Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra Multi 22.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af Lintz » 31 mar 2018 14:01

hindsgavl skrev:
31 mar 2018 12:37
Hej igen.

Dejligt at se så megen aktivitet i denne tråd. Noget af det hjælper mig i mit spørgsmål vedr. erfaringer i at skifte fra multi22, men langt det meste er diskussioner om en masse andet. Kunne jeg, uden at være ubehøvlet, bede denne diskussion flyttet til selvstændig tråd?

Mvh Søren
Jeg kan godt følge dig i hvad du siger.
Vi er en stor gruppe brugerer med forskellige meninger og nogle gange mister vi overblikket og kommer til at diskuterer lidt for meget og glemmer måske lidt hvad tråden oprindeligt startede med.

Men det gør også at forummet her er godt at komme i, og diskussionerne er alsidige.

Jeg har delt dit emne op og den oprindelige tråd ligger her: viewtopic.php?f=156&t=29726

Det har ikke været min hensigt at træde nogen over tæerne ved at lave opdelingen hvor jeg nu har gjort det.
Diskussionen har været livlig og der har været mange ind over - Dog har det været i en god tone så ser ikke nogen grund til at I ikke forsætter diskussionen her hvis I lyster.
- Og så kan I jo råde "hindsgavl" i den anden tråd. :D

LINTZ / REDAKTØR
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 31 mar 2018 18:33

Tak
vil da altid håbe vi kan tage en dialog om tingene
og ja vi har alle vores religioner og nogle gange skifter vi
man skal heldigvis lære hele livet ;-)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 31 mar 2018 18:41

Kære trådstarter
hvis du læser vores dialog er der faktisk meget du kan bruge uanset hvilket fyr du vælger ;-)
der er fordele og ulemper ved dem alle
vil man rode med det og have en lille ekstra hobby så er BlackStar et rigtig godt valg
Hvis man bare vil fylde piller på og tømme en askeskuffe så er en Windhager et rigtig godt valg
De erfaringer jeg har gjort og målt mig frem til igennem de sidste 3 til 4 år fortæller mig bare at rigtig meget af det der imellem
ikke er værd at bruge tid på (dette er min mening efter knap 20 år med Biobrændsel)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

pendec

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af pendec » 31 mar 2018 22:00

Det blev da ellers til en hed og frisk samtale om alt mulig andet end Multi22 :) Påsken er ikke slut, spørgsmålet er om vi kan drage andre konklusioner omkring opgraderinger, hvis ikke lige det er alderen, komforten, sygdomme eller andre helbreds årsager, vi tyr til, som gør , vi vælger en enklere fremtid eller sikrer os at pensionen ikke foregår med at slæbe sække ind, hvis man er ødelagt af regulært arbejde og slet ikke kan klare det mere.

Jeg kan personligt godt nævne et par helbreds årsager til man nogengange må skifte model men jeg undlader så at tale sygdom mere end hvad allerede er nævnt.

hindsgavl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29 mar 2018 20:16
Mit fyr: BS+ 16 Kwh
Areal: 210
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5792
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 7,5
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af hindsgavl » 31 mar 2018 23:42

H.S skrev:
31 mar 2018 18:41
Kære trådstarter
hvis du læser vores dialog er der faktisk meget du kan bruge uanset hvilket fyr du vælger ;-)
der er fordele og ulemper ved dem alle
vil man rode med det og have en lille ekstra hobby så er BlackStar et rigtig godt valg
Hvis man bare vil fylde piller på og tømme en askeskuffe så er en Windhager et rigtig godt valg
De erfaringer jeg har gjort og målt mig frem til igennem de sidste 3 til 4 år fortæller mig bare at rigtig meget af det der imellem
ikke er værd at bruge tid på (dette er min mening efter knap 20 år med Biobrændsel)
Jeg er også glad for al den respons mit spørgsmål har fået, og kan bestemt bruge en del af de svar der er kommet. Mange tak for det😀
Men nøgternt set, var tråden ved at tage en religions-drejning, og det var ikke det jeg håbede. Tak for alle input.


pendec

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af pendec » 01 apr 2018 00:06

hindsgavl skrev:
31 mar 2018 23:42
Men nøgternt set, var tråden ved at tage en religions-drejning, og det var ikke det jeg håbede. Tak for alle input.
Når man endelig har valgt sit pillefyr og den religion du havner i, så har det altid sine fordele at der er nogle med samme overbevisning, når du skal bruge hjælp. Lige nu er det lidt for meget men når du skal bruge hjælp er det jo super fedt, der er flere som tror på den model du vælger.

Jeg synes du fik et rigtig godt og simpelt svar fra selveste NBE supporteren her, som var at gå fra Multi22 til RTB modellen. Det var et godt eksempel , måske ikke hvad du vil investere i men alligevel .

Hvad har du selv gået med i tankerne , når du skal vælge nyt?

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af Oldgaard » 01 apr 2018 00:23

H.S skrev:
31 mar 2018 10:53
Du må gerne mobbe
Ja og næste kursus er nok lidt længere syd på ;-)

Og ja FB kan fortælle meget, her var de med fuld overlæg ;-)

Ja en Scotte er lig med billig opvarmning og er den indstillet korrekt kører den bare om det så skulle koste en tænder hvert andet år
er den stadig billig i drift
Men det er bare ikke alle fyr der er indreguleret lige så godt som dit ;-)
Det du skriver med VVB er helt korrekt Jeg gik fra ca 8 kg til lige under 3 kg ;-)
NBE laver nogle rigtig fine fyr til prisen ingen tvivl om det især de billige af dem ;-)
Og er helt med når det gælder APP og online styring ingen tvivl om det
Der er bare andre ting som jeg vil mene er mere vigtig for sådan en lille forretning som min :great:

Selvom jeg "kun" er alm lønslave :) så kan jeg sagtens følge dig, i din beslutning om at skifte retning, i det lille firma jeg er ansat i, har vi skam også fravalgt mange ting, grunde senere mulige problemer ;) ikke dermed sagt at man som forhandler af div pillefyrsmærker, altid får udfordringer med med det man har solgt, men ja der skal ikke mange reklamationer til, før det sjove går af :/
Kunne hurtig se at de indlæg på FB var med fuld overlæg :)
Alligevel, selv om vi har hver vores religion :lol: :lol: skulle vejen slå forbi midt på djævleøen, så skal der nok være en kop kaffe klar til en vildfaren jyde ;)

God WIND icon_cheesygrin.gif med salget af de dyre men holdbare ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 01 apr 2018 10:49

Tak :great:
Ja hvem der bare fik løn ;-) "en joke"
det kunne da nemt ske jeg sender en PB for jeg elsker snakke med Nørder som mig selv ;-)
næste gang jeg er på Sjælland for det sker da nogle gange om ugen ;-)
Oldgaard skrev:
01 apr 2018 00:23
Selvom jeg "kun" er alm lønslave :) så kan jeg sagtens følge dig, i din beslutning om at skifte retning, i det lille firma jeg er ansat i, har vi skam også fravalgt mange ting, grunde senere mulige problemer ;) ikke dermed sagt at man som forhandler af div pillefyrsmærker, altid får udfordringer med med det man har solgt, men ja der skal ikke mange reklamationer til, før det sjove går af :/
Kunne hurtig se at de indlæg på FB var med fuld overlæg :)
Alligevel, selv om vi har hver vores religion :lol: :lol: skulle vejen slå forbi midt på djævleøen, så skal der nok være en kop kaffe klar til en vildfaren jyde ;)

God WIND icon_cheesygrin.gif med salget af de dyre men holdbare ;)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af PellX21 » 01 apr 2018 12:28

Tusind tak for en spændende diskussion. Jeg har flere gange selv gået i tanker om at skifte mit gamle anlæg, men valgte at renovere mit gamle anlæg (og udvide det m. buffertank og styring), det kan jeg godt forsvare, når jeg læser de grundige overvejelser i den her tråd. Så tak nok engang.

hindsgavl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29 mar 2018 20:16
Mit fyr: BS+ 16 Kwh
Areal: 210
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5792
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 7,5
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af hindsgavl » 01 apr 2018 17:30

pendec skrev:
01 apr 2018 00:06
Når man endelig har valgt sit pillefyr og den religion du havner i, så har det altid sine fordele at der er nogle med samme overbevisning, når du skal bruge hjælp. Lige nu er det lidt for meget men når du skal bruge hjælp er det jo super fedt, der er flere som tror på den model du vælger.

Jeg synes du fik et rigtig godt og simpelt svar fra selveste NBE supporteren her, som var at gå fra Multi22 til RTB modellen. Det var et godt eksempel , måske ikke hvad du vil investere i men alligevel .

Hvad har du selv gået med i tankerne , når du skal vælge nyt?
Min umiddelbare tanke var om det kunne betale sig at skifte til et BlackStar+, når nu Multi'en kører ganske fint. Men slidt, det er det...


Besvar