eliasr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 maj 2018 18:29
Mit fyr: Weishaupt WTC 25
Areal: 200+50
Brændsel: Naturgas
Årligt forbrug: 24239kWh
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Indlæg af eliasr » 23 maj 2018 10:11

Jeg har kigget på en hel masse pillefyr nu. (phew)

Tesknisk set ville jeg gå efter en BioWin 2 (lite eller touch), men det koster en del mere end jeg har lyst til at trykke mit budget.

Nu er jeg så kommet forbi BlackStar plus 16kw flere gange, som umiddelbart ikke virker til at skulle vedligeholdes ret ofte.
https://www.hedestoker.dk/5330_blacksta ... onde_.html
Hvis jeg har forstået det rigtig, så er dette også kendt som woody / scotte.

I forhold til det den levere, virker det til at være rigtig godt til prisen og så er det da også en fordel at modellen er fra 2017.
Er der nogle ulemper eller alternative anbefalinger sammenlignet med denne pillebrænder?

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Indlæg af JFinderup » 28 maj 2018 18:34

Hvis du har en buffer så kig på Atmos rene pillefyr - det er tænd/sluk fyr uden de store tekniske komponenter - det kører klippestabilt.
Mit har aldrig stoppet - uden at det var pga. manglende piller.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Indlæg af PellX21 » 28 maj 2018 19:47

den mere simple windhager koster ca 50000, der er en del østrigske mærker som sælger mere enkle versioner -

eliasr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 maj 2018 18:29
Mit fyr: Weishaupt WTC 25
Areal: 200+50
Brændsel: Naturgas
Årligt forbrug: 24239kWh
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: ATMOS kombi-kedel eller alternativ?

Indlæg af eliasr » 28 maj 2018 21:52

Af de tilbud jeg har hentet hjem, står det mellem ATMOS D14P med askeudtag og Blackstar+ 16kw (liste pris via hedestoker). Jeg mangler stadig at få indhentet tilbud fra en smed eller 2, og så vil jeg da lige høre hvad de vil tage for at håndtere opsætning af BS+.

Kristian fra Biovarme har været behjælpelig med vurdering af nogle løsninger ink. opvarmning af vand om sommeren. Så jeg er ret sikker på at det bliver en af de 2 kedeller, baseret på hvilken komfortløsning jeg vælger. Jeg må da indrømme at jeg havde fortrukket en 500L magasin på BS+.

@JFinderup Hvor ofte er du nød til at rense din ATMOS? Min far har en 1000L beholder(som sikkert også kan fungere som en god radiator - støbejern) han gerne vil donere til mit projekt, men alternativt vil jeg bruge en VVB med elpatron. Jeg bruger ca 1m3 gas om dagen for tiden.


Besvar