Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra Multi 22. (Ver. 2 )

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
hindsgavl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29 mar 2018 20:16
Mit fyr: BS+ 16 Kwh
Areal: 210
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5792
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 7,5
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skift fra Multi 22. (Ver. 2 )

Indlæg af hindsgavl » 29 mar 2018 20:26

Jeg har et gammelt multi22 fyr stående og arbejde for mig. I bund og grund fungerer det godt og stabilt, men jeg ved der findes pillefyr der er langt mere effektive. Derfor søger jeg nogen med praktisk erfaring med Multi22 i forhold til andre og nyere modeller.
I bund og grund: oplever i et tilfredsstillende resultat og reduceret forbrug ved skift?

Jeg kender godt den nominerede virkningsgrad, så søger nogen erfaring i ovenstående.

Søren


Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 29 mar 2018 23:21

Hej
det afhænger jo meget af dit budget
Hvis du vil have en løsning der bare kører de næste 25 + år så kunne en Windhager være en god og økonomisk løsning
Pris starter ved små 60.000 kr ink moms og montage for en 10 kW og + 1.800 kr for en 15 kW
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

pendec

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af pendec » 29 mar 2018 23:31

Jeg står i samme situation med min bio18 , den virker men den kan blive bedre :)

Godt nok ikke 60.000 kr bedre, jeg synes man kan nøjes med 30%-50% af den sum, og så er der jo ekstras hvis man har en anden opsætning før. Så lidt vvs arbejde oveni, og måske ekstras for at udbygge modellen.

Spørgsmålet er vel, hvor meget du vil ofte som et start spørgsmål evt. inkl. vvs arbejde, og så hvor meget arbejde du tror der skal til evt, om skorsten kan genbruges, da nyere modeller har en meget lav røgtemp og kan kondensere inden der når ud, så får du problemer med løbesod.
Så der er nogle forhold som skal være på plads eller i hvert fald omkring tiden du får nyt.

Jeg har set på Blackstar+ , fordi den er en mellemting mellem scotte og rtb, rengøring af herd på den nye model mener jeg er et plus, og så virker den godt isoleret og høj virkningsgrad (95%) . Tror dog ikke rengøringen er den værste men man slipper ikke på denne model for lidt håndarbejde. Synes dog at have læst askekomprimering udføres, så den klarer 2-3 ton træpiller før man tømmer.

Men din du skal da nok vinde en palle træpiller på opgraderingen , så er spørgsmål om du køber fordi du vil spare, eller fordi du vil gøre tingene lettere. Komfort er klart forbedret på nye modeller men det har sikkert sin pris, og nok ikke penge du afskriver på 5 år, hvis du altså giver 25k for nyt pillefyr, så kan du jo nok se afskrivningen bliver lidt mere hvis du giver 60.000+.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af Bigfoot » 30 mar 2018 07:22

pendec skrev:
29 mar 2018 23:31
Jeg står i samme situation med min bio18 , den virker men den kan blive bedre :)

Godt nok ikke 60.000 kr bedre, jeg synes man kan nøjes med 30%-50% af den sum, og så er der jo ekstras hvis man har en anden opsætning før. Så lidt vvs arbejde oveni, og måske ekstras for at udbygge modellen.

Spørgsmålet er vel, hvor meget du vil ofte som et start spørgsmål evt. inkl. vvs arbejde, og så hvor meget arbejde du tror der skal til evt, om skorsten kan genbruges, da nyere modeller har en meget lav røgtemp og kan kondensere inden der når ud, så får du problemer med løbesod.
Så der er nogle forhold som skal være på plads eller i hvert fald omkring tiden du får nyt.

Jeg har set på Blackstar+ , fordi den er en mellemting mellem scotte og rtb, rengøring af herd på den nye model mener jeg er et plus, og så virker den godt isoleret og høj virkningsgrad (95%) . Tror dog ikke rengøringen er den værste men man slipper ikke på denne model for lidt håndarbejde. Synes dog at have læst askekomprimering udføres, så den klarer 2-3 ton træpiller før man tømmer.

Men din du skal da nok vinde en palle træpiller på opgraderingen , så er spørgsmål om du køber fordi du vil spare, eller fordi du vil gøre tingene lettere. Komfort er klart forbedret på nye modeller men det har sikkert sin pris, og nok ikke penge du afskriver på 5 år, hvis du altså giver 25k for nyt pillefyr, så kan du jo nok se afskrivningen bliver lidt mere hvis du giver 60.000+.
jeg har smidt et blackstar+ ind i fyrrummet.... rengøringen er en leg på den. Virkelig nemt. Nemmere end RTB ud fra hvad jeg kan læse mig til.
Den blev åbnet den anden dag, efter to måneder drift og ca 1600-1800 kg piller igennem sig (ja jeg har ikke brugt mere på to måneder, Baxien ville have ædt det dobbelte).
Men det var faktisk ikke engang tiltrængt at rengøre den. Jeg gjorde det alligevel, nu hvor kedlen var åbnet, det tog mindre end ti minutter fra start til slut.

Jeg er ualmindelig godt tilfreds med plus modellen. Jeg kom jo fra en baxi multiheat som jeg ellers også var meget glad for, men bare det at se hvor længe pillerne holder nu, i forhold til før, det er altså en fornøjelse.

Selve anlæggets pris, jo windhager er sikkert lækkert, men jeg ville aldrig smide de penge efter det. Det rendte op i 36.000 ca for mit vedkommende, for et komplet 10kw anlæg med det hele.
skorstenen kunne jeg jo heldigvis genbruge.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 30 mar 2018 18:22

Tja
det afhænger jo af hvordan man regner
det ene anlæg levetid 10 til 12 år
det andet 25 til 30 år
og reservedele driftstop osv.
Jeg har rodet / solgt Biofyr i knap 20 år
og den erfaring jeg har fået over især de sidste 3 til 4 år
har fået mig til at tage en beslutning jeg ikke ville have valgt dengang ;-)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af triumph » 30 mar 2018 19:21

Det er jo en svær diskution.
Hvem ved om et pillefyr er en god ide om 30 år. Hvem ved om vi alle skal have varmepumper til den tid. Så ønsker man at binde det dobbelte beløb i en varmeinstallation.
Bor man samme sted om 15, eller 30 år. Og er det ikke bedre og have et nyere billigt fyr, frem for et 15 år gammelt dyrt fyr.
Nå Biowind kedlen holder længere, er det jo ikke nødvendigvis fordi den er bedre. Det er vel i ligeså høj grad et udtryk for at det koster dobbelt så meget at udskifte den til en ny, og derfor er der mere incitament for reparation af en gammel. Ligsåvel som man ikke ofre 15.000 kr på at reparere på en 15 år gammel 406, fordi man kan købe en nysynet for samme pris. Men en tilsvarende Passat koster 30.000, så derfor vil man gerne bruge 15.000 på en reparation af den.
Fordi fyret har været dyrt, behøver det jo ikke være noget værd (f.eks baxi novopellets, det jo kom med et klistermærke fra en af de mest anerkendte kedelfabrikanter).
Kedlen på en Biowind er jo også den samme som på en Vailliat, og jeg har som forbruger ingen viden om hvem der reelt producere kedler, og hvilken der er noget værd, og hvilken der ikke er noget værd. Og som oftest er det jo en information der først kommer nogen år efter kedlen er kommet på markedet. Og derfor er der mere lotterisedel over at købe en dyr kedel, end en billig.
Inden for biler ser man at de dyre biler går mere i stykker end de billige. Sikkert fordi der er mere der kan gå i stykker.
Sådan kunne det jo også være inden for kedler, og på tyske pillefyrs fora kan man da læse om problemer på dyre mærker som f.eks Øko offen når de får nogen år på bagen.
Hvis man f.eks tager en pellux, så er brænderen en 30 år gammel konstruktion (der er videreudviklet lidt),og hvor driftstabiliteten er bevist.
Og kedlen er ikke mere komplex, end at det ikke kan gå helt galt. Så når man køber sådan en, så er "risikoen" at man ikke får det sidste nye. Men man er garanteret at man får noget der giver stabil varme.
Østrigerne er jo noget mere innovative, og her ligger ikke 30 års driftstabilitet bag hver model, og derfor også en større risiko for fejlkonstruktioner. Specielt fordi de er mere komplicerede.

hindsgavl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29 mar 2018 20:16
Mit fyr: BS+ 16 Kwh
Areal: 210
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5792
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 7,5
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af hindsgavl » 30 mar 2018 19:36

Tak for jeres svar, ind til videre.
Er der ingen der har prøvet at udskifte deres multi22, som kan sige noget konkret om forskellen i det fyr frem for et mere effektivt og moderne?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af pille bruger » 30 mar 2018 20:32

hindsgavl skrev:
30 mar 2018 19:36
Tak for jeres svar, ind til videre.
Er der ingen der har prøvet at udskifte deres multi22, som kan sige noget konkret om forskellen i det fyr frem for et mere effektivt og moderne?

Jeg er skiftet fra en Multi22 til en OPOP/Scotte og igen til en RTB
Med Multi22eren brugte jeg ca 6900 kg piller/år
med OPOP kedlen/Scotte 5000 kg piller/år
og med RTB bruger jeg ca 4500 kg piller/år
På Scotten har jeg skiftet en eltænder.
På RTBen har jeg intet skiftet.
Så den med at det ikke holder, holder ikke. icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Skift fra Multi 22. (Ver. 2 )

Indlæg af Lintz » 31 mar 2018 14:03

Tråden er flyttet da gamle tråd tog en drejning og trådstarter ikke rigtig fik de fornødne svar.

LINTZ / REDAKTØR
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar