Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Religion

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
pendec

Re: Religion

Indlæg af pendec » 02 apr 2018 15:17

Hjemme teori skrev:
02 apr 2018 13:33
Så det er simpel tilbagebetaling på 23-25år.
Nu var vi inde og vende levetid og anvendelses tiden, og evt. flytning. Hvordan er en BioWin som holder i 25 år, og måske tilbagebetales på 10 år, så ikke bedre end din løsning som koster mere, og hele 25 år skal til før man måske kan se at det gav overskud eller gik i 0? Hvordan er det lige solcelle drømmen er idag for flere ejere? Den er vist rimelig ringe, så 25 år frem, det er vist et lotteri at gamble 25 år frem med sit liv og dem man bor sammen med, hvis altså ikke man bliver ø-boer og slet ikke følger noget andet, og pengene, dem vandt man i lotto, så man er helt uafhængig af sin investering som måske brister.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Religion

Indlæg af lamborg » 02 apr 2018 15:26

Nu er jeg tøseformærmet Sophus :-) har skam læst HELE indlægget men bare lige misset de 60 øre :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Religion

Indlæg af Hjemme teori » 02 apr 2018 16:24

pendec skrev:
02 apr 2018 15:17
Nu var vi inde og vende levetid og anvendelses tiden, og evt. flytning. Hvordan er en BioWin som holder i 25 år, og måske tilbagebetales på 10 år, så ikke bedre end din løsning som koster mere, og hele 25 år skal til før man måske kan se at det gav overskud eller gik i 0? Hvordan er det lige solcelle drømmen er idag for flere ejere? Den er vist rimelig ringe, så 25 år frem, det er vist et lotteri at gamble 25 år frem med sit liv og dem man bor sammen med, hvis altså ikke man bliver ø-boer og slet ikke følger noget andet, og pengene, dem vandt man i lotto, så man er helt uafhængig af sin investering som måske brister.
Hej Pendec

Den tror jeg du har overfortolket. Jeg sidder bare og tænker højt. Disse tanker kom for at prøve at vise ca. fakta, på Claus indlæg, hvor han tror at det vil tage for langt tid at betale tilbage. Mit indlæg er så min tanker på hvorfor jeg synes det ville være fedt og beregningen viser at et er for dyrt lige nu.Da det i bedste fald løber rundt over 25 år, men knækker fyret sig efter 10 år, taber man 15 års afskrivninger i år 10 og så blev man 60.000 fattigere.

Men ændrer marked sig, til lavere priser og dyrere strøm, kan regnestykket jo ændre sig. Stiger pillerne derimod med 50% sker det samme jo den modsatte vej.
Man kunne også når man har samlet viden sammen tænke over en lidt større vindmølle (og her glæder jeg mig til at se, hvad den islandske kommer med - den hedder ice wind, men kræver jo nok man bor på landet) og et lidt mindre solcelle anlæg med lidt større batteri. Så havner man måske med at producere lidt mere gratis strøm, men sparer de 66t på fyret og skal så stadig betale for måler.

Tænk nu er religionens spørgsmålet drejet over på vedvarende energi - sikke vi kan.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Religion

Indlæg af lamborg » 02 apr 2018 16:31

så den mølle i en udsendelse fra Island (størst tror jeg ) og den så rimeligt spændende ud. Skulle ikke larme og det at vingerne er vertikale skulle gøre at den virker under lavere vindforhold
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Religion

Indlæg af Hjemme teori » 02 apr 2018 16:34

lamborg skrev:
02 apr 2018 16:31
så den mølle i en udsendelse fra Island (størst tror jeg ) og den så rimeligt spændende ud. Skulle ikke larme og det at vingerne er vertikale skulle gøre at den virker under lavere vindforhold
Ja og højere, da vingen, når den løber retur, har indbygget modstand i en vertikal mølle, skulle den være mindre tilbøjelig til at løbe løbsk. Samtidig er vindretningen ikke så vigtig, derfor behøver den ikke stå så frit, da kastevinde også bruges.
Mvh. Sophus


pendec

Re: Religion

Indlæg af pendec » 02 apr 2018 16:41

Hjemme teori skrev:
02 apr 2018 16:24
Hej Pendec

Den tror jeg du har overfortolket. Jeg sidder bare og tænker højt. Disse tanker kom for at prøve at vise ca. fakta, på Claus indlæg, hvor han tror at det vil tage for langt tid at betale tilbage. Mit indlæg er så min tanker på hvorfor jeg synes det ville være fedt og beregningen viser at et er for dyrt lige nu.Da det i bedste fald løber rundt over 25 år, men knækker fyret sig efter 10 år, taber man 15 års afskrivninger i år 10 og så blev man 60.000 fattigere.

Men ændrer marked sig, til lavere priser og dyrere strøm, kan regnestykket jo ændre sig. Stiger pillerne derimod med 50% sker det samme jo den modsatte vej.
Man kunne også når man har samlet viden sammen tænke over en lidt større vindmølle (og her glæder jeg mig til at se, hvad den islandske kommer med - den hedder ice wind, men kræver jo nok man bor på landet) og et lidt mindre solcelle anlæg med lidt større batteri. Så havner man måske med at producere lidt mere gratis strøm, men sparer de 66t på fyret og skal så stadig betale for måler.

Tænk nu er religionens spørgsmålet drejet over på vedvarende energi - sikke vi kan.
Måske overfortolkede jeg pointen. Jeg tror stadig ikke jeg vil investere i 25 år frem, primært på grund af pension og egen levetid.

Religion fås i mange varianter, mon ikke der er en overordnet tro som leder os ud i samme tro til sidst , vi kalder det bare noget forskelligt. Her er varmen og selvforsynede energi måske målet. Dog er den jordnære tro nok mere produkterne vi har mest tiltro til, og handler det ikke om penge, så er det glæden og troen på produktet holder længe, uden at se på prisen. Så er vi nok længere ned sydpå igen, hvor bjergene findes. H.S. reklame :twisted:

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Religion

Indlæg af Kruse » 02 apr 2018 17:39

Hjemme teori skrev:
02 apr 2018 08:43


Jeg tænker det næste store, som faktisk allerede findes på marked er et fyr der producere strøm. https://www.agromek.dk/presse/pressemed ... 2&Action=1
Den kunne jeg synes var fed. Så kunne man komme i Ødrift med solceller med batteri, måske en lille vindmølle og et fyr der producerer el. Med de 3 skal batteriet ikke være overdrevet stort for at kunne levere 100%. Så bliver prisen også en helt anden, så det skulle ikke være endnu. Der må det gerne få et par år mere på bagen og et par udbydere mere der kan presse prisen lidt. Men så skal jeg heller ikke have et dyrt fyr nu, men et jeg har råd til at skifte, når en brugt værdi er tæt på nul.
Bliver den faktisk solgt? Synes ikke jeg kan finde noget på cn-energy hjemmeside.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

pendec

Re: Religion

Indlæg af pendec » 02 apr 2018 17:44

Kruse skrev:
02 apr 2018 17:39
Bliver den faktisk solgt? Synes ikke jeg kan finde noget på cn-energy hjemmeside.
Fandt den her i en reklame de har sendt ud

https://issuu.com/brb2013/docs/4445_cn_ ... nkeltsidet

Så den må være ude, bare ikke så let at finde, CogeMax skal man så søge på CN stoker har den ikke på deres side.

Kan ikke se hvordan den leverer strøm og hvor meget, men jo, den bruger 1300w i opstart og bruger 50w i timen :oops:

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Religion

Indlæg af H.S » 02 apr 2018 17:53

Bare rolig Jeg skal nok holde mig væk for eftertiden andet en når jeg bliver nævnt :great:

Jeg har solgt flere Windhager de sidste 10 dage end jeg plejer at sælge NBE fyr på en måned så jeg glad
og det gode er at jeg ikke skal bruge halvdelen af min tid på at skifte dele i garanti perioden icon_cheesygrin.gif


pendec skrev:
02 apr 2018 16:41
Måske overfortolkede jeg pointen. Jeg tror stadig ikke jeg vil investere i 25 år frem, primært på grund af pension og egen levetid.

Religion fås i mange varianter, mon ikke der er en overordnet tro som leder os ud i samme tro til sidst , vi kalder det bare noget forskelligt. Her er varmen og selvforsynede energi måske målet. Dog er den jordnære tro nok mere produkterne vi har mest tiltro til, og handler det ikke om penge, så er det glæden og troen på produktet holder længe, uden at se på prisen. Så er vi nok længere ned sydpå igen, hvor bjergene findes. H.S. reklame :twisted:
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Religion

Indlæg af MichaelK » 02 apr 2018 17:54

Som BioWin-ejer, så har jeg interesseret fulgt med i diskussionen. Jeg tror ikke på gensalgsværdier, da mit eget
udgangspunkt helt klart er, at anlægget skal kører indtil det er slidt op, eller reservedele ikke længere kan fåes.
Dermed er gensalgsværdien ikke et parameter i diskussionen om dyrt, eller billigere anlæg. Mit primære fokus
ligger på driftssikkerhed og komfort, og det har mit anlæg fuldt ud indfriet.

For mit vedkommene ligger komforten både i, hvor nemt fyret er at rense, og om man skal rode meget med div.
indstillinger? Mit anlæg får en hovedrengøring 1 gang om året, og askeskuffen tømmes 1,5 gange årligt (3 gange
på 2 år). Det er det. Indstillinger er der ingen af, for det klares første gang fyret startes op. Det er derfor absolut
minimalt, hvad der skal rodes med, og det tæller rigtig højt for mig. Det skal bare virke, punktum.

Samtidig synes jeg nu ikke det er mere avanceret, end jeg sagtes selv kan udskifte enkelte dele. Foreløbigt har jeg
udskiftet 2 eltændere, og en strømforsyning til hovedprintet. Alle dele leveret fra Bent Christensen (BVS Montage)
inden for ganske få timer. Driftsstop har derfor været yderst få, og ikke så generende som det kunne have været.
Selvom fyret kun kan fyre med 6 mm. piller, og det helst skal være piller af en god kvalitet, så er det dog helt og
aldeles ligeglad med smuld.

Selvfølgelig er prisen en væsenlig faktor. Jeg gav i 2007 67.500,- for fyret, inkl. vejrkompensering, fjernstyring (MHES
modul), og VVB prioritering og VVB beholder med varmelegme. Monteringen kostede 25.000,- inkl. både VVS og el-
arbejde. Reservedelene er dog nok lidt dyrere, set i forhold til andre produkter. Dog skal det tages i betragtning at
udskiftningsintervallerne også er rimeligt langsigtede, og det derfor ikke belaster TCO så meget.

Jeg er med på at andre producenter også er kommet godt med, og at mange af en Biowins fordele er "kopieret" af
konkurrenterne. Her skal man bare have i mente, at de fordele en BioWin havde 2007, først kom hos de andre i årene
efter. Dertil synes jeg ikke at konkurrenternes løsninger er lige så elegante som Winhagers, skulle jeg nævne nogen
så ville det nok blive MGM? Men igen, så er springet fra MGM til BioWin så heller ikke så stort rent prismæssigt.

Jeg kom ikke fra et andet pillefyr, men fra oliefyr. Besparelsen for mig, var derfor noget højere end den vil være,
hvis man kommer fra et andet pillefyr. Jeg sparer 13-15.000,-/år i forhold til oliefyret, og investeringen på knap
100K har derfor været hurtigt tjent hjem. Når mit anlæg engang skal udskiftes, så er det ret sikkert at det bliver
en BioWin igen. Jeg hører helt klart til dem, der hellere vil køre Rolls Royce frem for LADA, selvom begge sagtens
kan fragte en fra A til B icon_cheesygrin.gif

Står man og skal vælge, så skal man vælge ud fra sine egne præmisser. Alle pillefyr uanset mærke kan levere varme,
og forskellen ligger primært i, hvor meget man "gider" rode med det. På et forum som StokerPro kan man få hjælp
til det mest utrolige, og det gør alt andet lige ejerskabet af et pillefyr uendeligt meget lettere. Så er det ligegyldigt
om fyret er dyrt eller billigt, det er den mavefornemmelse man sidder tilbage med, efter at have læst på lektien, der
afgør om man gør det ene eller det andet? :great:


NB.:
Der findes Jo andre end BioWin, når vi taler om de lidt dyrere anlæg. Hargassner er helt sikkert også et interessant
produkt, de laver også nogle rigtig lækre anlæg. Jeg kender dem ikke indgående, men jeg ved at det må være et
godt produkt. Sagt fordi jeg kender forhandleren, idet Bent Christensen (BVS Montage) ikke ville sælge et produkt
han ikke kunne stå 100 % inde for 8)
Last edited by 3 on MichaelK; edited 2 times in total

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar