Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Religion

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Religion

Indlæg af Hjemme teori » 02 apr 2018 08:43

Der har været en lækker meningsudveksling som jeg har nydt at følge i denne tråd viewtopic.php?f=156&t=29715

Tråden tog en skarp drejning fra spørgers spørgsmål og over på noget religion omkring pillefyr. Da den ser ud til at være kommet på sporet igen, kommer mit indlæg derfor her. Mine almene betragtninger, da jeg ikke har taget stilling til religionen endnu, men måske skal inden så længe, da mit hus er sat til salg og jeg derfor skal have nyt og måske heraf også nyt fyr.

En ting der nævnes er levetid. Jeg har ikke selv prøvet at skifte, pga. af at den er slidt op. så kender ikke levetiden endnu. Men den største udskiftning ville vel være kedlen da alt andet jo er kompatibelt med andre NBE produkter, kan jeg formentlig bare opgradere denne til nyeste gen.

De omtalte fyr, BS+ og RTB, har kørt med samme grundlæggende brænder de sidste mange godkendelsesklasser. Er det fordi de bare har fundet det der virker eller er udviklingen på denne gået i stå? Der udvikles jo på livet løs med alt muligt andet på dette fyr. Fordel kunne jo være at det er kompatibelt, så reservedele er let tilgængeligt.

Har kigget på Windhager efter H.S. er begyndt at promovere det og det ser sku ret lækker og smart ud. Men for at investere i noget så dyrt, hvor en af de store argumenter er levetid vil man jo være nødt til at kigge i krystalkuglen. Det vil jeg gøre ved at kigge på fortiden. Hvor mange 12-15 år gamle anlæg må genopstilles? Af det kan man jo sige at gensalgsværdien hurtigt falder til tæt på nul. Hvad er der sket på området de sidste 12 år, ud over bedre virkningsgrader? Det kunne være længere service/rensnings intervaller, men det er vel så godt nu, at jeg ikke kan se værdien af at det skulle blive meget bedre.

Jeg tænker det næste store, som faktisk allerede findes på marked er et fyr der producere strøm. https://www.agromek.dk/presse/pressemed ... 2&Action=1
Den kunne jeg synes var fed. Så kunne man komme i Ødrift med solceller med batteri, måske en lille vindmølle og et fyr der producerer el. Med de 3 skal batteriet ikke være overdrevet stort for at kunne levere 100%. Så bliver prisen også en helt anden, så det skulle ikke være endnu. Der må det gerne få et par år mere på bagen og et par udbydere mere der kan presse prisen lidt. Men så skal jeg heller ikke have et dyrt fyr nu, men et jeg har råd til at skifte, når en brugt værdi er tæt på nul.
Mvh. Sophus


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Religion

Indlæg af Lintz » 02 apr 2018 10:04

En ting jeg lige falder over i din tråd er - Du har sat huset til salg og skal flytte.
- Og hvad så - Det er der så mange der gør men min pointe er her.

Hvorfor investerer i et fyr der måske koster 3 eller 4 gange så meget en andre udmærkede fyr for at få en levetid der måske er (kun) det dobbelt af det billige fyr hvis man måske ikke har planer om at sidde i huset i f.eks 30 år ?

Så hvis man kan få et billig fyr til at køre i 15 år så er der sandsynligvis sket en udvikling indenfor pillefyr og dermed er det måske bedre at købe helt nyt - Eller regeringen har lavet et eller andet indgreb der gør at man måske skal finde anden opvarmningsform - Eller som du selv er inde på. Et fyr der producerer el eller anden opvarmningsform.

Jeg selv har jo Scotte som er omkring 6 år gammel - Mit argument for at købe dette mærke dengang var at det var Danmarks mest solgte - Det var dansk og prisen var til at betale. Kunne aldrig drømme om at give 3x så meget for et fyr der i bund og grund gør det samme - Nemlig at lave varme ud af piller.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Religion

Indlæg af triumph » 02 apr 2018 10:43

At tro at du enten kan pille fyringsanlægget ned og gensælge det efter 10 år, tror jeg godt du kan glemme. f.eks må en 10 år gammel Biowin ikke genopstilles da partikkelforureningen er for høj. Og det er formodentligt her man også vil se stramninger i de kommende år.

En af fordelene ved NBE er netop at delene realativt nemt kan udskiftes enkelvis.
Og efter min mening er NBE brænderen billig og pålidelig. Men jeg er ikke sikker på at den er state of the art inden for brugervenlighed og effektivitet.

Jeg syntes da at den tid jeg har haft pillefyr er der sket en stor udvikling
jeg startet med en dårligt isoleret opop kedel, uden nogen form for rens, og med en 24 KW brænderer.
Først blev pillefyr er blevet optimeret så de passer i størrelsen til det de skal yde. Det lyder måske som en lille ting, men det er det ikke.
Så kom der en isoleret kedel, så rens bag i fyret, så kompressorrens, så rtb og blackstar.
Den udvikling var jo meget drevet af konkurrencen fra andre leverandøre, som MGM, ecoheat, og Vølund. Der alle tilbød mere eller mindre selvrensende kedler. Og til en pris der er til at betale.
Passat og Biowind har længe leveredet selvrensende fyr, (Biowin krævede dengang akutank) Men passat måtte halvere prisen for at sælge deres ellers udenmærkede produkt.

Jeg syntes måske nok at NBE´s kompressorens virker som lidt en lappeløsning, på hvordan noget andre har konstrueret sig ud af rensning af kedelen.

Jeg er sikker på at udviklingen forsætter, og ikke mindst krav til partikkelforurening strammes. Der sælges brændere får hærd med variabel størrelse, der er tilpasset ydelsen, Der er kommet brændere med roterende hærd, så asken ikke brænder fast. Jeg er sikker på at brugevenlighedden bliver bedre, og prisen lavere. MGM og Ecoheat koster vel det halve af en Biowind, og fremkomsten af bl. andet disse konkurerende produkter har vel fået prisen på en Biowin til at falde med, vel 30% på 10 år.
Det vil den sikkert også gøre i fremtiden. Så når du køber et fyr til 50.000, køber udstyr, for 10.000, og giver 5000 for installationen = 65.000
Så vil et nyere og smartere fyr sikkert koste 35-40.000 om 10 år, og hvis det gamle fyr må genopstilles, så kan man vel max få 10.000-15.000 for det.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Religion

Indlæg af Hjemme teori » 02 apr 2018 11:31

Jeg hælder også PT mest til at gå med billig frem for langtidsholdbar (langtidsholdbar er jo egentlig kun er et postulat, som jeg dog godt kan se kunne være rigtigt).
Men jeg vægter heller ikke serviceintervaller særlig højt, men kan godt li selv at kunne fikse. (og jeg har på 5½ år ikke haft noget jeg ikke selv har kunnet løse, uden at skulle bestille reservedel, men måske jeg har været heldig og haft stort nok lager). Tidligere betalte jeg 1500,- (+reservedele)for lovpligtigt service med tilkaldeordning på oliefyret. Det er også 8000,- det er næsten et 1/3 del anlæg, men det kræver også at man er GDS.

Så jeg hælder mest til, som med en Computer - Det kan ikke betale sig at købe toppen af poppen, da udviklingen alligevel tager livet af af merprisen uforholdsmæssigt hurtigt.
Mvh. Sophus

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Religion

Indlæg af bennylar » 02 apr 2018 12:31

jeg har det sådan med et fyr at, man ved ikke hvad fremtiden bringer og sælger du dit hus, får du så 40.000kr mere pga. et østriger fyr i huset... not.

jeg er nok NBE kunde næste gang også ellers måske et MGM, jeg har da penge nok til at købe en " østrigsk sidevind", men prisforskellen gør jo jeg kan fyre "gratis" i flere/mange år, og så bliver jeg squ fedtet... bruger i gennemsnit 20 minutter om ugen på opfyldning og rens, ja renser hver uge... en DOR kedel kører bedst på den måde.. :wink:

en østriger går også i stykker og hvad koster delene til såen et?...
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Religion

Indlæg af lamborg » 02 apr 2018 12:37

Jeg kan se din pointe Sofus og synes også det kunne være spændende med selvforsyn med el meeen så igen. Fyret der laver strøm skal jo stadigvæk bruge piller så den udgift slipper du ikke for og et solcelle anlæg + en husstandsmølle og batterier koster spidsen af en forgyldt proptrækker så hvornår du går i nul er jo så spørgsmålet og hvis du går i nul har udstyr du har stående så en alder der er tjenelig til udskiftning ? .. tror altså det bliver for dyrt at være sig selv fremfor at udnytte den fordel det er i at være mange til at dele regningen. Jeg bruger ca 28000 om året i strøm så en udgift på bare 280000 vil tage 10 år at tjene ind og det uden forretning + det beløb er ikke nok invistering i det her regnestykke tror jeg
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Religion

Indlæg af Hjemme teori » 02 apr 2018 13:33

Den ser jeg som 2 delt.
1. du kender prisen og bliver derfor ikke ramt af normale prisstigninger og afgifter (du kan blive ramt af kreative afgifter)
2. Jeg synes det vil være en fed følelse, at have det selv.

Pris, ja den er værre, derfor vil jeg gerne vente et par år. Tror prisen på anlægget falder og prisen på strøm stiger.

Men fyret ligger nok på 100.000, solceller med batteri på det samme. Nuværende løsning med mikro vindmølle omkring 20.000.
Så 230.000-250.000 ville være boldgaden.
Jeg har også kigget på en nyere vindmølle fra Island, men kender ikke prisen, da den ikke er kommet i handlen endnu.

Men jeg vil nok ikke bruge dine 28000 på strøm.
Hvis jeg sørger for at optimere, kan jeg nok ramme 5000kWh/år, så er vi på ca. 13000 med måler afgift. KWh prisen med træpiller falder til 60øre og halvdelen fås nok "gratis" fra sol og vindmølle. Så det er simpel tilbagebetaling på 23-25år.
Så er litium batterier færdige og vindmølle nok også udtjent samt at der helt sikkert har været udgifter undervejs.
Jeg synes det største problem for mig er at fyret umiddelbart bliver for kompliceret til at jeg selv kan pille, og det bryder jeg mig overhoved ikke om.
Mvh. Sophus

pendec

Re: Religion

Indlæg af pendec » 02 apr 2018 14:08

Efter reklamerne her på siten i indlæg for Windhager, hoppede jeg på ebay igen, som også blev besøgt i 2008. Der finder man en Biowin 2 Classic 16kW til omkring 52.000kr (BW 152) (https://www.ebay.de/itm/Windhager-Biowi ... 2469976634) , Siden sidst var der ikke mange reserve dele på siden, de er så dukket op nu. Så siden sidst, så kan man altså købe reservedele på ebay til sin Biowin , hvis man vil denne model, og kan selv.
Jeg tror så bare, den er vildt mere teknisk end de gængse modeller som NBE sælger og som har en bred support fra brugere her og på andre forum inkl. deres eget NBE forum. Ville meget gerne have BioWin, bare farverne og teknikken indeni gør en helt varm"hot", og jeg har da altid synes de var flotte men fornuften har altså holdt fast i mig, og jeg læser nu, at den, jeg kunne have købt i 2008, ikke mere må pilles ned og sættes op igen? Wow, godt jeg ikke brugte 100k dengang på det ellers flotte tilbud fra titanheating, hvor 45k var vvs arbejde.

Blacksmith som jeg kikker på, bruger jo nyere løsning, med roterende herd, som så spændende ud, der er en masse elektronik tilbehør, som enten købes i Polen eller fra sælger i DK, så den er fin nok, hvis bare man kunne se og høre lidt mere om kedel. Så religion eller ej, jeg ser nu alligevel også på de modeller som er i Danmark, MGM er attraktiv men jeg har primært bidt mærke i service delen, og så er jeg selv mest til at rode selv, så ville jeg bruge den bedre service aftale, det tror jeg ikke.

Jeg har noget tid at løbe på, før jeg endelig beslutter mig, så MGM skal lige checkes noget nærmere, evt. må jeg ringe til firmaet som sælger Blacksmith og se om de gider levere nogle flere fakta over telefonen, og NBE/BS+ er stadig attraktiv som den er, den løber også op i ekstras, så billig, men så billig er den ikke :) Men jeg er helt bekendt med supporten der kan fås til BS+ , som nok er en god opstart værdig, hvis man ikke ser på garanti og service der.

Min religion ville fortælle mig BS+ , min nysgerrighed efter nyt og unikt siger Blacksmith, og MGM fordi der reelt ikke er mange som brokker sig, som jeg har læst indlæg over tiden, men igen, produktet er jeg ikke stærk i. MGM og dårligt magasin er vist det jeg husker bedst :)
Skulle jeg skide på økonomi og se hvordan andre , som f.eks i luksusfælden, ter sig, så ville en Biowin med alt som kunne fås, helt sikkert være fed at købe men jeg er for nærig, og holder de i DK kun 10 år og kan muligvis ikke flyttes, så er det en ommer og 25 år er rent salgsgas, vil jeg mene, set i bakspejlet for den jeg var ved at købe :)

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Religion

Indlæg af lamborg » 02 apr 2018 14:25

Du glemmer noget i dit regnestykke Sofus. Du vil have en merudgift til piller når fyret skal lave strøm . Den ekstra energi du trækker ud,ud over varme skal jo også tilføres . Ellers har du jo lavet en evighedsmaskine :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Religion

Indlæg af Hjemme teori » 02 apr 2018 14:26

Du skal læse hele indlægget Claus!

Det er skam regnet med!
Mvh. Sophus


Besvar